Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Zbrodnia i kara
„Shakespeare powieści”
Stanisław Przybyszewski
„Dramaturgiczny geniusz” [choć nie popełnił żadnego dramatu]
Stanisław Brzozowski
„Dostojewski jest ojcem nowoczesnej analizy psychologicznej”
Teodor Parnicki
„W bogatej osobowości Dostojewskiego chciałoby się wyróżnić cztery różne oblicza: pisarza, neurotyka, etyka i grzesznika. Jak odnaleźć się w tym skomplikowanym splocie?”
Zygmunt Freud
„Ten wybitny pisarz i subtelny znawca duszy ludzkiej dla jednych pozostał >>okrutnym talentem<<, dla innych apologetą cierpiętnictwa, natchnionym prorokiem animowanym wielką tradycją plastyczną, dla jeszcze innych – fanatykiem wolności, szowinistą, jeśli nie prekursorem faszyzmu”
Danuta Kułakowska
„Dostojewski jest pierwszym pisarzem, który w pełni zaakcentował i udramatyzował zasadę niepewności i nieokreśloności w prezentacji postaci. W kategoriach techniki powieściowej zasada ta jawi się jako rodzaj nadmiernego napięcia – przy czym napięcie to nie jest generowane przez tradycyjne środki i narzędzia stosowane w powieściach, choć i one są tu użyte z zadziwiającą zręcznością, lecz wynika niejako z samej struktury ludzkiej rzeczywistości. Jeśli potraktujemy to nadmierne, hiperboliczne napięcie li tylko jako chwyt literacki, niewiele zeń zrozumiemy; wypływa ono bowiem z ostrej świadomości Dostojewskiego (opartej na samoświadomości) problematycznej natury osobowości współczującego człowieka i jego dramatycznych wysiłków, aby powstrzymać grożącą jej dezintegrację”.
Philip Rahv
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
O Dostojewskim powiedzieli...
Autor: Jakub Rudnicki„Shakespeare powieści”
Stanisław Przybyszewski
„Dramaturgiczny geniusz” [choć nie popełnił żadnego dramatu]
Stanisław Brzozowski
„Dostojewski jest ojcem nowoczesnej analizy psychologicznej”
Teodor Parnicki
„W bogatej osobowości Dostojewskiego chciałoby się wyróżnić cztery różne oblicza: pisarza, neurotyka, etyka i grzesznika. Jak odnaleźć się w tym skomplikowanym splocie?”
Zygmunt Freud
„Ten wybitny pisarz i subtelny znawca duszy ludzkiej dla jednych pozostał >>okrutnym talentem<<, dla innych apologetą cierpiętnictwa, natchnionym prorokiem animowanym wielką tradycją plastyczną, dla jeszcze innych – fanatykiem wolności, szowinistą, jeśli nie prekursorem faszyzmu”
Danuta Kułakowska
„Dostojewski jest pierwszym pisarzem, który w pełni zaakcentował i udramatyzował zasadę niepewności i nieokreśloności w prezentacji postaci. W kategoriach techniki powieściowej zasada ta jawi się jako rodzaj nadmiernego napięcia – przy czym napięcie to nie jest generowane przez tradycyjne środki i narzędzia stosowane w powieściach, choć i one są tu użyte z zadziwiającą zręcznością, lecz wynika niejako z samej struktury ludzkiej rzeczywistości. Jeśli potraktujemy to nadmierne, hiperboliczne napięcie li tylko jako chwyt literacki, niewiele zeń zrozumiemy; wypływa ono bowiem z ostrej świadomości Dostojewskiego (opartej na samoświadomości) problematycznej natury osobowości współczującego człowieka i jego dramatycznych wysiłków, aby powstrzymać grożącą jej dezintegrację”.
Philip Rahv
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies