Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Odprawa posłów greckich
DzieÅ‚o Jana Kochanowskiego, choć inspirowane byÅ‚o wzorcami antycznymi, to poprzez swojÄ… tematykÄ™ nie mogÅ‚o speÅ‚niać wszystkich wymogów starogreckiego dramatu, o czym przekonuje Jerzy Ziomek: „Z politycznych zaÅ‚ożeÅ„ Odprawy wynikajÄ… jej specyficzne cechy artystyczne, jej odstÄ™pstwa od antycznych pierwowzorów. Czyniono z tego powodu niejednokrotnie zarzut Kochanowskiemu. Zarzucano Odprawie statyczność, brak rozwoju charakterów. «Rozwój akcji dokonuje siÄ™ wiÄ™c w wiÄ™kszym stopniu przez nastÄ™pstwo sytuacji niż wskutek aktywnoÅ›ci bohaterów» - pisze Szmydtowa. To wszystko prawda, tylko że te «bÅ‚Ä™dy» miaÅ‚y swoje uzasadnienie w koncepcji Odprawy jako tragedii politycznej”.
Widzimy zatem, iż Odprawa posłów greckich to bardzo specyficzne dzieło, w którym problematyka polityczna narzuciła treści pewne ograniczenia. I tak, rola bogów, wszechobecnych przecież w dramatach antycznych, została zupełnie wyeliminowana. Losami bohaterów nie rządzi fortuna, ślepy los, żadnego konfliktu nie rozwiązuje deus ex machina. Kochanowski odpowiedzialnością za wypadki obarczył wyłącznie postaci dramatu (dramatis personae), konkretne osoby, a nie siły nadprzyrodzone. Kochanowski postawił swoich bohaterów w bardzo jasnej sytuacji konfliktowej, której rozwiązanie zależało od ich postaw moralnych.
Aby osiÄ…gnąć zamierzony efekt Kochanowski musiaÅ‚ „przedstawić charaktery niejako już gotowe, uksztaÅ‚towane”. Dlatego też postaci dramatu sÄ… bardzo jednoznaczne, nie przechodzÄ… wewnÄ™trznych metamorfoz. Jan Ziomek pisze o bohaterach, iż sÄ… oni „albo typami uogólniajÄ…cymi poglÄ…dy polityczne, dążenia, wady i zalety poszczególnych warstw wewnÄ…trz klasy szlacheckiej, albo (…) odgrywajÄ… role pomocnicze”.
Najważniejszym tematem politycznym poruszonym przez Kochanowskiego w Odprawie posłów greckich jest konflikt pomiÄ™dzy prywatÄ… (Priam, Parys, Ikeaton), a dobrem caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa (Antenor). JednoczeÅ›nie spór ten ma bezpoÅ›rednie przeÅ‚ożenie na zagadnienia polityczne: wojny i pokoju. ReprezentujÄ…cy moralne zepsucie bohaterowie dążą do zabezpieczenia wÅ‚asnych interesów, a tym samym do wywoÅ‚ania wojny, a w konsekwencji upadku paÅ„stwa. Opozycja pragnie pokoju, aby go osiÄ…gnąć konieczne bÄ™dzie przedÅ‚ożenie dobra ogółu nad utratÄ™ „zdobyczy” elit rzÄ…dzÄ…cych.
RozstrzygniÄ™cie tego sporu, autor pozostawiÅ‚ radzie trojaÅ„skiej, czyli reprezentantom spoÅ‚eczeÅ„stwa. Na ich przykÅ‚adzie Kochanowski udowodniÅ‚, że sprawny demagog, mówiÄ…cy banaÅ‚y i kÅ‚amstwa, jest w stanie przekonać wiÄ™kszość do swoich racji. WskazaÅ‚ w ten sposób na wielkie niebezpieczeÅ„stwo, jakie niesie ze sobÄ… demokracja, w której liczy siÄ™ gÅ‚os wiÄ™kszoÅ›ci, a tÄ… z Å‚atwoÅ›ciÄ… można manipulować. Rada podjęła decyzjÄ™ sprzecznÄ… z moralnoÅ›ciÄ…, poparÅ‚a bezprawny akt porwania i przetrzymywania Heleny, czym przyczyniÅ‚a siÄ™ do wybuchu wojny. Poparcie Antenora, czyli uosobienia mÄ…droÅ›ci politycznej i poszanowania dla prawa oraz obyczajów, w rezultacie zaowocowaÅ‚oby pokojem. „Odprawa posłów greckich” jako dramat moralno-polityczny
Autor: Karolina MarlêgaDzieÅ‚o Jana Kochanowskiego, choć inspirowane byÅ‚o wzorcami antycznymi, to poprzez swojÄ… tematykÄ™ nie mogÅ‚o speÅ‚niać wszystkich wymogów starogreckiego dramatu, o czym przekonuje Jerzy Ziomek: „Z politycznych zaÅ‚ożeÅ„ Odprawy wynikajÄ… jej specyficzne cechy artystyczne, jej odstÄ™pstwa od antycznych pierwowzorów. Czyniono z tego powodu niejednokrotnie zarzut Kochanowskiemu. Zarzucano Odprawie statyczność, brak rozwoju charakterów. «Rozwój akcji dokonuje siÄ™ wiÄ™c w wiÄ™kszym stopniu przez nastÄ™pstwo sytuacji niż wskutek aktywnoÅ›ci bohaterów» - pisze Szmydtowa. To wszystko prawda, tylko że te «bÅ‚Ä™dy» miaÅ‚y swoje uzasadnienie w koncepcji Odprawy jako tragedii politycznej”.
Widzimy zatem, iż Odprawa posłów greckich to bardzo specyficzne dzieło, w którym problematyka polityczna narzuciła treści pewne ograniczenia. I tak, rola bogów, wszechobecnych przecież w dramatach antycznych, została zupełnie wyeliminowana. Losami bohaterów nie rządzi fortuna, ślepy los, żadnego konfliktu nie rozwiązuje deus ex machina. Kochanowski odpowiedzialnością za wypadki obarczył wyłącznie postaci dramatu (dramatis personae), konkretne osoby, a nie siły nadprzyrodzone. Kochanowski postawił swoich bohaterów w bardzo jasnej sytuacji konfliktowej, której rozwiązanie zależało od ich postaw moralnych.
Aby osiÄ…gnąć zamierzony efekt Kochanowski musiaÅ‚ „przedstawić charaktery niejako już gotowe, uksztaÅ‚towane”. Dlatego też postaci dramatu sÄ… bardzo jednoznaczne, nie przechodzÄ… wewnÄ™trznych metamorfoz. Jan Ziomek pisze o bohaterach, iż sÄ… oni „albo typami uogólniajÄ…cymi poglÄ…dy polityczne, dążenia, wady i zalety poszczególnych warstw wewnÄ…trz klasy szlacheckiej, albo (…) odgrywajÄ… role pomocnicze”.
Najważniejszym tematem politycznym poruszonym przez Kochanowskiego w Odprawie posłów greckich jest konflikt pomiÄ™dzy prywatÄ… (Priam, Parys, Ikeaton), a dobrem caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa (Antenor). JednoczeÅ›nie spór ten ma bezpoÅ›rednie przeÅ‚ożenie na zagadnienia polityczne: wojny i pokoju. ReprezentujÄ…cy moralne zepsucie bohaterowie dążą do zabezpieczenia wÅ‚asnych interesów, a tym samym do wywoÅ‚ania wojny, a w konsekwencji upadku paÅ„stwa. Opozycja pragnie pokoju, aby go osiÄ…gnąć konieczne bÄ™dzie przedÅ‚ożenie dobra ogółu nad utratÄ™ „zdobyczy” elit rzÄ…dzÄ…cych.
Kochanowski na przykładzie Odprawy posłów greckich wskazał, iż istnieje silna więź pomiędzy moralnością a polityką. Postępowanie niezgodnie z sumieniem, poczuciem sprawiedliwości czy lojalności prowadzi do upadku. Jeśli polityk rządzący państwem nie działa w zgodzie z moralnością to prędzej czy później poniesie klęskę albo on, albo jego otoczenie, a na przykładzie utworu widzimy, że nawet cały kraj.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies