„PrzedwioÅ›nie” – szczegółowe streszczenie - strona 27
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Przedwiośnie

„PrzedwioÅ›nie” – szczegółowe streszczenie

Autor: Karolina Marlêga

Na salÄ™ balowÄ… weszÅ‚o caÅ‚e „towarzystwo nawÅ‚ockie: pani WielosÅ‚awska, wujcio MichaÅ‚ ze swymi grubymi i obwisÅ‚ymi wÄ…sami, szczególnie odmieniony we fraku, obiedzie ciotki - Angélique i Victoire («Ach, te stare zwaliska!» - jak Å›piewaÅ‚ wyrodny siostrzeniec, Hipolit) - wreszcie Karusia, a nawet, zabrana przez litość nad tym biedactwem, odziana naprÄ™dce sukienkÄ™ naprÄ™dce spreparowanÄ…, panna Wanda OkszyÅ„ska”. Rodzina zachowywaÅ‚a siÄ™ jak na prawdziwÄ… szlachtÄ™ przystaÅ‚o: pyszne uÅ›miechy, dostojny krok i wyrafinowanie. WyjÄ…tek stanowiÅ‚y Karolina i Wanda, które, trzymajÄ…c siÄ™ za rÄ™ce, zdawaÅ‚y siÄ™ nie zdawać sobie sprawy gdzie siÄ™ znajdujÄ…. Obydwie dostrzegÅ‚y w tÅ‚umie Cezarego i zareagowaÅ‚ podobnie jak on na widok pani Laury. Baryka dostrzegÅ‚ je, wstaÅ‚ ze swojego krzesÅ‚a i poprosiÅ‚ pannÄ™ SzarÅ‚atowiczównÄ™ do taÅ„ca. Ponieważ parkiet Å›wieciÅ‚ jeszcze pustkami, para zwróciÅ‚a na siebie uwagÄ™ zgromadzonych goÅ›ci. Cezary, taÅ„czÄ…c z KarolinÄ…, wciąż wlepiaÅ‚ wzrok w paniÄ… KoÅ›cienieckÄ…. CiÄ…gle zastanawiaÅ‚ siÄ™, co też może szeptać jej do ucha Barwicki.

Na taniec Baryki i SzarÅ‚atowiczówny nienawistnym okiem spoglÄ…daÅ‚a Wanda. „Wilcze kÅ‚y i tygrysie pazury zazdroÅ›ci ćwiertowaÅ‚y jej upodobanie, wszechwÅ‚adnie nad niÄ… panujÄ…ce”. Jej powierzchowny uÅ›miech ukrywaÅ‚ wzbierajÄ…cÄ… w niej zÅ‚ość. PoczuÅ‚a nieodpartÄ… nienawiść do Karoliny. Dziewczyna przyglÄ…daÅ‚a siÄ™, jak Cezary taÅ„czyÅ‚ na przemian z nastÄ™pnymi kobietami, poderwaÅ‚ nawet do plÄ…sów ciotki - AnielÄ™ i WiktoriÄ™. Wreszcie przyszÅ‚a kolej na WandÄ™. NieÅ›miaÅ‚a dziewczyna powiedziaÅ‚a, że nie umie taÅ„czyć, ale Baryka nic sobie z tego nie robiÅ‚. MÅ‚odzieniec zbyt byÅ‚ zajÄ™ty obserwowaniem Laury, by dostrzec, że panna OkszyÅ„ska szaleje na jego punkcie. Wanda faktycznie nie potrafiÅ‚a taÅ„czyć, toteż szybko zmÄ™czyÅ‚a Cezarego. Bohater zauważyÅ‚, że pani KoÅ›cieniecka jest wolna, podbiegÅ‚ do niej i poprosiÅ‚ o możliwość zataÅ„czenia. Kobieta szepnęła mu do ucha: „Czarusiu! CzarusieÅ„ku! Czarnoksiężniczku mój! JesteÅ› dziÅ› piÄ™kny. JesteÅ› przepiÄ™kny. WÅ‚osy masz wytwornie ufryzowane. JesteÅ› zgrabny. JesteÅ› najzgrabniejszy ze wszystkich. JesteÅ› mocny, silny, wysmukÅ‚y. JesteÅ› przesubtelny. Pachniesz! Åšlicznie ci w tym fraku. CaÅ‚ujÄ™ twoje krÄ™cone wÅ‚osy. CaÅ‚ujÄ™ twoje oczy. CaÅ‚ujÄ™ twoje usta. Kocham ciÄ™, Czarusiu! Kocham ciÄ™ caÅ‚ego, miÄ™kkiego, sprężystego, mocnego, wysmukÅ‚ego! Kocham ciÄ™ do szaleÅ„stwa! Kocham ciÄ™ na Å›mierć, Å›liczny Czarusiu!”. W taÅ„cu prawiÅ‚a Baryce liczne komplementy, niektóre byÅ‚y nieprzyzwoite. MÅ‚odzieniec miaÅ‚ jednak za zÅ‚e Laurze, że ta ciÄ…gle rozmawia z Barwickim. Kobieta zapewniaÅ‚a, że nie robi tego z miÅ‚oÅ›ci, ale z przymusu. ZapewniaÅ‚a, ze nic nie czuje do tego „wÄ…satego byka”. ZdradziÅ‚a, że jej narzeczony jest bogaczem, ponieważ odziedziczyÅ‚ spadek po zmarÅ‚ym bracie. KoÅ›cieniecka potrzebowaÅ‚a jego pieniÄ™dzy do spÅ‚acenia swoich dÅ‚ugów. NakazaÅ‚a Baryce, aby jÄ… odstawiÅ‚ i poprosiÅ‚ o kolejny taniec za jakiÅ› czas. Cezary ostrzegÅ‚ jÄ…, że jeżeli raz zobaczy Barwickiego szepczÄ…cego coÅ› do jej ucha to wybuchnie towarzyski skandal. Gdy Baryka dziÄ™kowaÅ‚ kobiecie za taniec, do sali wprowadzono wózek pana Storzana. Gospodarz Odolan witaÅ‚ siÄ™ z wszystkimi gośćmi. Mężczyzna nazywaÅ‚ siebie „emblematem tych wszystkich «kadÅ‚ubków», których ta zabawa ma wesprzeć”. Inwalida ujÄ…Å‚ kieliszek z szampanem i wzniósÅ‚ toast za wszystkich tych, którzy podczas wojny stracili koÅ„czyny. Atmosfera wyraźnie zmieniÅ‚a siÄ™ na posÄ™pniejszÄ…. GoÅ›cie zaczÄ™li zmierzać w kierunku sali, w której ustawione byÅ‚y stoÅ‚y peÅ‚ne jedzenia. Pani WielosÅ‚awska podeszÅ‚a do Wandy, chwyciÅ‚a jÄ… za rÄ™kÄ™ i prowadziÅ‚a za sobÄ…. Młódka byÅ‚a pewna, że kobieta przejrzaÅ‚a jej uczucia. Tymczasem pani WielosÅ‚awska zaprowadziÅ‚a jÄ… do fortepianu. PosadziÅ‚a WandÄ™ przed instrumentem i nakazaÅ‚a zagrać coÅ›, co najlepiej jej wychodzi. Dziewczyna zaczęła wydobywać z fortepianu pierwsze dźwiÄ™ki. Z czasem zapomniaÅ‚a, że jest obserwowana przez tak licznÄ… rzeszÄ™ ludzi i graÅ‚a najpiÄ™kniej, jak potrafiÅ‚a. WyobrażaÅ‚a sobie, że jej jedynym sÅ‚uchaczem jest Cezary. Poza tym, że staraÅ‚a siÄ™ wyznać poprzez muzykÄ™ miÅ‚ość, dawaÅ‚a także upust swej nienawiÅ›ci do Karoliny. WÅ›ród audytorium panowaÅ‚o zamieszanie, jedni wchodzili do sali, zauroczeni talentem Wandy, inni rozsiadali siÄ™ wygodnie, a jeszcze inni opuszczali pomieszczenie, aby oddać siÄ™ rozmowom.




strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23    24    25    26    27    28    29    30    31    32    33    34    35    36    37    38    39    40    41    42  

Szybki test:

Z Baku Cezary i Seweryn udali siÄ™:
a) do Charkowa
b) do Warszawy
c) do Siedlec
d) do Moskwy
RozwiÄ…zanie

Na charytatywnym balu Laura wykradła się z Cezarym do ogrodu podczas:
a) tańca "kozaka"
b) fortepianowego koncertu Wandy
c) podwieczorku
d) kolacji
RozwiÄ…zanie

Antoni Lulek studiował:
a) prawo
b) filologiÄ™ rosyjskÄ…
c) biologiÄ™
d) medycynÄ™
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„PrzedwioÅ›nie” – szczegółowe streszczenie
„PrzedwioÅ›nie” – streszczenie w piguÅ‚ce
Czas i miejsce akcji w „PrzedwioÅ›niu”
Geneza „PrzedwioÅ›nia”
Funkcja mitu szklanych domów w „PrzedwioÅ›niu”
Problemy spoÅ‚eczne w „PrzedwioÅ›niu”
Obraz rewolucji w „PrzedwioÅ›niu”
Interpretacja zakoÅ„czenia „PrzedwioÅ›nia”
Historia w „PrzedwioÅ›niu”
Znaczenie tytułu powieści
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „PrzedwioÅ›nia”
Wizje Polski w „PrzedwioÅ›niu”
Życiorys Stefana Żeromskiego
Problematyka psychologiczna „PrzedwioÅ›nia”
Konstrukcja, kompozycja i narracja „PrzedwioÅ›nia”
Filozofia w „PrzedwioÅ›niu”
Ekranizacje „PrzedwioÅ›nia”
Stefan Żeromski - kalendarium twórczości
Najważniejsze cytaty w „PrzedwioÅ›niu”
Bibliografia




Bohaterowie
Cezary Baryka – szczegółowa charakterystyka
Droga życiowa Cezarego Baryki – od niedojrzaÅ‚ego czternastolatka do wciąż niedojrzaÅ‚ego dwudziestoczterolatka
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „PrzedwioÅ›nia”
Jadwiga Baryka - charakterystyka
Seweryn Baryka – charakterystyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies