Cechy dramatu antycznego na przykÅ‚adzie struktury i kompozycji „Odprawy posłów greckich” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Odprawa posłów greckich

Cechy dramatu antycznego na przykÅ‚adzie struktury i kompozycji „Odprawy posłów greckich”

Autor: Karolina Marlêga

Jan Kochanowski stworzył dramat na wzór antycznej tragedii. Odprawa posłów greckich spełnia wymogi gatunku.

Dzieli się na Prologos (prolog, czyli wstęp), pięć Epejsodionów (epizody) i Stasimony (pieśni chóru) oraz Epilog. Każda cześć spełniała określoną funkcję. Ich układ przedstawiał się następująco:

- Prologos (prolog, czyli wstÄ™p) – zawiera informacje o wydarzeniach majÄ…cych miejsce przed akcjÄ… wÅ‚aÅ›ciwÄ… dramatu.

- Epejsodion pierwsze – Kochanowski zarysowuje główny konflikt dramatu.

- Epejsodion drugie – czytelnik obserwuje narastanie konfliktu.

- Epejsodion trzecie – jest kulminacjÄ… akcji dramatu. Podczas rozmowy Heleny z PosÅ‚em czytelnik otrzymuje sygnaÅ‚y nachodzÄ…cej nieuchronnie katastrofy, czyli wojny.

- Epejsodion czwarte – przykÅ‚ad zagmatwania sytuacji, która staje siÄ™ coraz bardziej niebezpieczna.

- Epejsodion piÄ…te – nastÄ™puje katastrofa. Kasandra przewiduje zagÅ‚adÄ™ Troi, Å›mierć jej mieszkaÅ„ców, niewolÄ™.

- Epilog – scena z Rotmistrzem i Więźniem jest zapowiedziÄ… nadchodzÄ…cej wojny z GrecjÄ….


Zasady tragedii antycznej na przykÅ‚adzie „Odprawy posłów greckich”:

Poza powyższym układem w kompozycji tragedii obowiązywały podstawowe zasady:

Zasada trzech jedności: miejsca, czasu i akcji:

1.Jedność miejsca polegała na umiejscowieniu akcji i bohaterów tylko w jednym miejscu (pałacowym dziedzińcu w Troi). O zdarzeniu, które rozegrało się gdzie indziej, informowali specjalni posłańcy, np. Poseł czy Rotmistrz.

2.Jedność czasu - ograniczała czas trwania tragedii najwyżej do jednej doby (antyczni twórcy dążyli, by czas trwania akcji równał się czasowi trwania tragedii), rozpoczynając akcję o wschodzie, a kończąc o zachodzie słońca; w Odprawie posłów greckich akcja trwa od sześciu do ośmiu godzin.

3.Jedność akcji zawężaÅ‚a treść dramatu tylko do jednego, głównego konfliktu – żądania wydania Heleny Grekom. Dotyczy jednego niewielkiego epizodu z historii wojny trojaÅ„skiej. Brak jest wÄ…tków pobocznych, epizodów.
Język dramatu jest przykładem eksperymentu nad jego wierszową formą. Kochanowski, wbrew antycznym regułom zaniechania rymów, posługiwania się jedynie rytmem oraz licznymi środkami stylistycznymi, wprowadził wiersz biały (bezrymowy) o trzech długościach: jedenastozgłoskowiec, dwunastozgłoskowiec i trzynastozgłoskowiec. Występuje on w partiach monologowych i dialogowych tragedii i ma za zadanie dodać rytmiczności tekstowi.

Z kolei bardzo ciekawe neologizmy pojawiajÄ… siÄ™ w trzeciej pieÅ›ni chóru („pÅ‚awaczka”, „uznawca”, „stokorodna”). Podobnie jest z peryfrazami („mokre sÅ‚onych wód Å›cieżki”).

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Odprawa posłów greckich” - streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Odprawy posłów greckich” w piguÅ‚ce
Geneza i tytuÅ‚ „Odprawy posłów greckich”
Czas i miejsce akcji „Odprawy posłów greckich”
„Odprawa posłów greckich” jako dramat moralno-polityczny
Zarys historii Heleny i Parysa (mit tebański)
„Odprawa posłów greckich” przykÅ‚adem utworu parenetycznego
„Odprawa posłów greckich” jako tragedia humanistyczna
Problemy XVI-wiecznej Polski ukazane w „Odprawie posłów greckich” - polityczna wymowa utworu
Jan Kochanowski - biografia
Obraz polskiego spoÅ‚eczeÅ„stwa w „Odprawie posłów greckich”
Uniwersalizm treÅ›ci „Odprawy posłów greckich”
Cechy dramatu antycznego na przykÅ‚adzie struktury i kompozycji „Odprawy posłów greckich”
Motywy literackie w „Odprawie posłów greckich”
Kalendarium twórczości Jana Kochanowskiego
Cytaty z twórczości Kochanowskiego
Najważniejsze cytaty „Odprawy posłów greckich”
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka bohaterów „Odprawy posłów greckich”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies