JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Konrad Wallenrod
Tragizm postaci Konrada Wallenroda stanowi po dziÅ› dzieÅ„ źródÅ‚o licznych rozważaÅ„ natury filozoficznej i moralnej nad wyborem bohatera, który „Szczęścia w domu nie znalazÅ‚, bo go nie byÅ‚o w ojczyźnie” i poÅ›wiÄ™ciÅ‚ miÅ‚ość do żony Aldony na rzecz ojczyzny.
Zdania sÄ… podzielone miedzy zwolenników walki w imiÄ™ przysÅ‚owia, iż „cel uÅ›wiÄ™ca Å›rodki”, inni zaÅ› negujÄ… dwulicowe postÄ™powanie i zaÅ‚ożenie „maski” przez Wallenroda. Bez wÄ…tpienia pozostaje kwestia wewnÄ™trznego rozdarcia i nieustajÄ…cej walki tej postaci.
Choć żyÅ‚ u boku ukochanej, nie mógÅ‚ odnaleźć przy niej spokoju, ponieważ wiedziaÅ‚, że Litwa jest grabiona i najeżdżana przez Krzyżaków. CaÅ‚y czas myÅ›laÅ‚ o możliwoÅ›ciach pomocy, o sposobach walki. Gdy w koÅ„cu zdecydowaÅ‚ siÄ™ posÅ‚uchać rad Halbana i Kiejstuta (ojca Aldony) i wkupić siÄ™ w Å‚aski wrogów, by od wewnÄ…trz doprowadzić do klÄ™ski wroga, musiaÅ‚ pozostawić (prawdopodobnie na zawsze) Å›wieżo poÅ›lubionÄ… małżonkÄ™. Z jednej strony Litwa, z drugiej Aldona – chyba żaden z romantycznych bohaterów nie musiaÅ‚ dokonać tak dramatycznej decyzji, jak Å›wiadome odtrÄ…cenie ukochanej kobiety i poÅ›wiÄ™cenie siÄ™ dla ojczyzny.
Tą decyzją odrzucił nakazy honoru rycerskiego (sprawiedliwa, otwarta walka), chrześcijańskiego wychowania (szczerość i prawdomówność), które poświęcił w imię patriotycznego obowiązku. Jakby tego było mało, jego sumienie nie umarło w chwili, gdy wybrał podstęp na towarzysza swych losów. Dręczony wyrzutami z powodu wybrania nieetycznych środków walki (zdrada i podstęp), poniósł osobistą klęskę. Po wykonaniu swego planu, nie pozostało mu już nic, jak tylko samobójstwo (Aldona nie chciała z nim uciekać, ponieważ wolała żyć wspomnieniami wspólnych chwil, spędzonych w młodości).
Tragizm Konrada jest spowodowany tym, że jakiejkolwiek decyzji by nie podjÄ…Å‚, każda wiÄ…zaÅ‚a siÄ™ z klÄ™skÄ…. PozostawiajÄ…c AldonÄ™, poniósÅ‚ osobistÄ… porażkÄ™, skrzywdziÅ‚ kochajÄ…cÄ… go osobÄ™, przyczyniajÄ…c siÄ™ do tego, że zamknęła siÄ™ w pustelniczej wieży, w której spÄ™dziÅ‚a wiele lat, a w koÅ„cu umarÅ‚a. Nie mógÅ‚ też siÄ™ z niÄ… zostać, ponieważ, bÄ™dÄ…c z dala od gnÄ™bionej ojczyzny, byÅ‚ nieszczęśliwy. CiÄ…gÅ‚a Å›wiadomość, że zatraciÅ‚ swój honor i wyznawane zasady sprawiÅ‚y, że zaczÄ…Å‚ topić swe smutki w alkoholu, a wyobcowanie i izolacja, na którÄ… skazaÅ‚o go zaÅ‚ożenie maski Krzyżaka, doprowadziÅ‚y do tego, że staÅ‚ siÄ™ chÅ‚odny i introwertyczny, a wskutek tego – coraz bardziej zagubiony i bezradny.
Tę postać Mickiewicz zadedykował wielu polskim rewolucjonistom, walczącym samotnie do 1831 roku, posługując się kłamstwem i podstępem, by pomóc w odzyskaniu przez Polskę niepodległości.
Tragizm Konrada Wallenroda
Autor: Karolina MarlêgaTragizm postaci Konrada Wallenroda stanowi po dziÅ› dzieÅ„ źródÅ‚o licznych rozważaÅ„ natury filozoficznej i moralnej nad wyborem bohatera, który „Szczęścia w domu nie znalazÅ‚, bo go nie byÅ‚o w ojczyźnie” i poÅ›wiÄ™ciÅ‚ miÅ‚ość do żony Aldony na rzecz ojczyzny.
Zdania sÄ… podzielone miedzy zwolenników walki w imiÄ™ przysÅ‚owia, iż „cel uÅ›wiÄ™ca Å›rodki”, inni zaÅ› negujÄ… dwulicowe postÄ™powanie i zaÅ‚ożenie „maski” przez Wallenroda. Bez wÄ…tpienia pozostaje kwestia wewnÄ™trznego rozdarcia i nieustajÄ…cej walki tej postaci.
Choć żyÅ‚ u boku ukochanej, nie mógÅ‚ odnaleźć przy niej spokoju, ponieważ wiedziaÅ‚, że Litwa jest grabiona i najeżdżana przez Krzyżaków. CaÅ‚y czas myÅ›laÅ‚ o możliwoÅ›ciach pomocy, o sposobach walki. Gdy w koÅ„cu zdecydowaÅ‚ siÄ™ posÅ‚uchać rad Halbana i Kiejstuta (ojca Aldony) i wkupić siÄ™ w Å‚aski wrogów, by od wewnÄ…trz doprowadzić do klÄ™ski wroga, musiaÅ‚ pozostawić (prawdopodobnie na zawsze) Å›wieżo poÅ›lubionÄ… małżonkÄ™. Z jednej strony Litwa, z drugiej Aldona – chyba żaden z romantycznych bohaterów nie musiaÅ‚ dokonać tak dramatycznej decyzji, jak Å›wiadome odtrÄ…cenie ukochanej kobiety i poÅ›wiÄ™cenie siÄ™ dla ojczyzny.
Tą decyzją odrzucił nakazy honoru rycerskiego (sprawiedliwa, otwarta walka), chrześcijańskiego wychowania (szczerość i prawdomówność), które poświęcił w imię patriotycznego obowiązku. Jakby tego było mało, jego sumienie nie umarło w chwili, gdy wybrał podstęp na towarzysza swych losów. Dręczony wyrzutami z powodu wybrania nieetycznych środków walki (zdrada i podstęp), poniósł osobistą klęskę. Po wykonaniu swego planu, nie pozostało mu już nic, jak tylko samobójstwo (Aldona nie chciała z nim uciekać, ponieważ wolała żyć wspomnieniami wspólnych chwil, spędzonych w młodości).
Tragizm Konrada jest spowodowany tym, że jakiejkolwiek decyzji by nie podjÄ…Å‚, każda wiÄ…zaÅ‚a siÄ™ z klÄ™skÄ…. PozostawiajÄ…c AldonÄ™, poniósÅ‚ osobistÄ… porażkÄ™, skrzywdziÅ‚ kochajÄ…cÄ… go osobÄ™, przyczyniajÄ…c siÄ™ do tego, że zamknęła siÄ™ w pustelniczej wieży, w której spÄ™dziÅ‚a wiele lat, a w koÅ„cu umarÅ‚a. Nie mógÅ‚ też siÄ™ z niÄ… zostać, ponieważ, bÄ™dÄ…c z dala od gnÄ™bionej ojczyzny, byÅ‚ nieszczęśliwy. CiÄ…gÅ‚a Å›wiadomość, że zatraciÅ‚ swój honor i wyznawane zasady sprawiÅ‚y, że zaczÄ…Å‚ topić swe smutki w alkoholu, a wyobcowanie i izolacja, na którÄ… skazaÅ‚o go zaÅ‚ożenie maski Krzyżaka, doprowadziÅ‚y do tego, że staÅ‚ siÄ™ chÅ‚odny i introwertyczny, a wskutek tego – coraz bardziej zagubiony i bezradny.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies