Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Zbrodnia i kara
Oto kilka aspektów nowatorstwa pisarza, który zastosował wiele nowatorskich zabiegów kompozycyjnych, rozwiązań artystycznych:
- Wprowadził do literatury nowy typ bohatera: rozdartego między racjami rozumu a wiarą, o skomplikowanej osobowości, targanego przez demony snu i jawy.
- Odkrywał motywy działania człowieka.
- W powieści dokonał szczegółowej analizy psychologicznej Raskolnikowa, czym zyskał sobie miano „ojca” tego gatunku.
- Urozmaicił warstwę artystyczną wprowadzeniem polifonii, czyli wielogłosowości w obrębie wypowiedzi jednej osoby.
- Pokazał realia życia w latach sześćdziesiątych XIX-ego wieku w Petersburgu, nękanego skutkami rozwoju kapitalizmu, nędzą i prostytucją.
- Przyczynił się do rozwoju utworów podejmujących i analizujących zagadnienie walki dobra ze złem, prawdy z kłamstwem, anioła z demonem.
Nawiązania do powieści w kulturze
Literatura:
- Pozytywizm: Stendhal, Zola (opisywał rynsztoki, domy publiczne, nędzę i biologizm człowieka), Balzak (stosował milieu, czyli charakterystykę poprzez opis przestrzeni, mawiając: „Pokaż mi swój pokój, a powiem ci, kim jesteś”).
- Młoda Polska: Joseph Conrad – „Lord Jim” – problem winy i kary w utworze.
- XX-lecie międzywojenne: Zofia Nałkowska „Granica” – refleksje nad człowiekiem.
Film:
● Crime and Punishment (1935)
reżyseria: Josef von Sternberg
USA
● Crime et chtiment (1935)
reżyseria: Pierre Chenal
Francja
● Crime et chtiment (1956)
reżyseria: Georges Lampin
Francja
● Crime and Punishment (1979)
reżyseria: Michael Darlow
Wielka Brytania
● Rikos ja rangaistus (1983)
reżyseria: Aki Kaurismki
Finlandia
● Crime and Punishment (1998)
reżyseria: Joseph Sargent
USA, Węgry
● Zbrodnia i kara (2000)Ponadczasowość „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego i wpływ na kulturę
Autor: Karolina MarlgaOto kilka aspektów nowatorstwa pisarza, który zastosował wiele nowatorskich zabiegów kompozycyjnych, rozwiązań artystycznych:
- Wprowadził do literatury nowy typ bohatera: rozdartego między racjami rozumu a wiarą, o skomplikowanej osobowości, targanego przez demony snu i jawy.
- Odkrywał motywy działania człowieka.
- W powieści dokonał szczegółowej analizy psychologicznej Raskolnikowa, czym zyskał sobie miano „ojca” tego gatunku.
- Urozmaicił warstwę artystyczną wprowadzeniem polifonii, czyli wielogłosowości w obrębie wypowiedzi jednej osoby.
- Pokazał realia życia w latach sześćdziesiątych XIX-ego wieku w Petersburgu, nękanego skutkami rozwoju kapitalizmu, nędzą i prostytucją.
- Przyczynił się do rozwoju utworów podejmujących i analizujących zagadnienie walki dobra ze złem, prawdy z kłamstwem, anioła z demonem.
Nawiązania do powieści w kulturze
Literatura:
- Pozytywizm: Stendhal, Zola (opisywał rynsztoki, domy publiczne, nędzę i biologizm człowieka), Balzak (stosował milieu, czyli charakterystykę poprzez opis przestrzeni, mawiając: „Pokaż mi swój pokój, a powiem ci, kim jesteś”).
- Młoda Polska: Joseph Conrad – „Lord Jim” – problem winy i kary w utworze.
- XX-lecie międzywojenne: Zofia Nałkowska „Granica” – refleksje nad człowiekiem.
Film:
● Crime and Punishment (1935)
reżyseria: Josef von Sternberg
USA
● Crime et chtiment (1935)
reżyseria: Pierre Chenal
Francja
● Crime et chtiment (1956)
reżyseria: Georges Lampin
Francja
● Crime and Punishment (1979)
reżyseria: Michael Darlow
Wielka Brytania
● Rikos ja rangaistus (1983)
reżyseria: Aki Kaurismki
Finlandia
● Crime and Punishment (1998)
reżyseria: Joseph Sargent
USA, Węgry
reżyseria: Piotr Dumała
Polska
"Zbrodnia i kara" według Dumały to pełna gęstej, momentami wręcz hitchcockowskiej atmosfery opowieść o zbrodni i miłości, dziejących się na pograniczu jawy i snu. To jest - mówi Dumała - historia o miłości i o tym, jak może być ona zniszczona przez obsesję. W naszym życiu poddani jesteśmy dwóm sprzecznym dążeniom - bycia dobrym lub złym, kochania lub nienawidzenia – taką wizję przedstawił w swym filmie.
● Crime and Punishment (2002)
reżyseria: Menahem Golan
Polska, Rosja, USA
Szybki test:
Polifonia to termin zaczerpnięty z języka greckiego, nieoznaczający:a) dialogu w obrębie jednej wypowiedzi bohatera
b) wielogłosowości
c) wewnętrznego monologu
d) techniki kompozytorskiej polegającej na łączeniu w jedną całość muzyczną kilku jednocześnie brzmiących samodzielnych melodii
Rozwiązanie
Film „Zbrodnia i kara” Piotra Dumały został pokazany w roku:
a) 2000
b) 1995
c) 1978
d) 1973
Rozwiązanie
Dostojewskiego nazywamy ojcem powieści:
a) kryminalnej
b) egzystencjalnej
c) logicznej
d) psychologicznej
Rozwiązanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies