„Konrad Wallenrod” – streszczenie szczegółowe - strona 3
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Konrad Wallenrod

„Konrad Wallenrod” – streszczenie szczegółowe

Autor: Karolina Marlêga

Czasem jednak, zamkniÄ™ty w samotnym pokoju, drÄ™czony nudÄ… lub zgryzotÄ…, „SzukaÅ‚ pociechy w gorÄ…cym napoju”. Wówczas zdawaÅ‚o siÄ™, że staje siÄ™ kimÅ› innym, jego bladÄ… i surowÄ… twarz pokrywaÅ‚ rumieniec, a źrenice ciskaÅ‚y, jak dawniej, bÅ‚yskawice. Narrator opisuje taki stan bohatera sÅ‚owami: „Z piersi żaÅ‚oÅ›nie westchnienie ucieka / I Å‚zÄ… perÅ‚owÄ… nabrzmiewa powieka, / DÅ‚oÅ„ lutni szuka, usta pieÅ›ni lejÄ…, / PieÅ›ni nucone cudzoziemskÄ… mowÄ…”. Na jego twarzy widać byÅ‚o w takich chwilach wysiÅ‚ek, co sugerowaÅ‚y podniesione brwi, pochyÅ‚e spojrzenie „ChcÄ…ce z gÅ‚Ä™biny ziemnej coÅ› wydostać”. Na pytanie: „Jakiż być może pieÅ›ni jego wÄ…tek?” narrator snuje przypuszczalne warianty odpowiedzi. JednÄ… z nich jest przekonanie, że Konrad: „Zapewne myÅ›lÄ…, w obÅ‚Ä™dnych pogoniach, / Åšciga swÄ… mÅ‚odość na przeszÅ‚oÅ›ci toniach”. W momentach gry na lutni, nie zdarzyÅ‚o siÄ™ jeszcze, by Wallenrod zagraÅ‚ weselsze tony. SÅ‚uchacze dzielili z nim wszystkie uczucia, jakie wywoÅ‚ywaÅ‚ gra, prócz jednego – uczucia nadziei.

Niejednokrotnie w takich chwilach odwiedzali go niespodziewanie bracia zakonni, czym wywoÅ‚ywali jego gniew: „PorzucaÅ‚ lutniÄ™ i pieÅ›ni nie Å›piewaÅ‚; / WymawiaÅ‚ gÅ‚oÅ›no bezbożne wyrazy, / CoÅ› Halbanowi szeptaÅ‚ po kryjomu, / KrzyczaÅ‚ na wojska, wydawaÅ‚ rozkazy” - groziÅ‚ nie wiadomo komu. Zatrwożeni bracia nie wiedzieli, co powodowaÅ‚o takie wybuchy, a Halban tylko siadaÅ‚ i uporczywie wpatrywaÅ‚ siÄ™ w Konrada. Narratorowi zdawaÅ‚o siÄ™ wtedy, że starzec coÅ› wspominaÅ‚, a może doradzaÅ‚. Prawdopodobne byÅ‚o także, że spojrzeniem staraÅ‚ siÄ™ wzbudzić trwogÄ™ w sercu przyjaciela…

Nie wiadomo dokÅ‚adnie, jakie przesÅ‚anie towarzyszyÅ‚o bacznemu spojrzeniu, lecz najważniejsze byÅ‚ jego skutek: wzrok Halbana natychmiast wypogadzaÅ‚ chmurne czoÅ‚o Wallenroda: „oczy przygasza i oblicze studzi”.

II

Wersy 1 – 160. Rozpoczyna siÄ™ uroczyste otwarcie obrad kapituÅ‚y, czemu towarzyszÄ… modÅ‚y i hymny. Pojawia siÄ™ postać tajemniczej Pustelnicy, od dziesiÄ™ciu lat zamurowanej na wÅ‚asnÄ… proÅ›bÄ™ w wieży nad jeziorem. Halban nuci pieśń o piÄ™knej, nieszczęśliwej Litwince.
Z Maryjenburskiej wieży rozbrzmiały dzwony, po czym z sali obrad wyszli: komtur, wielcy urzędnicy, kapłani, bracia zakonni oraz grono rycerzy i udali się do kaplicy. Tam słuchali modłów i śpiewali hymny do Świętego Ducha.

HYMN

Z kaplicy rozchodziÅ‚ siÄ™ Å›piewany przez zakonników hymn, w którym prosili ÅšwiÄ™tego Ducha o roztoczenie opieki nad „syjoÅ„skÄ… braciÄ…”. Obiecali przy tym, że bÄ™dÄ… posÅ‚uszni „Temu, nad kim spoczywa Twych skrzydeÅ‚ opieka”, czekajÄ…c na wytypowanie najgodniejszego spoÅ›ród ich grona, który miaÅ‚ dawać dowody wiary, nawracajÄ…c pogan na chrzeÅ›cijaÅ„stwo. Po wszystkich modlitwach opuÅ›cili Å›wiÄ…tyniÄ™, a wówczas arcykomtur zleciÅ‚, by wrócili i dalej bÅ‚agali Boga o oÅ›wiecenie.

