JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Nowele Prusa
Twórczość Prusa można podzielić na trzy główne działy. Pierwszym z nich jest publicystyka i felietonistyka na łamach warszawskiej prasy. Drugi dział to małe formy narracyjne, bardzo wysoko cenione przez ówczesnych oraz współczesnych znawców literatury. Nowelki, szkice humorystyczne i opowiadania autorstwa Bolesława Prusa cechuje chęć zwrócenia uwagi na najbiedniejszych oraz najbardziej poszkodowanych przedstawicieli polskiego społeczeństwa. Dzieci, biedacy i zwykli ludzie zmagają się w nich z codziennymi problemami, a także z zagadnieniami moralnymi.
Trzeci dziaÅ‚ w twórczoÅ›ci Prusa stanowiÄ… powieÅ›ci. Artysta w tej dziedzinie pozostawaÅ‚ w opozycji do innego wielkiego Polskiego pozytywisty – Henryka Sienkiewicza, którego twórczość można okreÅ›lić jako narodowo-pokrzepiajÄ…cÄ…. W odróżnieniu do swojego konkurenta Prus zwracaÅ‚ uwagÄ™ na palÄ…ce problemy Polski im współczesnej. Nazywany byÅ‚ „wielkim obserwatorem”, ponieważ w jego powieÅ›ciach panowaÅ‚ realizm oraz szczególny nacisk na „hoÅ‚dowanie codziennoÅ›ci”.
Nowele i opowiadania
1875 - Pałac i rudera
1879 - Przygoda Stasia
1880 - PowracajÄ…ca fala
1880 - Michałko
1880 - Antek
1880 - Nawrócony
1880 - Katarynka
1882 - Kamizelka
1882 - On
1883 - Milknące głosy
1883 - Grzechy dzieciństwa
1884 - Na wakacjach
1884 - Omyłka
1884 - Pleśń świata
1884 - Żywy telegraf
1885 - Cienie
1888 - Z legend dawnego Egiptu
1890 - Sen
Powieści
1877 - Dusze w niewoli
1880 - Anielka
1886 - Placówka
1890 - Lalka
1894 - Emancypantki
1897 - Faraon
1909 - Dzieci
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Bolesław Prus - kalendarium twórczości
Autor: Karolina MarlêgaTwórczość Prusa można podzielić na trzy główne dziaÅ‚y. Pierwszym z nich jest publicystyka i felietonistyka na Å‚amach warszawskiej prasy. Drugi dziaÅ‚ to maÅ‚e formy narracyjne, bardzo wysoko cenione przez ówczesnych oraz współczesnych znawców literatury. Nowelki, szkice humorystyczne i opowiadania autorstwa BolesÅ‚awa Prusa cechuje chęć zwrócenia uwagi na najbiedniejszych oraz najbardziej poszkodowanych przedstawicieli polskiego spoÅ‚eczeÅ„stwa. Dzieci, biedacy i zwykli ludzie zmagajÄ… siÄ™ w nich z codziennymi problemami, a także z zagadnieniami moralnymi.
Trzeci dziaÅ‚ w twórczoÅ›ci Prusa stanowiÄ… powieÅ›ci. Artysta w tej dziedzinie pozostawaÅ‚ w opozycji do innego wielkiego Polskiego pozytywisty – Henryka Sienkiewicza, którego twórczość można okreÅ›lić jako narodowo-pokrzepiajÄ…cÄ…. W odróżnieniu do swojego konkurenta Prus zwracaÅ‚ uwagÄ™ na palÄ…ce problemy Polski im współczesnej. Nazywany byÅ‚ „wielkim obserwatorem”, ponieważ w jego powieÅ›ciach panowaÅ‚ realizm oraz szczególny nacisk na „hoÅ‚dowanie codziennoÅ›ci”.
Nowele i opowiadania
1875 - Pałac i rudera
1879 - Przygoda Stasia
1880 - PowracajÄ…ca fala
1880 - Michałko
1880 - Antek
1880 - Nawrócony
1880 - Katarynka
1882 - Kamizelka
1882 - On
1883 - Milknące głosy
1883 - Grzechy dzieciństwa
1884 - Na wakacjach
1884 - Omyłka
1884 - Pleśń świata
1884 - Żywy telegraf
1885 - Cienie
1888 - Z legend dawnego Egiptu
1890 - Sen
Powieści
1877 - Dusze w niewoli
1880 - Anielka
1886 - Placówka
1890 - Lalka
1894 - Emancypantki
1897 - Faraon
1909 - Dzieci
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies