JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Ludzie bezdomni
Cechy powieści modernistycznej:
1. synkretyzm stylistyczny, czyli pomieszanie wielu różnych konwencji pisarskich. W powieści występują elementy impresjonizmu, symbolizmu, naturalizmu i realizmu,
2. luźna kompozycja (budowa „wysepkowa”), czyli zorganizowanie fabuÅ‚y nie z punktu przyczynowo-skutkowego, lecz z perspektywy czterech epizodów z życia głównego bohatera (paryski, warszawski, cisowski oraz górniczy), pomiÄ™dzy którymi wystÄ™pujÄ… luki i przerwy czasowe,
3. zaburzenie proporcji miÄ™dzy głównym wÄ…tkiem (lody Tomasza Judyma), a pobocznymi (na przykÅ‚ad dzieje żony Wiktora – Teosi czy rozdziaÅ‚ Swawolny Dyzio), RozdziaÅ‚ Swawolny Dyzio Å»eromski napisaÅ‚ jeszcze przed powstaniem „Ludzi bezdomnych”. W czasie pracy mad powieÅ›ciÄ… włączyÅ‚ to opowiadanie do jej kompozycji.
4. subiektywizacja i liryzacja narracji, przejawiająca się zastąpieniem narratora wszechwiedzącego mową pozornie zależną.
strona: 1 2
a) narracja personalna
b) narracja interpersonalna
c) narracja portretowa
d) narracja intrapersonalna
RozwiÄ…zanie
Synkretyzm stylistyczny polega na:
a) naśladowaniu stylu innych twórców
b) zastosowaniu wielu różnych konwencji pisarskich
c) zastosowaniu jednej techniki pisarskiej
d) zastosowanie licznych chwytów synkretycznych
RozwiÄ…zanie
We fragmentach pamiętnika Joanny Podborskiej występuje narracja:
a) pośrednia
b) bezosobowa
c) trzeciosobowa
d) pierwszoosobowa
RozwiÄ…zanie
Więcej pytań
Partner serwisu: 
kontakt | polityka cookies
Cechy powieÅ›ci modernistycznej na podstawie „Ludzi bezdomnych”
Autor: Karolina MarlêgaCechy powieÅ›ci modernistycznej:
1. synkretyzm stylistyczny, czyli pomieszanie wielu różnych konwencji pisarskich. W powieści występują elementy impresjonizmu, symbolizmu, naturalizmu i realizmu,
2. luźna kompozycja (budowa „wysepkowa”), czyli zorganizowanie fabuÅ‚y nie z punktu przyczynowo-skutkowego, lecz z perspektywy czterech epizodów z życia głównego bohatera (paryski, warszawski, cisowski oraz górniczy), pomiÄ™dzy którymi wystÄ™pujÄ… luki i przerwy czasowe,
3. zaburzenie proporcji miÄ™dzy głównym wÄ…tkiem (lody Tomasza Judyma), a pobocznymi (na przykÅ‚ad dzieje żony Wiktora – Teosi czy rozdziaÅ‚ Swawolny Dyzio), RozdziaÅ‚ Swawolny Dyzio Å»eromski napisaÅ‚ jeszcze przed powstaniem „Ludzi bezdomnych”. W czasie pracy mad powieÅ›ciÄ… włączyÅ‚ to opowiadanie do jej kompozycji.
4. subiektywizacja i liryzacja narracji, przejawiająca się zastąpieniem narratora wszechwiedzącego mową pozornie zależną.
strona: 1 2
Szybki test:
Nowy typ narracji w partiach, gdy Żeromski użyczył głosu głównemu bohaterowi to:a) narracja personalna
b) narracja interpersonalna
c) narracja portretowa
d) narracja intrapersonalna
RozwiÄ…zanie
Synkretyzm stylistyczny polega na:
a) naśladowaniu stylu innych twórców
b) zastosowaniu wielu różnych konwencji pisarskich
c) zastosowaniu jednej techniki pisarskiej
d) zastosowanie licznych chwytów synkretycznych
RozwiÄ…zanie
We fragmentach pamiętnika Joanny Podborskiej występuje narracja:
a) pośrednia
b) bezosobowa
c) trzeciosobowa
d) pierwszoosobowa
RozwiÄ…zanie
Więcej pytań
Zobacz inne artykuły:

kontakt | polityka cookies