Gdy nastaÅ‚a noc – zakonnicy wyszli, by siÄ™ orzeźwić. Część z nich zajęła zamkowy krużganek, inni przechodzili gaje i ogrody. Majowy krajobraz byÅ‚ cichy i spokojny, o czym Å›wiadczy liryczny opis narratora: „Noc byÅ‚a cicha; majowej pogody; / Z dala niepewny wyglÄ…daÅ‚ poranek; / Księżyc, obiegÅ‚szy bÅ‚onie safirowe, / Z odmiennym licem, z różnym blaskiem w oku, / DrzemiÄ…c· to w ciemnym, to w srebrnym obÅ‚oku, / ZniżaÅ‚ swÄ… cichÄ… i samotnÄ… gÅ‚owÄ™; / Jak dumajÄ…cy w pustyni kochanek, / ObiegÅ‚szy myÅ›lÄ… caÅ‚e życia koÅ‚o, / Wszystkie nadzieje, sÅ‚odycze, cierpienia, / To Å‚zy wylewa, to spójrzy wesoÅ‚o, / WreÅ›cie ku piersiom zmordowane czoÅ‚o / SkÅ‚ania - i wpada w letarg zamyÅ›lenia”.

Podczas gdy rycerze umilali sobie wolne chwile spacerem, arcykomtur nie traciÅ‚ żadnej sekundy. WezwaÅ‚ do siebie Halbana i „celniejszych braci”, po czym wziÄ…Å‚ ich na stronÄ™, „Aby z daleka od ciekawej rzeszy / ZasiÄ™gnąć rady, udzielić przestrogi”. Wyszli z zamku na równinÄ™, na której zabÅ‚Ä…dzili, ponieważ, oddajÄ…c siÄ™ rozmowie, nie pilnowali drogi. Gdy nastaÅ‚ ranek i czas powrotu do zamku, usÅ‚yszeli gÅ‚os z narożnej wieży, zajmowanej od dziesiÄ™ciu lat przez PustelnicÄ™. SÅ‚yszeli, że ta nieznana, pobożna niewiasta kilka lat temu, przybywszy z dala „do Maryi - miasta”, zamknęła siÄ™ wÅ‚aÅ›nie w tej wieży. Nikt nie znaÅ‚ powodu jej decyzji: „Czy jÄ… natchnęło niebo w przedsiÄ™wziÄ™ciu, / Czy skażonego sumienia wyrzuty / PragnÄ…c ukoić balsamem pokuty - / Pustelniczego szukaÅ‚a ukrycia / I tu znalazÅ‚a grobowiec za życia”.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12  

Szybki test:

Aldona nie chciała przyjąć święcenia kapłanek, bo:
a) zabronił jej tego ojciec
b) kochała Kiejstuta
c) nie czuła powołania
d) kochała Wallenroda
RozwiÄ…zanie

Ojczyzna Wajdeloty to:
a) Litwa
b) Prusy
c) Polska
d) RuÅ›
RozwiÄ…zanie

W jakim miesiącu nastąpił wybór Wallenroda na wielkiego mistrza Zakonu Krzyżackiego:
a) w lipcu
b) w maju
c) w kwietniu
d) w listopadzie
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

Inne
„Konrad Wallenrod” – streszczenie szczegółowe
Adam Mickiewicz - biografia
Streszczenie „Konrada Wallenroda” w piguÅ‚ce
Czas i miejsce akcji „Konrada Wallenroda”
Konrad Wallenrod – szczegółowa charakterystyka
Geneza „Konrada Wallenroda”
„Konrad Wallenrod” jako powieść poetycka
Historia tragicznej miłości Konrada i Aldony
Konrad Wallenrod jako przykład bohatera bajronicznego
Plan wydarzeÅ„ „Konrada Wallenroda”
„Szczęścia w domu nie znalazÅ‚, bo go nie byÅ‚o w ojczyźnie”, czyli rozprawa na temat źródeÅ‚ tragizmu Konrada Wallenroda
Tragizm Konrada Wallenroda
„Pieśń wajdeloty”, czyli rola poezji w życiu narodu
Aldona – szczegółowa charakterystyka
Kompozycja i jÄ™zyk „Konrada Wallenroda”
„Macie bowiem wiedzieć, że sÄ… dwa sposoby walczenia – trzeba być lisem i lwem” – interpretacja motta
Realia historyczne w utworze
Rekonstrukcja losów Konrada Wallenroda
Kalendarium życia i twórczości Adama Mickiewicza
Najważniejsze utwory Mickiewicza
SÅ‚ynne cytaty i opinie o Mickiewiczu
Najważniejsze cytaty „Konrada Wallenroda:
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies