Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Odprawa posłów greckich
Dramat Kochanowskiego jest przykładem tragedii humanistycznej, czyli renesansowej.
Tragedia humanistyczna inaczej zwana jest renesansową. Powstała na gruncie tragedii antycznej, w której ukazany był konflikt wybitnej jednostki (postać mitologiczna lub historyczna) z siłami przeznaczenia (Fatum), prawem władcy, z siłami wyższymi, wolą bogów.
Za tło metaforycznej historii autor wybrał mitologiczną opowieść o wojnie trojańskiej, lecz pod wpływem długoletnich i dogłębnych studiów, wielu przyjaźni z najwybitniejszymi ówczesnymi umysłami czy doświadczeń literackich i politycznych oraz obserwacji ludzi skierował się w kierunku humanizmu.
TragediÄ… humanistycznÄ…, poruszajÄ…cÄ… problem polskiej polityki i braku zaangażowania spoÅ‚eczeÅ„stwa w poprawÄ™ losu paÅ„stwa jest również O poprawie Rzeczypospolitej Andrzeja Frycza-Modrzewskiego. Utwór ten jest reakcjÄ…, a raczej kontynuacjÄ™ myÅ›li wybitnego holenderskiego filozofa – Erazma z Rotterdamu. Autor De republica emendanda podaje swój pomysÅ‚ radykalnej przebudowy ustrojowej paÅ„stwa szlacheckiego w monarchiÄ™ scentralizowanÄ…, opowiadajÄ…c siÄ™ za silnÄ… wÅ‚adzÄ… króla, wyksztaÅ‚conymi urzÄ™dnikami oraz szybkÄ… i sprawnÄ… administracjÄ….
Choć Kochanowski przestrzegaÅ‚ podczas tworzenia dzieÅ‚a zasad tradycji antycznej (trzech jednoÅ›ci: czasu, miejsca i akcji, podziaÅ‚u sztuki na prolog, epizody, pieÅ›ni chóru oraz epilog, stopniowego odsÅ‚aniania przed odbiorcÄ… kolejnych elementów akcji, to znaczy zawiÄ…zanie akcji, punkt kulminacyjny, katastrofa), to jednak nie trzymaÅ‚ siÄ™ owych reguÅ‚ kurczowo, a dokonaÅ‚ pewnych modyfikacji. Nie opisaÅ‚ momentu katastrofy (zapowiedziaÅ‚ jÄ… jedynie poprzez proroczÄ… wypowiedź Kasandry), nie umieÅ›ciÅ‚ bohaterów w sytuacji bez wyjÅ›cia (dokonujÄ… przecież wyboru podczas rady), nie zniewoliÅ‚ ich losów (posiadajÄ… wolnÄ… wolÄ™, sami decydujÄ… o swym losie). Poza tym Kochanowski wiele razy użyÅ‚ nazw charakterystycznych dla epoki, w której żyÅ‚. W starożytnej Grecji nie używano przecież takich słów i okreÅ›leÅ„, jak szlachta, Rzeczpospolita, sejm, Bóg. Pisarz, chcÄ…c przedstawić realia współczesnej mu Polski, musiaÅ‚ odejść od sztywnych zasad i „przemycić” takie elementy.
ReasumujÄ…c, Odprawa posłów greckich jest tragediÄ… humanistycznÄ…, ponieważ jej treść nawiÄ…zuje do tematu antycznego (mit wojny trojaÅ„skiej), jest ukÅ‚onem w stronÄ™ tragedii greckiej pod wzglÄ™dem struktury i kompozycji (na przykÅ‚ad podziaÅ‚ na epejsodiony i stasimony czy reguÅ‚a trzech jednoÅ›ci). Poza tym dziaÅ‚o autora Trenów dotyczy uniwersalnych tematów, takich jak miÅ‚ość, wÅ‚adza, paÅ„stwo, moralność, przez co jeszcze bardziej staje siÄ™ bliskie odbiorcy. „Odprawa posłów greckich” jako tragedia humanistyczna
Autor: Karolina MarlêgaDramat Kochanowskiego jest przykÅ‚adem tragedii humanistycznej, czyli renesansowej.
Tragedia humanistyczna inaczej zwana jest renesansową. Powstała na gruncie tragedii antycznej, w której ukazany był konflikt wybitnej jednostki (postać mitologiczna lub historyczna) z siłami przeznaczenia (Fatum), prawem władcy, z siłami wyższymi, wolą bogów.
Za tło metaforycznej historii autor wybrał mitologiczną opowieść o wojnie trojańskiej, lecz pod wpływem długoletnich i dogłębnych studiów, wielu przyjaźni z najwybitniejszymi ówczesnymi umysłami czy doświadczeń literackich i politycznych oraz obserwacji ludzi skierował się w kierunku humanizmu.
TragediÄ… humanistycznÄ…, poruszajÄ…cÄ… problem polskiej polityki i braku zaangażowania spoÅ‚eczeÅ„stwa w poprawÄ™ losu paÅ„stwa jest również O poprawie Rzeczypospolitej Andrzeja Frycza-Modrzewskiego. Utwór ten jest reakcjÄ…, a raczej kontynuacjÄ™ myÅ›li wybitnego holenderskiego filozofa – Erazma z Rotterdamu. Autor De republica emendanda podaje swój pomysÅ‚ radykalnej przebudowy ustrojowej paÅ„stwa szlacheckiego w monarchiÄ™ scentralizowanÄ…, opowiadajÄ…c siÄ™ za silnÄ… wÅ‚adzÄ… króla, wyksztaÅ‚conymi urzÄ™dnikami oraz szybkÄ… i sprawnÄ… administracjÄ….
Choć Kochanowski przestrzegaÅ‚ podczas tworzenia dzieÅ‚a zasad tradycji antycznej (trzech jednoÅ›ci: czasu, miejsca i akcji, podziaÅ‚u sztuki na prolog, epizody, pieÅ›ni chóru oraz epilog, stopniowego odsÅ‚aniania przed odbiorcÄ… kolejnych elementów akcji, to znaczy zawiÄ…zanie akcji, punkt kulminacyjny, katastrofa), to jednak nie trzymaÅ‚ siÄ™ owych reguÅ‚ kurczowo, a dokonaÅ‚ pewnych modyfikacji. Nie opisaÅ‚ momentu katastrofy (zapowiedziaÅ‚ jÄ… jedynie poprzez proroczÄ… wypowiedź Kasandry), nie umieÅ›ciÅ‚ bohaterów w sytuacji bez wyjÅ›cia (dokonujÄ… przecież wyboru podczas rady), nie zniewoliÅ‚ ich losów (posiadajÄ… wolnÄ… wolÄ™, sami decydujÄ… o swym losie). Poza tym Kochanowski wiele razy użyÅ‚ nazw charakterystycznych dla epoki, w której żyÅ‚. W starożytnej Grecji nie używano przecież takich słów i okreÅ›leÅ„, jak szlachta, Rzeczpospolita, sejm, Bóg. Pisarz, chcÄ…c przedstawić realia współczesnej mu Polski, musiaÅ‚ odejść od sztywnych zasad i „przemycić” takie elementy.
Istotnym faktem jest również to, iż utwór jest patriotyczno-obywatelską przestrogą dla ludzi dbających jedynie o prywatne dobro oraz to, iż Kochanowski zrezygnował z wprowadzenia Fatum, traktowanego w jako klątwę czy głos bogów. Dzięki temu ostatniemu zabiegowi bohaterowie tragedii są odpowiedzialni za swój los, za podejmowane decyzje, co jest wyrazem antropocentrycznego myślenia w epoce odrodzenia.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies