Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Pieśń o Rolandzie

Budowa, struktura i kompozycja „Pieśni o Rolandzie”


Z kompozycją Pieśni o Rolandzie ściśle związane jest zagadnienie powtórzeń. Jankowski uważa, że owe powtórzenia służą „uwypuklaniu kontrastów, podkreślaniu najważniejszych momentów akcji i budowaniu związków między odległymi nawet jej fragmentami”. Istotne jest też to, iż pieśń przekazywana była początkowo jedynie drogą ustną, a dzięki symetrycznej kompozycji i licznym powtórzeniom była po prostu łatwiejsza do zapamiętania.

strona:    1    2  

Szybki test:

Poemat jest zbudowany z ekspozycji i:
a) dwóch głównych scen
b) trzech głównych scen
c) siedmiu głównych scen
d) czterech głównych scen
Rozwiązanie

Laisy, zwane również stancami były:
a) strofami
b) aktami
c) akapitami
d) scenami
Rozwiązanie

Kompozycja „Pieśni o Roladzie” opiera się na zasadzie:
a) prostopadłości
b) linearności
c) symetryczności
d) horyzontalności
Rozwiązanie

Zobacz inne artykuły:

Inne
Charakterystyka Rolanda
„Pieśń o Rolandzie” – streszczenie
Czas i miejsce akcji „Pieśni o Rolandzie”
Oliwier - charakterystyka
Streszczenie „Pieśni o Rolandzie” w pigułce
Problematyka „Pieśni o Rolandzie”
Problem autorstwa „Pieśni o Rolandzie”
Ganelon - charakterystyka
Karol Wielki – charakterystyka
Średniowieczne wzorce osobowe na przykładzie „Pieśni o Rolandzie”
Prawda historyczna a fikcja literacka w „Pieśni o Rolandzie”
Środki stylistyczne i artystyczne zawarte w „Pieśni o Rolandzie”
Narracja „Pieśni o Rolandzie”
Budowa, struktura i kompozycja „Pieśni o Rolandzie”
Chansons de geste
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Pieśni o Rolandzie”
Obraz obyczajów epoki w „Pieśni o Rolandzie”
Plan wydarzeń „Pieśni o Rolandzie”
Tło historyczne wydarzeń przedstawionych w „Pieśni o Rolandzie”
Motywy literackie w „Pieśni o Rolandzie”
Najważniejsze cytaty z „Pieśni o Rolandzie”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies