Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Biblia

Symbolika biblijna

Autor: Jakub Rudnicki

Arka Noego - nawiązuje do symbolu potopu występującego w wielu starożytnych kulturach. Gdy ludzie zaczęli dopuszczać się na Ziemi wielu zbrodni, Bóg postanowił zniszczyć wszystko co żyje. Spośród ludzi miał być uratowany jedynie Noe z rodziną oraz po jednej parze zwierząt każdego gatunku. Kiedy wszyscy weszli do arki Pan zamknął ją. Arka stała się symbolem boskiego miłosierdzia, przyczyną ocalenia Noego. Arka jest „błogosławionym drzewem, przez które dokonuje się sprawiedliwość”. W Listach Apostolskich arka uchodzi za symbol zbawienia.

Arka Przymierza - „arka Boga” pojmowana jako znak bożej obecności. Nazwa bierze się stąd, że wewnątrz znajdują się dwie kamienne tablice z dziesięcioma przykazaniami jako dowód przymierza zawartego przez Boga z narodem izraelskim.

Baranek – uosobienie Chrystusa. Owca z powodu na swą prostotę i cierpliwość była symbolem pobożnej duszy i towarzyszy jej obraz Boskiego Pasterza. Owieczka w Biblii stała się symbolem stosunku człowieka do Boga. Z kolei Jan Chrzciciel nazwał Jezusa prawdziwym barankiem paschalnym i cierpiącym Sługą Boga („Oto Baranek Boży, który gładzi grzechy świata!”). Piotr wspomina, że wierni zostali odkupieni „drogocenną krwią Chrystusa jako baranka niepokalanego i bez zmazy”.

Ciernie i osty (chwasty) - symbol kary za grzechy. Pan Bóg po zjedzeniu przez pierwszych ludzi owocu z zakazanego drzewa rzucił na ziemię przekleństwo: „W trudzie będziesz zdobywał od niej pożywienie dla siebie po wszystkie dni twego życie. Ciernie i osty będzie ci ona rodziła”.

Czterech Jeźdźców Apokalipsy – symbolizują wojnę, głód, zarazę i śmierć. Posłał ich Bóg, by nawiedzili ziemię.

Cztery zwierzęta: lew, wół, orzeł i zwierzę z ludzką twarzą – symbol czterech ewangelistów. Strzegą tronu Boga według autora nowotestamentowej Apokalipsy. Otaczają go unosząc ponad ziemią. Symbolizują wszelkie ziemskie stworzenia i wskazują na Boski majestat. Symbolem Mateusza jest postać o ludzkiej twarzy (mówi o ziemskim rodowodzie Jezusa), Marek to lew (mówi o dziejach Jana Chrzciciela na pustyni), Łukasz kojarzony jest z wołem (rozpoczyna ewangelię od opisu złożenia przez Zachariasza ofiary), zaś przez Jana najpotężniej mówi duch, więc wyobrażany jest jako orzeł.
Drabina - drabina zazwyczaj stanowiła połączenie między niebem a ziemią. Podobnie jak schody czy stopnie prowadziła w górę w znaczeniu symbolicznym – ku najwyższym osiągalnym formom bytu. Najbardziej popularna w kulturze jest drabina Jakubowa, którą Jakub, brat Ezawa ujrzał we śnie. Sięgała ona wierzchołkiem nieba i aniołów Bożych, którzy wchodzili w górę i schodzili w dół, zaś na jej szczycie stał Pan. W późniejszych wiekach drabina Jakubowa uważana była za typ krzyża Chrystusa, umożliwiającego ludziom dostanie się do nieba.

Drzewo - zawsze jest oznaką życia. Z drzewem spotykamy się w ogrodzie Eden, gdzie na rozkaz Boga „wyrosły z gleby wszelkie drzewa miłe z wyglądu i smaczny owoc rodzące oraz drzewo życia w środku tego ogrodu i drzewo poznania dobra i zła”. Drzewa te należy uważać za jedno (nie ma życia bez poznania). W Nowym Testamencie drzewa wydające i niewydające owoców symbolizują ludzi dobrych i złych. Także Maryja uważana była za drzewo życia, wydające za sprawą Ducha Świętego – owoce.

Drzwi, brama - są symbolem styku dwóch obszarów, tego, co wewnątrz i tego, co na zewnątrz, dziś i jutro oraz sacrum i profanum. W Biblii pojawia się często obraz bramy prowadzącej ze świata doczesności do życia wiecznego. W NT brama przybiera znaczenie eschatologiczne, stając się przede wszystkim symbolem dostępu do wiecznej szczęśliwości. Do bramy można więc przyrównać Zbawiciela.

Gołąb - odgłos gołębi zazwyczaj był kojarzony z miłością i miłosnymi zalotami. Gołąb przyniósł Noemu gałązkę oliwną – znak, że wody potopu opadły – symbol pokoju. Jezus po chrzcie ujrzał „Ducha Bożego zstępującego jako gołębica i przychodzącego na niego”. Gołąb był więc znakiem miłości Ojca Bożego do Syna, który stał się człowiekiem. Sztuka chrześcijańska często wykorzystywała postać gołębia jako symbolu Ducha Bożego.

strona:    1    2    3    4    5  

Zobacz inne artykuły:

Inne
Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie - analiza i interpretacja
Przypowieść o synu marnotrawnym - analiza i interpretacja
Apokalipsa św. Jana – streszczenie i opracowanie
Hymn o miłości św. Pawła – analiza i interpretacja
Pieśń nad Pieśniami – analiza i interpretacja
Księga Koheleta – streszczenie i opracowanie
Księga Hioba – streszczenie i opracowanie
Opis stworzenia świata i człowieka według Księgi Rodzaju
Podział ksiąg biblijnych
Języki Biblii i przekłady
Gatunki literackie w Biblii
Bohaterowie Nowego Testamentu
Bohaterowie Starego Testamentu
Symbolika biblijna
Stylizacja biblijna
Biblia jako dzieło kulturotwórcze
Zwroty frazeologiczne w Biblii
Psalm jako gatunek literacki
Bibliografia do Biblii
Nawiązania do Biblii w literaturze
Przypowieść jako gatunek literacki
Ewangelia jako gatunek literacki



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies