Problematyka „PieÅ›ni o Rolandzie” - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Pieśń o Rolandzie

Problematyka „PieÅ›ni o Rolandzie”

Autor: Karolina Marlêga

Afirmacja wiary chrzeÅ›cijaÅ„skiej, która w utworze przedstawiona jest wrÄ™cz w sposób banalny, jako jedynie sÅ‚uszna i nieomylna religia. Widać to na przykÅ‚ad podczas pojedynku Karola Wielkiego z emirem, kiedy to cesarz zwróciÅ‚ siÄ™ do przeciwnika: „Poganinowi nie lżą mi użyczyć pokoju ani miÅ‚oÅ›ci. Przyjm prawo, jakie Bóg nam objawiÅ‚, prawo chrzeÅ›cijaÅ„skie, wnet bÄ™dÄ™ ciÄ™ miÅ‚owaÅ‚; potem sÅ‚uż mu i uwierz w Króla wszechpotężnego”. Każdego, kto odmówiÅ‚ przyjÄ™cia tej religii, Francuzi pozbawiali życia: „Król wierzy w Boga, chce speÅ‚nić swojÄ… sÅ‚użbÄ™; a biskupi bÅ‚ogosÅ‚awiÄ… wody. ProwadzÄ… pogan aż do chrzcielnicy; jeÅ›li znajdzie siÄ™ taki, który opiera siÄ™ Karolowi, król każe go pojmać albo spalić, albo zabić żelazem”.

Saraceni przechodzili na chrzeÅ›cijaÅ„stwo pod przymusem, chociaż wedÅ‚ug narratora wynikaÅ‚o to przede wszystkim z ich najszczerszej woli: „W źródÅ‚ach akwizgraÅ„skich ochrzcili królowÄ… hiszpaÅ„skÄ…, znaleźli jej imiÄ™ Julianna. StaÅ‚a siÄ™ chrzeÅ›cijankÄ… przez szczere poznanie Å›wiÄ™tej wiary”. W utworze ukazano wiarÄ™ muzuÅ‚maÅ„skÄ… jako opartÄ… na ludowych wierzeniach i wielobóstwie religiÄ™ prowincjonalnÄ…. Natomiast jej wyznawców jako barbarzyÅ„ców. DziaÅ‚o siÄ™ tak, ponieważ Pieśń o Rolandzie miaÅ‚a na celu „promowanie” wypraw krzyżowych. W dziele spotykamy wyÅ‚Ä…cznie siÄ™ z hoÅ‚ubieniem wojny. Krwawe walki to jedyny znany wówczas sposób na wprowadzenie religii chrzeÅ›cijaÅ„skiej w krajach muzuÅ‚maÅ„skich lub tych uznawanych za pogaÅ„skie.

Podczas Soboru w Clermont, który odbyÅ‚ siÄ™ w latach 1088-1099, Papież Urban II zapewniaÅ‚ biskupów, iż każdy, kto polegnie podczas wyprawy krzyżowej, niejako „automatycznie” zostanie uznany za mÄ™czennika i wysÅ‚any do raju. Echa tej wypowiedzi widać w PieÅ›ni o Rolandzie, gdy arcybiskup Turpin krzyknÄ…Å‚ do Francuzów: „Panowie barony, Karol zostawiÅ‚ nas tutaj; dla naszego króla trzeba nam mężnie umrzeć. Pomóżcie bronić chrzeÅ›cijaÅ„stwa! Czeka nas bitwa, możecie być pewni, bo oto wÅ‚asnymi oczyma widzicie Saracenów. Kajajcie siÄ™ za grzechy, proÅ›cie Boga o przebaczenie; ja was rozgrzeszÄ™, aby ocalić wasze dusze. JeÅ›li pomrzecie, bÄ™dÄ… z was Å›wiÄ™te mÄ™czenniki, bÄ™dziecie mieli miejsca na najwyższym piÄ™trze raju”.
Trzecia pÅ‚aszczyzna, spoÅ‚eczna, opiera siÄ™ na promowaniu feudalnego ukÅ‚adu stosunków spoÅ‚ecznych. W utworze bardzo wyraźnie zarysowana zostaÅ‚a hierarchia spoÅ‚eczna, na której czele staÅ‚ Karol Wielki – wasal Chrystusa, nastÄ™pnie dwunastu parów – wasali Karola Wielkiego itd. Ówczesne spoÅ‚eczeÅ„stwo w feudalnej Francji byÅ‚o wÅ‚aÅ›nie tak zbudowane: senior miaÅ‚ swoich wasali, którzy z kolei mieli swoich wasali, dla których byli seniorami. W sprzeczce Rolanda z Ganelonem widać wyraźnie obowiÄ…zujÄ…ce wówczas zasady: „Nie pójdziesz za mnie! Nie jesteÅ› moim wasalem ani ja twoim panem. Karol rozkazuje, abym wypeÅ‚niÅ‚ jego sÅ‚użbÄ™; pójdÄ™ do Saragossy, do Marsyla; ale nim uÅ›mierzÄ™ ten srogi gniew, w jakim mnie widzisz, wypÅ‚atam ci jakÄ… tÄ™gÄ… sztukÄ™”. W utworze nie odnajdziemy żadnego fragmentu, w którym bohaterowie odeszliby od zasad feudalizmu.

strona:    1    2  

Szybki test:

Motyw przyjaźni w utworze pokazany jest na przykładzie więzi łączących:
a) Oliwiera i Rolanda
b) Karola Wielkiego i Rolanda
c) Rolanda i Turpina
d) Rolanda i Ganelona
RozwiÄ…zanie

Karol Wielki nazywany był:
a) synem Boga
b) namiestnikiem Boga
c) dzieckiem bożym
d) wasalem boskim
RozwiÄ…zanie

Płaszczyzna społeczna ukazana w utworze faworyzuje:
a) wyraźną hierarchię społeczną
b) podział na seniorów i wasalów
c) wszystkie odpowiedzi sÄ… poprawne
d) feudalny układ stosunków społecznych
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

Inne
Czas i miejsce akcji „PieÅ›ni o Rolandzie”
Charakterystyka Rolanda
„Pieśń o Rolandzie” – streszczenie
Problem autorstwa „PieÅ›ni o Rolandzie”
Oliwier - charakterystyka
Streszczenie „PieÅ›ni o Rolandzie” w piguÅ‚ce
Problematyka „PieÅ›ni o Rolandzie”
Ganelon - charakterystyka
Karol Wielki – charakterystyka
Åšredniowieczne wzorce osobowe na przykÅ‚adzie „PieÅ›ni o Rolandzie”
Prawda historyczna a fikcja literacka w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Åšrodki stylistyczne i artystyczne zawarte w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Narracja „PieÅ›ni o Rolandzie”
Budowa, struktura i kompozycja „PieÅ›ni o Rolandzie”
Chansons de geste
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „PieÅ›ni o Rolandzie”
Obraz obyczajów epoki w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Plan wydarzeÅ„ „PieÅ›ni o Rolandzie”
TÅ‚o historyczne wydarzeÅ„ przedstawionych w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Motywy literackie w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Najważniejsze cytaty z „PieÅ›ni o Rolandzie”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies