Ponadczasowość „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego i wpÅ‚yw na kulturÄ™ ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Zbrodnia i kara

Ponadczasowość „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego i wpÅ‚yw na kulturÄ™

Oto kilka aspektów nowatorstwa pisarza, który zastosował wiele nowatorskich zabiegów kompozycyjnych, rozwiązań artystycznych:

- Wprowadził do literatury nowy typ bohatera: rozdartego między racjami rozumu a wiarą, o skomplikowanej osobowości, targanego przez demony snu i jawy.

- Odkrywał motywy działania człowieka.

- W powieÅ›ci dokonaÅ‚ szczegółowej analizy psychologicznej Raskolnikowa, czym zyskaÅ‚ sobie miano „ojca” tego gatunku.

- Urozmaicił warstwę artystyczną wprowadzeniem polifonii, czyli wielogłosowości w obrębie wypowiedzi jednej osoby.

- Pokazał realia życia w latach sześćdziesiątych XIX-ego wieku w Petersburgu, nękanego skutkami rozwoju kapitalizmu, nędzą i prostytucją.

- Przyczynił się do rozwoju utworów podejmujących i analizujących zagadnienie walki dobra ze złem, prawdy z kłamstwem, anioła z demonem.

Nawiązania do powieści w kulturze

Literatura:

- Pozytywizm: Stendhal, Zola (opisywaÅ‚ rynsztoki, domy publiczne, nÄ™dzÄ™ i biologizm czÅ‚owieka), Balzak (stosowaÅ‚ milieu, czyli charakterystykÄ™ poprzez opis przestrzeni, mawiajÄ…c: „Pokaż mi swój pokój, a powiem ci, kim jesteÅ›”).

- MÅ‚oda Polska: Joseph Conrad – „Lord Jim” – problem winy i kary w utworze.

- XX-lecie miÄ™dzywojenne: Zofia NaÅ‚kowska „Granica” – refleksje nad czÅ‚owiekiem.

Film:

● Crime and Punishment (1935)
reżyseria: Josef von Sternberg
USA

● Crime et châtiment (1935)
reżyseria: Pierre Chenal
Francja

● Crime et châtiment (1956)
reżyseria: Georges Lampin
Francja

● Crime and Punishment (1979)
reżyseria: Michael Darlow
Wielka Brytania

● Rikos ja rangaistus (1983)
reżyseria: Aki Kaurismäki
Finlandia

● Crime and Punishment (1998)
reżyseria: Joseph Sargent
USA, Węgry


Zbrodnia i kara (2000)
reżyseria: Piotr Dumała
Polska

"Zbrodnia i kara" wedÅ‚ug DumaÅ‚y to peÅ‚na gÄ™stej, momentami wrÄ™cz hitchcockowskiej atmosfery opowieść o zbrodni i miÅ‚oÅ›ci, dziejÄ…cych siÄ™ na pograniczu jawy i snu. To jest - mówi DumaÅ‚a - historia o miÅ‚oÅ›ci i o tym, jak może być ona zniszczona przez obsesjÄ™. W naszym życiu poddani jesteÅ›my dwóm sprzecznym dążeniom - bycia dobrym lub zÅ‚ym, kochania lub nienawidzenia – takÄ… wizjÄ™ przedstawiÅ‚ w swym filmie.

● Crime and Punishment (2002)
reżyseria: Menahem Golan
Polska, Rosja, USA


Szybki test:

Dostojewskiego nazywamy ojcem powieści:
a) kryminalnej
b) logicznej
c) psychologicznej
d) egzystencjalnej
RozwiÄ…zanie

Polifonia to termin zaczerpnięty z języka greckiego, nieoznaczający:
a) wielogłosowości
b) techniki kompozytorskiej polegającej na łączeniu w jedną całość muzyczną kilku jednocześnie brzmiących samodzielnych melodii
c) wewnętrznego monologu
d) dialogu w obrębie jednej wypowiedzi bohatera
RozwiÄ…zanie

Film „Zbrodnia i kara” Piotra DumaÅ‚y zostaÅ‚ pokazany w roku:
a) 1995
b) 2000
c) 1978
d) 1973
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Zbrodnia i kara” - streszczenie
Fiodor Dostojewski - biografia
Czas i miejsce akcji, narracja „Zbrodni i kary”
Ideowa koncepcja „Zbrodni i kary”
Konstrukcja czasoprzestrzenna „Zbrodni i kary”
Filozofia w „Zbrodni i karze”
Struktura i kompozycja „Zbrodni i kary”
Polifoniczność „Zbrodni i kary”
Psychologizm w „Zbrodni i karze”
Realizm w „Zbrodni i karze”
Petersburg w „Zbrodni i karze”
Sny w „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego
Religia w „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego
Ponadczasowość „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego i wpÅ‚yw na kulturÄ™
O Dostojewskim powiedzieli...
Cytaty z Dostojewskiego
Najważniejsze cytaty - „Zbrodnia i kara”
Bibliografia




Bohaterowie
Rodion Romanowicz Raskolnikow - charakterystyka
Zofia Siemionowna Marmieładowa (Sonia) - charakterystyka
Dunia (Awdotia Romanowna) - charakterystyka
Dymitr Prokoficz Razumichin - charakterystyka
Pozostali bohaterowie „Zbrodni i kary”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies