Åšrodki stylistyczne i artystyczne zawarte w „PieÅ›ni o Rolandzie” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Pieśń o Rolandzie

Åšrodki stylistyczne i artystyczne zawarte w „PieÅ›ni o Rolandzie”

Autor: Karolina Marlêga

Naczelnym środkiem stylistycznym użytym w Pieśni o Rolandzie jest niezwykle popularna w średniowieczu alegoria. Wyraża się ona w utworze poprzez obrazy i gesty, które niosą ze sobą drugie, głębsze znaczenie. W poemacie możemy dostrzec wiele figur biblijnych. Przykładów jest wiele: postać Ganelona do złudzenia przypomina zdrajcę Judasza, który przyczynił się wydatnie do śmierci Jezusa. Owa śmierć Mesjasza znalazła odbicie w agonii Rolanda. Bohater umiera na pagórku, który przypomina Golgotę, pod sosną, czyli krzyżem. Saragossa, czyli bastion Saracenów, to odpowiednik biblijnego Babilonu. Dzięki alegorii wydarzenia opisane w Pieśni o Rolandzie można odczytywać jako odwieczną walkę dobra ze złem. Jasność, reprezentowane przez Francuzów, oczywiście zwyciężą ciemność, symbolizowaną przez Saracenów i Arabów.

Kolejnymi zabiegami stylistycznym, które można spotkać w utworze sÄ… hiperbolizacja, czyli wyolbrzymienie („Sto tysiÄ™cy Francuzów cierpi okrutnÄ… boleść; nie masz ani jednego, który by siÄ™ nie zalaÅ‚ Å‚zami”; „Sto tysiÄ™cy Francuzów pada w omdleniu na ziemiÄ™”; „Rozcina mu gÅ‚owÄ™ i pancerz, i tułów, i piÄ™kne siodÅ‚o wysadzane kamieniami, i koniowi nadcina gÅ‚Ä™boko krzyża; i - ha, niech, kto chce, gani go albo chwali! - zabija obu”) oraz amplifikacja, czyli nagromadzenie wielu zbieżnych okreÅ›leÅ„ („Grandwin byÅ‚ dzielny i waleczny, krzepki i Å›miaÅ‚y w boju”; „Ha, luty hrabio, dzielny rycerzu, gdzie jesteÅ›?”; „Bitwa jest cudowna; staje siÄ™ coraz zażartsza”). DziÄ™ki tym zabiegom utwór przybiera podniosÅ‚y nastrój.

DominujÄ…cÄ… rolÄ™ wÅ›ród Å›rodków artystycznych w utworze sÄ… epitety. WiÄ™kszość z nich peÅ‚ni funkcje ozdobnÄ…, np. „dobry miecz, cudowne ciosy, misternie szmelcowane zbroje, zakrwawione usta, tarcze piÄ™knie rzeźbione, kopie wielkie i silne, proporce biaÅ‚e”. Niektóre z nich natomiast miaÅ‚y na celu scharakteryzować postać, np. dzielny Anzeis, Oliwier roztropny, szlachetny wasal, mężny rycerz.


Zobacz inne artykuły:

Inne
„Pieśń o Rolandzie” – streszczenie
Czas i miejsce akcji „PieÅ›ni o Rolandzie”
Charakterystyka Rolanda
Problematyka „PieÅ›ni o Rolandzie”
Problem autorstwa „PieÅ›ni o Rolandzie”
Oliwier - charakterystyka
Streszczenie „PieÅ›ni o Rolandzie” w piguÅ‚ce
Ganelon - charakterystyka
Karol Wielki – charakterystyka
Åšredniowieczne wzorce osobowe na przykÅ‚adzie „PieÅ›ni o Rolandzie”
Prawda historyczna a fikcja literacka w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Åšrodki stylistyczne i artystyczne zawarte w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Narracja „PieÅ›ni o Rolandzie”
Budowa, struktura i kompozycja „PieÅ›ni o Rolandzie”
Chansons de geste
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „PieÅ›ni o Rolandzie”
Obraz obyczajów epoki w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Plan wydarzeÅ„ „PieÅ›ni o Rolandzie”
TÅ‚o historyczne wydarzeÅ„ przedstawionych w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Motywy literackie w „PieÅ›ni o Rolandzie”
Najważniejsze cytaty z „PieÅ›ni o Rolandzie”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies