JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Nowele Prusa
BolesÅ‚aw Prus, nazywany pisarzem chwalÄ…cym codzienność, stworzyÅ‚ wiele niezapomnianych nowel, które – choć iloÅ›ciowo ubogie – stawaÅ‚y siÄ™ niejednokrotnie tematami filmów czy prac naukowych. Autor Kamizelki, MichaÅ‚ka czy PowracajÄ…cej fali nie jest przykÅ‚adem twórcy respektujÄ…cego kanon klasycznych wyznaczników noweli. W swych krótkich dzieÅ‚ach odszedÅ‚ od zwartej, jednowÄ…tkowej akcji, nie ograniczaÅ‚ do minimum luźnych epizodów, drugoplanowych postaci, opisów przyrody czy dygresji i odautorskich komentarzy.
Katarynka jest przykÅ‚adem odejÅ›cia od schematu budowy klasycznej noweli. Argumenty popierajÄ…ce tÄ™ tezÄ™ czytelnik odnajduje już w pierwszych akapitach tekstu, gdy czyta o przeszÅ‚oÅ›ci pana Tomasza. Odbiorca dzieÅ‚a ma w tym momencie do czynienia z retrospekcjÄ…, wstecznÄ… projekcjÄ…. Prus pisze: „Gdy byÅ‚ [pan Tomasz] jeszcze obroÅ„cÄ…, biegaÅ‚ tak prÄ™dko, że nie uciekÅ‚aby przed nim żadna szwaczka wracajÄ…ca z magazynu do domu ByÅ‚ wesoÅ‚y, rozmowny, trzymaÅ‚ siÄ™ prosto, miaÅ‚ czuprynÄ™ i nosiÅ‚ wÄ…sy zakrÄ™cone ostro do góry Już wówczas sztuki piÄ™kne robiÅ‚y na nim wrażenie, ale czasu im nie poÅ›wiÄ™caÅ‚, bo szalaÅ‚ - za kobietami. Co prawda, miaÅ‚ do nich szczęście i nieustannie byÅ‚ swatany. Ale cóż z tego, kiedy pan Tomasz nie mógÅ‚ nigdy znaleźć ani jednej chwili na oÅ›wiadczyny bÄ™dÄ…c zajÄ™ty jeżeli nie praktykÄ…, to - schadzkami. Od Frani szedÅ‚ do sÄ…du, z sÄ…du biegÅ‚ do Zosi, którÄ… nad wieczorem opuszczaÅ‚, ażeby z JóziÄ… i FilkÄ… zjeść kolacjÄ…”. Cytat ten, podobnie jak dalsze przywoÅ‚ywanie faktów z życia bohatera, peÅ‚ni funkcjÄ™ uzasadniajÄ…cÄ… istnienie poszczególnych cech jego charakteru. Ważne jest, że narrator nie rozwodzi siÄ™ nad caÅ‚ym życiem emerytowanego mecenasa, lecz przypomina tylko te zdarzenia z jego życia, które sÄ… istotne do zrozumienia psychiki starego kawalera nielubiÄ…cego podwórkowych katarynek oraz dla uÅ›wiadomienia sobie, jak ważnym byÅ‚o dla niego spotkanie z niewidomym dzieckiem.
Historia pana Tomasza i niewidomej, ośmioletniej dziewczynki jest komplementowaniem szarej rzeczywistości i codzienności. Poprzez ukazanie sytuacji typowych i zwyczajnych dla życia mieszkańców XIX-wiecznej Warszawy autor Katarynki podkreśla, że dramat kalekiego dziecka może dziać się tuż za ścianą naszego mieszkania oraz że nigdy nie jest za późno na niesienie pomocy.
TytuÅ‚owa katarynka wystÄ™puje w noweli nie tylko jako instrument muzyczny charakterystyczny dla czasów współczesnych autorowi, lecz także jako przedmiot peÅ‚niÄ…cy funkcjÄ™ „dźwigniÄ™cia fabuÅ‚y”. Druga funkcja katarynki zostaÅ‚a okreÅ›lona w myÅ›l teorii sokoÅ‚a Paula Heysa (z niemieckiego Falkentheorie), sformuÅ‚owanÄ… przez niego w 1871 roku. Owa teoria opisuje klasycznÄ… kompozycjÄ™ noweli, której cechy stanowiÄ…:„Katarynka” jako nowela
Autor: Karolina MarlêgaBolesÅ‚aw Prus, nazywany pisarzem chwalÄ…cym codzienność, stworzyÅ‚ wiele niezapomnianych nowel, które – choć iloÅ›ciowo ubogie – stawaÅ‚y siÄ™ niejednokrotnie tematami filmów czy prac naukowych. Autor Kamizelki, MichaÅ‚ka czy PowracajÄ…cej fali nie jest przykÅ‚adem twórcy respektujÄ…cego kanon klasycznych wyznaczników noweli. W swych krótkich dzieÅ‚ach odszedÅ‚ od zwartej, jednowÄ…tkowej akcji, nie ograniczaÅ‚ do minimum luźnych epizodów, drugoplanowych postaci, opisów przyrody czy dygresji i odautorskich komentarzy.
Katarynka jest przykÅ‚adem odejÅ›cia od schematu budowy klasycznej noweli. Argumenty popierajÄ…ce tÄ™ tezÄ™ czytelnik odnajduje już w pierwszych akapitach tekstu, gdy czyta o przeszÅ‚oÅ›ci pana Tomasza. Odbiorca dzieÅ‚a ma w tym momencie do czynienia z retrospekcjÄ…, wstecznÄ… projekcjÄ…. Prus pisze: „Gdy byÅ‚ [pan Tomasz] jeszcze obroÅ„cÄ…, biegaÅ‚ tak prÄ™dko, że nie uciekÅ‚aby przed nim żadna szwaczka wracajÄ…ca z magazynu do domu ByÅ‚ wesoÅ‚y, rozmowny, trzymaÅ‚ siÄ™ prosto, miaÅ‚ czuprynÄ™ i nosiÅ‚ wÄ…sy zakrÄ™cone ostro do góry Już wówczas sztuki piÄ™kne robiÅ‚y na nim wrażenie, ale czasu im nie poÅ›wiÄ™caÅ‚, bo szalaÅ‚ - za kobietami. Co prawda, miaÅ‚ do nich szczęście i nieustannie byÅ‚ swatany. Ale cóż z tego, kiedy pan Tomasz nie mógÅ‚ nigdy znaleźć ani jednej chwili na oÅ›wiadczyny bÄ™dÄ…c zajÄ™ty jeżeli nie praktykÄ…, to - schadzkami. Od Frani szedÅ‚ do sÄ…du, z sÄ…du biegÅ‚ do Zosi, którÄ… nad wieczorem opuszczaÅ‚, ażeby z JóziÄ… i FilkÄ… zjeść kolacjÄ…”. Cytat ten, podobnie jak dalsze przywoÅ‚ywanie faktów z życia bohatera, peÅ‚ni funkcjÄ™ uzasadniajÄ…cÄ… istnienie poszczególnych cech jego charakteru. Ważne jest, że narrator nie rozwodzi siÄ™ nad caÅ‚ym życiem emerytowanego mecenasa, lecz przypomina tylko te zdarzenia z jego życia, które sÄ… istotne do zrozumienia psychiki starego kawalera nielubiÄ…cego podwórkowych katarynek oraz dla uÅ›wiadomienia sobie, jak ważnym byÅ‚o dla niego spotkanie z niewidomym dzieckiem.
Historia pana Tomasza i niewidomej, ośmioletniej dziewczynki jest komplementowaniem szarej rzeczywistości i codzienności. Poprzez ukazanie sytuacji typowych i zwyczajnych dla życia mieszkańców XIX-wiecznej Warszawy autor Katarynki podkreśla, że dramat kalekiego dziecka może dziać się tuż za ścianą naszego mieszkania oraz że nigdy nie jest za późno na niesienie pomocy.
- pojawienie siÄ™ w każdej istotnej fazie fabuÅ‚y wyróżnionego i dominujÄ…cego motywu opowieÅ›ci, nazywanego „sokoÅ‚em noweli”, najczęściej jest nim konkretny przedmiot, któremu autor nadaje specjalne, symboliczne znaczenie,
- wyraźnie zaznaczony punkt kulminacyjny, którym najczęściej jest odmiana losu bohatera,
- jednowątkowa i jasna fabuła, ograniczenie liczby bohaterów i wątków pobocznych do minimum,
- skromna rola narratora, ograniczająca się do przedstawienia faktów.
Szybki test:
Gdy dowiadujemy siÄ™ w noweli „Katarynka” o przeszÅ‚oÅ›ci pana Tomasza mamy do czynienia z:a) wstecznÄ… projekcjÄ…
b) inwersjÄ… czasowÄ…
c) retrospekcjÄ…
d) wszystkie odpowiedzi sÄ… poprawne
RozwiÄ…zanie
Bolesław Prus, nazywany pisarzem chwalącym:
a) biedne dzielnice
b) codzienność
c) proste życie
d) skromność i ascezę
RozwiÄ…zanie
W swych krótkich dziełach Prus:
a) nie ograniczał odautorskich komentarzy
b) wszystkie odpowiedzi sÄ… poprawne
c) odszedł od jednowątkowej akcji
d) nie ograniczał luźnych epizodów
RozwiÄ…zanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies