Kompozycja noweli „Antek” ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Nowele Prusa

Kompozycja noweli „Antek”

Autor: Karolina Marlêga

BolesÅ‚aw Prus jest autorem wielu niezapomnianych nowel, które – choć iloÅ›ciowo ubogie – stawaÅ‚y siÄ™ niejednokrotnie tematami filmów czy prac naukowych. Autor Kamizelki, MichaÅ‚ka czy PowracajÄ…cej fali nie jest przykÅ‚adem twórcy respektujÄ…cego kanon klasycznych wyznaczników noweli. W swych krótkich dzieÅ‚ach odszedÅ‚ od zwartej, jednowÄ…tkowej akcji, nie ograniczaÅ‚ do minimum luźnych epizodów, drugoplanowych postaci, opisów przyrody czy dygresji i odautorskich komentarzy.

Antek – historia dzieciÅ„stwa i dojrzewania wiejskiego chÅ‚opca, wyróżniajÄ…cego siÄ™ na tle wiejskiej spoÅ‚ecznoÅ›ci zdolnoÅ›ciami artystycznymi i pasjÄ… rzeźbienia - również nie odpowiada do koÅ„ca definicji klasycznej noweli. Nie jest utworem w którym możemy wyodrÄ™bnić jeden główny wÄ…tek, opisy w nim umieszczone nie sÄ… ograniczone do minimum, nie koÅ„czy siÄ™ też wyraźnie zaznaczonÄ… pointÄ….

Trzecioosobowy, wszechwiedzÄ…cy, konkretny narrator z jednej strony współczuje tytuÅ‚owemu bohaterowi i jego rodzinie, a z drugiej nie próbuje tuszować czy minimalizować wad mieszkaÅ„ców XIX wiecznej wsi. Dlatego też utwór ten jest krytycznym gÅ‚osem w sprawie sytuacji panujÄ…cej na wsi schyÅ‚ku wieku, gdzie panowaÅ‚a wyniszczajÄ…ca bieda, porady medyczne zastÄ™powaÅ‚y wierzenia zabobonnych znachorów, a ludzi charakteryzowaÅ‚y takie cechy, jak ograniczenie, brak tolerancji dla odmiennoÅ›ci, skrajny konserwatyzm. Prus ustanawiajÄ…c bohaterem utworu dziecko, wpisaÅ‚ siÄ™ do kanonu pozytywistycznych rozwiÄ…zaÅ„. Antek – chÅ‚opiec skrzywdzony, niezrozumiany przez otoczenia, a wykazujÄ…cy zdolnoÅ›ci artystyczne, jest w pewnym sensie kolejnÄ… wersjÄ™ sienkiewiczowskiego Janka Muzykanta.

Narrator nie skupia siÄ™ przedstawianiu jednego punktu widzenia, acz relacjonuje odmienne postrzeganie różnych spraw. Wprowadza fragmenty pokazujÄ…ce Å›wiat oglÄ…dany oczami głównego bohatera - maÅ‚ego Antka, który naiwnie porównuje szkolnÄ… salÄ™ do tej widzianej w karczmie: „WydaÅ‚a mu siÄ™ taka prawie porzÄ…dna jak ta izba w karczmie, co w niej szynkwas stoi, a Å‚awki byÅ‚y w niej jedna za drugÄ… jak w koÅ›ciele”.
Mentalność dziecka jest kluczowym punktem odniesienia przy przybliżaniu wydarzeÅ„ historii. Prus pokazuje niedojrzaÅ‚Ä… wizjÄ™ Å›wiata, ksztaÅ‚towanÄ… nie w oparciu o doÅ›wiadczenie, lecz zdobyte informacje (czÄ™sto pozbawione sensu czy wyrwane z kontekstu). Gdy chÅ‚opcy powiedzieli Antkowi, zafascynowanemu wiatrakami, że wewnÄ…trz tajemniczej budowli „miele siÄ™ zboże na mÄ…kÄ™, i nareszcie o tym, że przy wiatraku siedzi mÅ‚ynarz, co żonÄ™ bije”, chÅ‚opiec wyrzeźbiÅ‚ sobie maÅ‚y wiatraczek i od tej chwili marzyÅ‚: „Cóż to byÅ‚a za radość! Teraz brakowaÅ‚o Antkowi tylko żony, żeby mógÅ‚ jÄ… bić, i już byÅ‚by z niego prawdziwy mÅ‚ynarz!”.

Nowela jest dowodem na wielostronność i talent kompozycyjny Prusa, który wzmocniÅ‚ percepcjÄ™ opowieÅ›ci stosownymi zabiegami. Czytelnik z jednej strony otrzymuje chÅ‚odne, rzeczowe, pozbawione elementów uczuciowych opisy, a drugiej obcuje z fragmentami dziaÅ‚ajÄ…cymi na jego emocje. PrzykÅ‚adem wystÄ…pienia pierwszych jest relacja ze zmian w rodzinnego sytuacji Antka: „Przez ten czas urodziÅ‚ mu siÄ™ jeszcze jeden brat, Wojtek, siostra podrosÅ‚a, a ojca drzewo przytÅ‚ukÅ‚o - w lesie.”, a drugich opis przyrody obecny pod koniec noweli: „Ku wieczorowi niebo zaciÄ…gnęło siÄ™ chmurami i spadÅ‚ drobny deszcz. Ale że chmury nie byÅ‚y gÄ™ste, wiÄ™c przedarÅ‚y siÄ™ przez nie blaski zachodzÄ…cego sÅ‚oÅ„ca. ZdawaÅ‚o siÄ™, że nad szarym polem i nad grzÄ…skÄ…, gliniastÄ… drogÄ… unosi siÄ™ zÅ‚ote sklepienie powleczone żaÅ‚obnÄ… krepÄ….

Po tym polu szarym i cichym, bez drzew, po drodze grząskiej posuwał się z wolna strudzony chłopiec w siwej sukmance, z kobiałką i torbą na plecach. Zdawało się, że wśród głębokiego milczenia krople deszczu nucą tęskną melodię znanej pieśni:
Przez dolinÄ™, przez pole,
Idzie sobie pacholÄ™,
Idzie sobie i śpiewa,


strona:    1    2    3  

Szybki test:

Wieś opisana przez Bolesława Prusa to miejsce:
a) położone przy fabryce włókienniczej
b) położone nieopodal wielkiej aglomeracji
c) odcięte od świata
d) położone w centrum
RozwiÄ…zanie

KoÅ„cowy fragment noweli „Antek” to:
a) inwokacja
b) odezwa
c) ostrzeżenie
d) apel
RozwiÄ…zanie

RolÄ™ symbolicznej granicy Å›wiata w noweli „Antka” peÅ‚ni:
a) wiatrak
b) Wisła
c) most
d) wapienne wzgórze
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

Antek
„Antek”- streszczenie
Czas i miejsce akcji noweli „Antek”
Charakterystyka Antka
Streszczenie „Antka” w piguÅ‚ce
Kompozycja noweli „Antek”
Problematyka „Antka”
Pozostali bohaterowie „Antka”
Motywy literackie w noweli „Antek”
Plan wydarzeÅ„ „Antka”
Najważniejsze cytaty noweli „Antek”

Kamizelka
„Kamizelka” - streszczenie
Streszczenie „Kamizelki” w piguÅ‚ce
Bohaterowie „Kamizelki”
Problematyka „Kamizelki”
Budowa noweli „Kamizelka”
Plan wydarzeÅ„ „Kamizelki”
Ekranizacja „Kamizelki”
Najważniejsze cytaty z „Kamizelki”

Katarynka
„Katarynka” - streszczenie
Pan Tomasz – charakterystyka postaci
Problematyka „Katarynki”
Czas i miejsce akcji „Katarynki”
Streszczenie„ Katarynki” w piguÅ‚ce
Charakterystyka dziewczynki
„Katarynka” jako nowela
Motywy literackie w „Katarynce”
Plan wydarzeÅ„ „Katarynki”
Ekranizacje „Katarynki”
Najważniejsze cytaty z „Katarynki”

Inne
Biografia Bolesława Prusa
Nowela jako gatunek. Wyznaczniki
Bolesław Prus - kalendarium twórczości
Kalendarium życia Bolesława Prusa
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies