NawiÄ…zania do „Hamleta” w sztuce - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Hamlet

NawiÄ…zania do „Hamleta” w sztuce

Autor: Karolina Marlêga

1822 rok – Saverio Mercadante - Amleto (opera)
1858 rok – Franz Liszt – Hamlet (poemat symfoniczny)
1865 rok – Franco Facio – Amleto (opera z librettem autorstwa Arrigo Boito)
1868 rok – Ambroise Thomas – Hamlet (opera z librettem autorstwa Julesa Barbera)
1888 rok – Piotr Czajkowski – Hamlet (uwertura)
1961 rok – Mario Zafred – Amleto (opera)
1968 rok – Humphrey Searle (opera)
1982 rok – Rudolf Kelterborn – Ofelia (opera na pięć gÅ‚osów)
1992 rok – Ennio Morricone – Hamlet (Å›cieżka dźwiÄ™kowa do filmu Zeffirelli'ego)

Pieśni

Johannes Brahms – Lied von Shakespeare
Johannes Brahms – Ophelia-Lieder
Richard Strauss – Lied der Ophelia

Baletowe wersje Hamleta

1788 rok - choreografia: Francesco Clerico, miejsce: Wenecja
1822 rok - choreografia: Louis Henry, miejsce: Wiedeń
1934 rok - choreografia: Nijinska (do muzyki Liszta), miejsce: Paryż
1942 rok - choreografia: Robert Helpmann (do muzyki Czajkowskiego), miejsce: Londyn
1950 rok - choreografia: Viktor Gsovsky, miejsce: Monachium
1964 rok - choreografia: Pierre Lacotte, miejsce: Paryż
1970 rok - choreografia: Konstantin Sergeyev, miejsce Sankt Petersburg
1971 rok - choreografia: Chabukiani, miejsce: Tbilisi
1976 rok - choreografia: John Neumeier, miejsce: Nowy Jork
1988 rok - choreografia: Kenneth MacMillan, miejsce: Londyn
1993 rok - choreografia: Kim Bradstrup, miejsce: Helsingõr (Elzynor)
1996 rok – choreografia: P. Schaufuss, miejsce: Helsingõr (Elzynor)

Literatura

Utwór Szekspira odegrał ogromną rolę zwłaszcza w literaturze. Perypetie młodego księcia od zawsze stanowiły inspirację dla wielu artystów pióra.

Polski poeta Herbert Zbigniew w roku 1961 napisał wiersz zatytułowany Tren Fortynbrasa. Akcja utworu rozpoczyna się w momencie, w którym kończy się dramat Szekspira. Młody norweski książę Fortynbras wkracza do sali zamku w Elzynorze, gdzie zastaje cztery martwe ciała, w tym zwłoki Hamleta. Spotyka tam również Horacego, który przekazuje mu wieść, iż tron Danii należy od tej chwili do niego.
Podmiotem lirycznym wiersza jest wÅ‚aÅ›nie Fortynbras, który wygÅ‚asza monolog skierowany do zmarÅ‚ego ksiÄ™cia. Pomimo tego utwór posiada pewien rodzaj dwugÅ‚osowoÅ›ci, ponieważ osoba mówiÄ…ca przytacza niektóre z wypowiedzi Hamleta. Fortynbras jawi siÄ™ w wierszu jako zupeÅ‚ne przeciwieÅ„stwo nieżyjÄ…cego ksiÄ™cia. Skrupulatnie wylicza wszystkie sÅ‚aboÅ›ci tytuÅ‚owego bohatera dzieÅ‚a Szekspira i wytyka mu popeÅ‚nione bÅ‚Ä™dy, zaznaczajÄ…c przy tym, że on ich nigdy nie popeÅ‚ni jako król Danii: „To co po mnie zostanie nie bÄ™dzie przedmiotem tragedii”.

Dla Norwega Hamlet nigdy nie byÅ‚ żoÅ‚nierzem, przypominaÅ‚ mu raczej „rycerza w miÄ™kkich pantoflach”. Poza tym byÅ‚ przekonany, iż inny los, niż Å›mierć nie mógÅ‚ spotkać ksiÄ™cia Danii: „Tak czy owak musiaÅ‚eÅ› zginąć Hamlecie nie byÅ‚eÅ› do życia| wierzyÅ‚eÅ› w krysztaÅ‚owe pojÄ™cia a nie glinÄ™ ludzkÄ…”. Fortynbras to czÅ‚owiek twardo stÄ…pajÄ…cy po ziemi, racjonalista, dla którego nie sÅ‚owa, a czyny sÄ… istotne: „A ta woda te sÅ‚owa cóż mogÄ… cóż mogÄ… książę”.

Dla niego ważniejsze sÄ… sprawy bieżące paÅ„stwa: „czeka na mnie projekt kanalizacji | i dekret w sprawie prostytutek i żebraków| muszÄ™ także obmyÅ›lić lepszy system wiÄ™zieÅ„”, aniżeli wieczne rozmyÅ›lania, którym oddawaÅ‚ siÄ™ Hamlet. Podmiot liryczny jawi siÄ™ również jako wytrawny polityk, który zamierza utorować sobie drogÄ™ do tronu poprzez godne uczczenie zmarÅ‚ego ksiÄ™cia, który jak powszechnie wiadomo byÅ‚ ulubieÅ„cem ludu. W tym celu miaÅ‚ zamiar wyrzÄ…dzić mu honorowy pogrzeb rycerski, a do historii miaÅ‚a przejść legenda o Hamlecie: „DziÅ› w nocy urodzi siÄ™ Gwiazda Hamlet”.

strona:    1    2    3  

Szybki test:

Hamlet był:
a) przerażony wiadomością o duchu ojca
b) szczęśliwy na wieść o ukazaniu sie ducha ojca
c) obojętny wobec wiadomości o duchu ojca
d) zafascynowany wiadomością o duchu ojca
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

Inne
Charakterystyka Hamleta - „On sam jest rodu swego niewolnikiem”
Geneza „Hamleta”
„Hamlet ”- streszczenie szczegółowe
Czas i miejsce akcji „Hamleta”
Problematyka „Hamleta”
Streszczenie „Hamleta” w piguÅ‚ce
Charakterystyka Gertrudy
Charakterystyka Klaudiusza
Charakterystyka Ofelii
Życiorys Szekspira
Religia w „Hamlecie”
Filozofia w „Hamlecie”
„Być albo nie być...” - problematyka życia i Å›mierci w „Hamlecie”
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „Hamleta”
„Hamlet” jako przykÅ‚ad tragedii szekspirowskiej
Kompozycja, budowa i jÄ™zyk „Hamleta”
Psychoanaliza „Hamleta”
NawiÄ…zania do „Hamleta” w sztuce
Plan wydarzeÅ„ „Hamleta”
Motyw kobiety w „Hamlecie”
Ekranizacje „Hamleta”
Kalendarium życia i twórczości Szekspira
Zdania o twórczości Szekspira
Twórczość Szekspira
Najważniejsze cytaty „Hamleta”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies