Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Hamlet

Nawiązania do „Hamleta” w sztuce


1822 rok – Saverio Mercadante - Amleto (opera)
1858 rok – Franz Liszt – Hamlet (poemat symfoniczny)
1865 rok – Franco Facio – Amleto (opera z librettem autorstwa Arrigo Boito)
1868 rok – Ambroise Thomas – Hamlet (opera z librettem autorstwa Julesa Barbera)
1888 rok – Piotr Czajkowski – Hamlet (uwertura)
1961 rok – Mario Zafred – Amleto (opera)
1968 rok – Humphrey Searle (opera)
1982 rok – Rudolf Kelterborn – Ofelia (opera na pięć głosów)
1992 rok – Ennio Morricone – Hamlet (ścieżka dźwiękowa do filmu Zeffirelli'ego)

Pieśni

Johannes Brahms – Lied von Shakespeare
Johannes Brahms – Ophelia-Lieder
Richard Strauss – Lied der Ophelia

Baletowe wersje Hamleta

1788 rok - choreografia: Francesco Clerico, miejsce: Wenecja
1822 rok - choreografia: Louis Henry, miejsce: Wiedeń
1934 rok - choreografia: Nijinska (do muzyki Liszta), miejsce: Paryż
1942 rok - choreografia: Robert Helpmann (do muzyki Czajkowskiego), miejsce: Londyn
1950 rok - choreografia: Viktor Gsovsky, miejsce: Monachium
1964 rok - choreografia: Pierre Lacotte, miejsce: Paryż
1970 rok - choreografia: Konstantin Sergeyev, miejsce Sankt Petersburg
1971 rok - choreografia: Chabukiani, miejsce: Tbilisi
1976 rok - choreografia: John Neumeier, miejsce: Nowy Jork
1988 rok - choreografia: Kenneth MacMillan, miejsce: Londyn
1993 rok - choreografia: Kim Bradstrup, miejsce: Helsingr (Elzynor)
1996 rok – choreografia: P. Schaufuss, miejsce: Helsingr (Elzynor)

Literatura

Utwór Szekspira odegrał ogromną rolę zwłaszcza w literaturze. Perypetie młodego księcia od zawsze stanowiły inspirację dla wielu artystów pióra.

Polski poeta Herbert Zbigniew w roku 1961 napisał wiersz zatytułowany Tren Fortynbrasa. Akcja utworu rozpoczyna się w momencie, w którym kończy się dramat Szekspira. Młody norweski książę Fortynbras wkracza do sali zamku w Elzynorze, gdzie zastaje cztery martwe ciała, w tym zwłoki Hamleta. Spotyka tam również Horacego, który przekazuje mu wieść, iż tron Danii należy od tej chwili do niego.
Podmiotem lirycznym wiersza jest właśnie Fortynbras, który wygłasza monolog skierowany do zmarłego księcia. Pomimo tego utwór posiada pewien rodzaj dwugłosowości, ponieważ osoba mówiąca przytacza niektóre z wypowiedzi Hamleta. Fortynbras jawi się w wierszu jako zupełne przeciwieństwo nieżyjącego księcia. Skrupulatnie wylicza wszystkie słabości tytułowego bohatera dzieła Szekspira i wytyka mu popełnione błędy, zaznaczając przy tym, że on ich nigdy nie popełni jako król Danii: „To co po mnie zostanie nie będzie przedmiotem tragedii”.

Dla Norwega Hamlet nigdy nie był żołnierzem, przypominał mu raczej „rycerza w miękkich pantoflach”. Poza tym był przekonany, iż inny los, niż śmierć nie mógł spotkać księcia Danii: „Tak czy owak musiałeś zginąć Hamlecie nie byłeś do życia| wierzyłeś w kryształowe pojęcia a nie glinę ludzką”. Fortynbras to człowiek twardo stąpający po ziemi, racjonalista, dla którego nie słowa, a czyny są istotne: „A ta woda te słowa cóż mogą cóż mogą książę”.

Dla niego ważniejsze są sprawy bieżące państwa: „czeka na mnie projekt kanalizacji | i dekret w sprawie prostytutek i żebraków| muszę także obmyślić lepszy system więzień”, aniżeli wieczne rozmyślania, którym oddawał się Hamlet. Podmiot liryczny jawi się również jako wytrawny polityk, który zamierza utorować sobie drogę do tronu poprzez godne uczczenie zmarłego księcia, który jak powszechnie wiadomo był ulubieńcem ludu. W tym celu miał zamiar wyrządzić mu honorowy pogrzeb rycerski, a do historii miała przejść legenda o Hamlecie: „Dziś w nocy urodzi się Gwiazda Hamlet”.

strona:    1    2    3  

Szybki test:

Hamlet był:
a) szczęśliwy na wieść o ukazaniu sie ducha ojca
b) obojętny wobec wiadomości o duchu ojca
c) zafascynowany wiadomością o duchu ojca
d) przerażony wiadomością o duchu ojca
Rozwiązanie

Zobacz inne artykuły:

Inne
„Hamlet ”- streszczenie szczegółowe
Charakterystyka Hamleta - „On sam jest rodu swego niewolnikiem”
Geneza „Hamleta”
Czas i miejsce akcji „Hamleta”
Charakterystyka Ofelii
Życiorys Szekspira
Problematyka „Hamleta”
Streszczenie „Hamleta” w pigułce
Charakterystyka Gertrudy
Charakterystyka Klaudiusza
„Hamlet” jako przykład tragedii szekspirowskiej
Kompozycja, budowa i język „Hamleta”
Religia w „Hamlecie”
Filozofia w „Hamlecie”
„Być albo nie być...” - problematyka życia i śmierci w „Hamlecie”
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Hamleta”
Nawiązania do „Hamleta” w sztuce
Plan wydarzeń „Hamleta”
Motyw kobiety w „Hamlecie”
Psychoanaliza „Hamleta”
Ekranizacje „Hamleta”
Kalendarium życia i twórczości Szekspira
Zdania o twórczości Szekspira
Twórczość Szekspira
Najważniejsze cytaty „Hamleta”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies