„PrzedwioÅ›nie” – szczegółowe streszczenie - strona 27
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Przedwiośnie

„PrzedwioÅ›nie” – szczegółowe streszczenie

Autor: Karolina Marlêga

Na salÄ™ balowÄ… weszÅ‚o caÅ‚e „towarzystwo nawÅ‚ockie: pani WielosÅ‚awska, wujcio MichaÅ‚ ze swymi grubymi i obwisÅ‚ymi wÄ…sami, szczególnie odmieniony we fraku, obiedzie ciotki - Angélique i Victoire («Ach, te stare zwaliska!» - jak Å›piewaÅ‚ wyrodny siostrzeniec, Hipolit) - wreszcie Karusia, a nawet, zabrana przez litość nad tym biedactwem, odziana naprÄ™dce sukienkÄ™ naprÄ™dce spreparowanÄ…, panna Wanda OkszyÅ„ska”. Rodzina zachowywaÅ‚a siÄ™ jak na prawdziwÄ… szlachtÄ™ przystaÅ‚o: pyszne uÅ›miechy, dostojny krok i wyrafinowanie. WyjÄ…tek stanowiÅ‚y Karolina i Wanda, które, trzymajÄ…c siÄ™ za rÄ™ce, zdawaÅ‚y siÄ™ nie zdawać sobie sprawy gdzie siÄ™ znajdujÄ…. Obydwie dostrzegÅ‚y w tÅ‚umie Cezarego i zareagowaÅ‚ podobnie jak on na widok pani Laury. Baryka dostrzegÅ‚ je, wstaÅ‚ ze swojego krzesÅ‚a i poprosiÅ‚ pannÄ™ SzarÅ‚atowiczównÄ™ do taÅ„ca. Ponieważ parkiet Å›wieciÅ‚ jeszcze pustkami, para zwróciÅ‚a na siebie uwagÄ™ zgromadzonych goÅ›ci. Cezary, taÅ„czÄ…c z KarolinÄ…, wciąż wlepiaÅ‚ wzrok w paniÄ… KoÅ›cienieckÄ…. CiÄ…gle zastanawiaÅ‚ siÄ™, co też może szeptać jej do ucha Barwicki.

Na taniec Baryki i SzarÅ‚atowiczówny nienawistnym okiem spoglÄ…daÅ‚a Wanda. „Wilcze kÅ‚y i tygrysie pazury zazdroÅ›ci ćwiertowaÅ‚y jej upodobanie, wszechwÅ‚adnie nad niÄ… panujÄ…ce”. Jej powierzchowny uÅ›miech ukrywaÅ‚ wzbierajÄ…cÄ… w niej zÅ‚ość. PoczuÅ‚a nieodpartÄ… nienawiść do Karoliny. Dziewczyna przyglÄ…daÅ‚a siÄ™, jak Cezary taÅ„czyÅ‚ na przemian z nastÄ™pnymi kobietami, poderwaÅ‚ nawet do plÄ…sów ciotki - AnielÄ™ i WiktoriÄ™. Wreszcie przyszÅ‚a kolej na WandÄ™. NieÅ›miaÅ‚a dziewczyna powiedziaÅ‚a, że nie umie taÅ„czyć, ale Baryka nic sobie z tego nie robiÅ‚. MÅ‚odzieniec zbyt byÅ‚ zajÄ™ty obserwowaniem Laury, by dostrzec, że panna OkszyÅ„ska szaleje na jego punkcie. Wanda faktycznie nie potrafiÅ‚a taÅ„czyć, toteż szybko zmÄ™czyÅ‚a Cezarego. Bohater zauważyÅ‚, że pani KoÅ›cieniecka jest wolna, podbiegÅ‚ do niej i poprosiÅ‚ o możliwość zataÅ„czenia. Kobieta szepnęła mu do ucha: „Czarusiu! CzarusieÅ„ku! Czarnoksiężniczku mój! JesteÅ› dziÅ› piÄ™kny. JesteÅ› przepiÄ™kny. WÅ‚osy masz wytwornie ufryzowane. JesteÅ› zgrabny. JesteÅ› najzgrabniejszy ze wszystkich. JesteÅ› mocny, silny, wysmukÅ‚y. JesteÅ› przesubtelny. Pachniesz! Åšlicznie ci w tym fraku. CaÅ‚ujÄ™ twoje krÄ™cone wÅ‚osy. CaÅ‚ujÄ™ twoje oczy. CaÅ‚ujÄ™ twoje usta. Kocham ciÄ™, Czarusiu! Kocham ciÄ™ caÅ‚ego, miÄ™kkiego, sprężystego, mocnego, wysmukÅ‚ego! Kocham ciÄ™ do szaleÅ„stwa! Kocham ciÄ™ na Å›mierć, Å›liczny Czarusiu!”. W taÅ„cu prawiÅ‚a Baryce liczne komplementy, niektóre byÅ‚y nieprzyzwoite. MÅ‚odzieniec miaÅ‚ jednak za zÅ‚e Laurze, że ta ciÄ…gle rozmawia z Barwickim. Kobieta zapewniaÅ‚a, że nie robi tego z miÅ‚oÅ›ci, ale z przymusu. ZapewniaÅ‚a, ze nic nie czuje do tego „wÄ…satego byka”. ZdradziÅ‚a, że jej narzeczony jest bogaczem, ponieważ odziedziczyÅ‚ spadek po zmarÅ‚ym bracie. KoÅ›cieniecka potrzebowaÅ‚a jego pieniÄ™dzy do spÅ‚acenia swoich dÅ‚ugów. NakazaÅ‚a Baryce, aby jÄ… odstawiÅ‚ i poprosiÅ‚ o kolejny taniec za jakiÅ› czas. Cezary ostrzegÅ‚ jÄ…, że jeżeli raz zobaczy Barwickiego szepczÄ…cego coÅ› do jej ucha to wybuchnie towarzyski skandal. Gdy Baryka dziÄ™kowaÅ‚ kobiecie za taniec, do sali wprowadzono wózek pana Storzana. Gospodarz Odolan witaÅ‚ siÄ™ z wszystkimi gośćmi. Mężczyzna nazywaÅ‚ siebie „emblematem tych wszystkich «kadÅ‚ubków», których ta zabawa ma wesprzeć”. Inwalida ujÄ…Å‚ kieliszek z szampanem i wzniósÅ‚ toast za wszystkich tych, którzy podczas wojny stracili koÅ„czyny. Atmosfera wyraźnie zmieniÅ‚a siÄ™ na posÄ™pniejszÄ…. GoÅ›cie zaczÄ™li zmierzać w kierunku sali, w której ustawione byÅ‚y stoÅ‚y peÅ‚ne jedzenia. Pani WielosÅ‚awska podeszÅ‚a do Wandy, chwyciÅ‚a jÄ… za rÄ™kÄ™ i prowadziÅ‚a za sobÄ…. Młódka byÅ‚a pewna, że kobieta przejrzaÅ‚a jej uczucia. Tymczasem pani WielosÅ‚awska zaprowadziÅ‚a jÄ… do fortepianu. PosadziÅ‚a WandÄ™ przed instrumentem i nakazaÅ‚a zagrać coÅ›, co najlepiej jej wychodzi. Dziewczyna zaczęła wydobywać z fortepianu pierwsze dźwiÄ™ki. Z czasem zapomniaÅ‚a, że jest obserwowana przez tak licznÄ… rzeszÄ™ ludzi i graÅ‚a najpiÄ™kniej, jak potrafiÅ‚a. WyobrażaÅ‚a sobie, że jej jedynym sÅ‚uchaczem jest Cezary. Poza tym, że staraÅ‚a siÄ™ wyznać poprzez muzykÄ™ miÅ‚ość, dawaÅ‚a także upust swej nienawiÅ›ci do Karoliny. WÅ›ród audytorium panowaÅ‚o zamieszanie, jedni wchodzili do sali, zauroczeni talentem Wandy, inni rozsiadali siÄ™ wygodnie, a jeszcze inni opuszczali pomieszczenie, aby oddać siÄ™ rozmowom.




strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23    24    25    26    27    28    29    30    31    32    33    34    35    36    37    38    39    40    41    42  

Szybki test:

Tatarzy odzyskawszy władzę w Baku mordowali:
a) Rosjan
b) wszystkie odpowiedzi sÄ… poprawne
c) wszystkich sprzyjajÄ…cych Ormianom
d) Ormian
RozwiÄ…zanie

Dlaczego Wanda Okrzyńska została wysłana na wieś?
a) nie zdała do szóstej klasy
b) nudziła się podczas wakacji w mieście
c) odwiedziła chorą ciotkę
d) zalecił jej to lekarz
RozwiÄ…zanie

W folwarku Chłodku Cezary zamieszkał:
a) u fornala Biernackiego
b) u ekonoma Gruboszewskiego
c) w "Ariance"
d) w budynkach gospodarczych
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„PrzedwioÅ›nie” – szczegółowe streszczenie
„PrzedwioÅ›nie” – streszczenie w piguÅ‚ce
Czas i miejsce akcji w „PrzedwioÅ›niu”
Geneza „PrzedwioÅ›nia”
Interpretacja zakoÅ„czenia „PrzedwioÅ›nia”
Historia w „PrzedwioÅ›niu”
Znaczenie tytułu powieści
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „PrzedwioÅ›nia”
Wizje Polski w „PrzedwioÅ›niu”
Życiorys Stefana Żeromskiego
Funkcja mitu szklanych domów w „PrzedwioÅ›niu”
Problemy spoÅ‚eczne w „PrzedwioÅ›niu”
Obraz rewolucji w „PrzedwioÅ›niu”
Konstrukcja, kompozycja i narracja „PrzedwioÅ›nia”
Filozofia w „PrzedwioÅ›niu”
Problematyka psychologiczna „PrzedwioÅ›nia”
Ekranizacje „PrzedwioÅ›nia”
Stefan Żeromski - kalendarium twórczości
Najważniejsze cytaty w „PrzedwioÅ›niu”
Bibliografia




Bohaterowie
Cezary Baryka – szczegółowa charakterystyka
Droga życiowa Cezarego Baryki – od niedojrzaÅ‚ego czternastolatka do wciąż niedojrzaÅ‚ego dwudziestoczterolatka
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „PrzedwioÅ›nia”
Jadwiga Baryka - charakterystyka
Seweryn Baryka – charakterystyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies