Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Pieśń o Rolandzie
Pieśń o Rolandzie jest źródłem informacji nie tylko o średniowiecznych wzorach osobowych czy prowadzonych wojnach, lecz także o życiu społeczno-obyczajowym Francji XI wieku.
Poemat odzwierciedla układ stosunków społeczeństwa feudalnego, arystokratycznego oraz rycerskiego. Przedstawieniu relacji między tymi warstwami służą między innymi liczne w dziele obrazy scen wojennych.
DziÄ™ki nim poznajemy wiÄ™zi miÄ™dzy wÅ‚adcÄ… a jego wasalami, miÄ™dzy rycerzami czy reguÅ‚y, wedÅ‚ug których funkcjonowaÅ‚o paÅ„stwo oraz formuÅ‚owaÅ‚ siÄ™ rycerski etos. Można tu wymienić chociażby opisy narad, sÄ…dów czy obyczaj przysyÅ‚ania - wraz z posÅ‚aÅ„cem do innego kraju – daru: „Panie - rzekÅ‚ Ganelon - to sÄ… rzeczy, które mi trzeba Å›cierpieć. Ale za wszystko zÅ‚oto stworzone przez Boga ani za wszystkie bogactwa tego kraju nie omieszkam powiedzieć ci, jeÅ›li bÄ™dÄ™ miaÅ‚ swobodÄ™, tego, co Karol, potężny król, przekazuje ci przeze mnie jako swemu Å›miertelnemu wrogowi". MiaÅ‚ na sobie sobolowy pÅ‚aszcz pokryty aleksandryjskim jedwabiem”.
Ważny dla scharakteryzowania epoki jest także obyczaj przysiÄ™gania nie Å›wiÄ™te relikwie: „Marsyl powiada: "UkÅ‚ad nic niewart, jeÅ›li mi nie przyrzeczesz zdradzić Rolanda." Ganelon rzecze: "Niech siÄ™ stanie, jak tego pragniesz!" Na relikwie swego miecza, Murgleja, zaprzysiÄ…gÅ‚ zdradÄ™ i oto co uczyniÅ‚”, jak również opisy strojów czy wyglÄ…du zbroi. Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje przytoczenie fragmentu dotyczÄ…cego ubierania siÄ™ Ganelona, co jest dowodem na istotność kwestii wyglÄ…du w życiu Å›redniowiecznego wojownika: „Stroi siÄ™ w najpiÄ™kniejszy rynsztunek, jaki posiadaÅ‚. Do stóp zapiÄ…Å‚ ostrogi zÅ‚ote, do boku przypasaÅ‚ swój miecz, zwany Murglejem. Siada na Taranta, swego rumaka, wuj jego, Ginmer, trzyma mu strzemiÄ™. (…)”.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Obraz obyczajów epoki w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Autor: Karolina MarlêgaPieśń o Rolandzie jest źródÅ‚em informacji nie tylko o Å›redniowiecznych wzorach osobowych czy prowadzonych wojnach, lecz także o życiu spoÅ‚eczno-obyczajowym Francji XI wieku.
Poemat odzwierciedla układ stosunków społeczeństwa feudalnego, arystokratycznego oraz rycerskiego. Przedstawieniu relacji między tymi warstwami służą między innymi liczne w dziele obrazy scen wojennych.
DziÄ™ki nim poznajemy wiÄ™zi miÄ™dzy wÅ‚adcÄ… a jego wasalami, miÄ™dzy rycerzami czy reguÅ‚y, wedÅ‚ug których funkcjonowaÅ‚o paÅ„stwo oraz formuÅ‚owaÅ‚ siÄ™ rycerski etos. Można tu wymienić chociażby opisy narad, sÄ…dów czy obyczaj przysyÅ‚ania - wraz z posÅ‚aÅ„cem do innego kraju – daru: „Panie - rzekÅ‚ Ganelon - to sÄ… rzeczy, które mi trzeba Å›cierpieć. Ale za wszystko zÅ‚oto stworzone przez Boga ani za wszystkie bogactwa tego kraju nie omieszkam powiedzieć ci, jeÅ›li bÄ™dÄ™ miaÅ‚ swobodÄ™, tego, co Karol, potężny król, przekazuje ci przeze mnie jako swemu Å›miertelnemu wrogowi". MiaÅ‚ na sobie sobolowy pÅ‚aszcz pokryty aleksandryjskim jedwabiem”.
Ważny dla scharakteryzowania epoki jest także obyczaj przysiÄ™gania nie Å›wiÄ™te relikwie: „Marsyl powiada: "UkÅ‚ad nic niewart, jeÅ›li mi nie przyrzeczesz zdradzić Rolanda." Ganelon rzecze: "Niech siÄ™ stanie, jak tego pragniesz!" Na relikwie swego miecza, Murgleja, zaprzysiÄ…gÅ‚ zdradÄ™ i oto co uczyniÅ‚”, jak również opisy strojów czy wyglÄ…du zbroi. Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje przytoczenie fragmentu dotyczÄ…cego ubierania siÄ™ Ganelona, co jest dowodem na istotność kwestii wyglÄ…du w życiu Å›redniowiecznego wojownika: „Stroi siÄ™ w najpiÄ™kniejszy rynsztunek, jaki posiadaÅ‚. Do stóp zapiÄ…Å‚ ostrogi zÅ‚ote, do boku przypasaÅ‚ swój miecz, zwany Murglejem. Siada na Taranta, swego rumaka, wuj jego, Ginmer, trzyma mu strzemiÄ™. (…)”.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies