JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Ludzie bezdomni
Cechy powieści modernistycznej:
1. synkretyzm stylistyczny, czyli pomieszanie wielu różnych konwencji pisarskich. W powieści występują elementy impresjonizmu, symbolizmu, naturalizmu i realizmu,
2. luźna kompozycja (budowa „wysepkowa”), czyli zorganizowanie fabuÅ‚y nie z punktu przyczynowo-skutkowego, lecz z perspektywy czterech epizodów z życia głównego bohatera (paryski, warszawski, cisowski oraz górniczy), pomiÄ™dzy którymi wystÄ™pujÄ… luki i przerwy czasowe,
3. zaburzenie proporcji miÄ™dzy głównym wÄ…tkiem (lody Tomasza Judyma), a pobocznymi (na przykÅ‚ad dzieje żony Wiktora – Teosi czy rozdziaÅ‚ Swawolny Dyzio), RozdziaÅ‚ Swawolny Dyzio Å»eromski napisaÅ‚ jeszcze przed powstaniem „Ludzi bezdomnych”. W czasie pracy mad powieÅ›ciÄ… włączyÅ‚ to opowiadanie do jej kompozycji.
4. subiektywizacja i liryzacja narracji, przejawiająca się zastąpieniem narratora wszechwiedzącego mową pozornie zależną.
strona: 1 2
a) narracja personalna
b) narracja portretowa
c) narracja intrapersonalna
d) narracja interpersonalna
RozwiÄ…zanie
Psychizacja pejzażu – ważny wyróżnik mÅ‚odopolskiej prozy -to:
a) nacisk na szegółowe opisy zmieniającej się przyrody
b) nadanie bohaterowi cech przyrodniczych
c) uosobienie przyrody
d) wyrażenie stanu emocjonalnego bohatera poprzez zilustrowanie jego uczuć przyrodą
RozwiÄ…zanie
We fragmentach pamiętnika Joanny Podborskiej występuje narracja:
a) bezosobowa
b) trzeciosobowa
c) pierwszoosobowa
d) pośrednia
RozwiÄ…zanie
Więcej pytań
Partner serwisu: 
kontakt | polityka cookies
Cechy powieÅ›ci modernistycznej na podstawie „Ludzi bezdomnych”
Autor: Karolina MarlêgaCechy powieÅ›ci modernistycznej:
1. synkretyzm stylistyczny, czyli pomieszanie wielu różnych konwencji pisarskich. W powieści występują elementy impresjonizmu, symbolizmu, naturalizmu i realizmu,
2. luźna kompozycja (budowa „wysepkowa”), czyli zorganizowanie fabuÅ‚y nie z punktu przyczynowo-skutkowego, lecz z perspektywy czterech epizodów z życia głównego bohatera (paryski, warszawski, cisowski oraz górniczy), pomiÄ™dzy którymi wystÄ™pujÄ… luki i przerwy czasowe,
3. zaburzenie proporcji miÄ™dzy głównym wÄ…tkiem (lody Tomasza Judyma), a pobocznymi (na przykÅ‚ad dzieje żony Wiktora – Teosi czy rozdziaÅ‚ Swawolny Dyzio), RozdziaÅ‚ Swawolny Dyzio Å»eromski napisaÅ‚ jeszcze przed powstaniem „Ludzi bezdomnych”. W czasie pracy mad powieÅ›ciÄ… włączyÅ‚ to opowiadanie do jej kompozycji.
4. subiektywizacja i liryzacja narracji, przejawiająca się zastąpieniem narratora wszechwiedzącego mową pozornie zależną.
strona: 1 2
Szybki test:
Nowy typ narracji w partiach, gdy Żeromski użyczył głosu głównemu bohaterowi to:a) narracja personalna
b) narracja portretowa
c) narracja intrapersonalna
d) narracja interpersonalna
RozwiÄ…zanie
Psychizacja pejzażu – ważny wyróżnik mÅ‚odopolskiej prozy -to:
a) nacisk na szegółowe opisy zmieniającej się przyrody
b) nadanie bohaterowi cech przyrodniczych
c) uosobienie przyrody
d) wyrażenie stanu emocjonalnego bohatera poprzez zilustrowanie jego uczuć przyrodą
RozwiÄ…zanie
We fragmentach pamiętnika Joanny Podborskiej występuje narracja:
a) bezosobowa
b) trzeciosobowa
c) pierwszoosobowa
d) pośrednia
RozwiÄ…zanie
Więcej pytań
Zobacz inne artykuły:

kontakt | polityka cookies