Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Pieśń o Rolandzie
W życiu codziennym oraz na wojnie kierowaÅ‚ siÄ™ zasadÄ… bezwarunkowego honoru, niepohamowanego mÄ™stwa, bezgranicznej wiernoÅ›ci wobec wyznawanych wartoÅ›ci (miÅ‚ość do ojczyzny i wiara w Boga). WiaroÅ‚omstwa dopuszczaÅ‚ siÄ™ tylko, gdy miaÅ‚ romans z żonÄ… seniora lub zhaÅ„biÅ‚ innÄ… kobietÄ™ z domu swego pana. WiesÅ‚aw Solecki pisze: „Kobieta w Å›redniowiecznym kodeksie etycznym zajmuje miejsce szczególne. Choć to może brzmi dziwnie, do obowiÄ…zków rycerza należaÅ‚o być zakochanym. MiaÅ‚ wiÄ™c swojÄ… damÄ™ serca, której musiaÅ‚ być wierny, a ponieważ przebywaÅ‚ zazwyczaj z dala od niej walczÄ…c bÄ…dź szukajÄ…c szlachetnych przygód, przeto miÅ‚ość – odwzajemniona – wystawiana byÅ‚a na dÅ‚ugÄ… próbÄ™, która nie zawsze koÅ„czyÅ‚a siÄ™ szczęśliwie. Literatura Å›redniowieczna mnoży przykÅ‚ady zdrady MiÅ‚ość musiaÅ‚a być czysta, stanowiÅ‚a czynnik uszlachetniajÄ…cy. Rycerz idealizowaÅ‚ wybrankÄ™ serca i dla niej dokonywaÅ‚ czynów narażajÄ…cych go na Å›miertelne niebezpieczeÅ„stwo. (…) Dama, otoczona dwórkami czy przyjaciółkami, oczekiwaÅ‚a cierpliwie powrotu rycerza. Jego Å›mierć przecinaÅ‚a czÄ™sto i jej życie (taj jest w przypadku Rolanda i Ody). CzÄ™sto też umierali razem”.
Literatura średniowieczna dała kulturze wzorce takich idealnych wojowników, jak Roland, Oliwier, Tristan, rycerze Okrągłego Stołu.
Ideał doskonałego władcy
Kolejnym popularnym średniowiecznym wzorem parenetycznym jest ideał władcy. W Pieśni o Rolandzie przykładem jego realizacji jest król Franków - Karol Wielki.
Idealny wÅ‚adca musiaÅ‚ posiadać nie tylko cechy doskonaÅ‚ego rycerza (miÄ™dzy innymi „szlachetne urodzenie”, dobre wychowanie, honor, mÄ™stwo, wiara w Boga, gotowość oddanie życia w walce o ojczyznÄ™, szacunek dla dam, majestatyczność i dostojność wyglÄ…du), lecz także interesować siÄ™ losem poddanych, bronić paÅ„stwa, być jego doskonałą wizytówkÄ™. Jakby tego byÅ‚o maÅ‚o, wÅ‚adca staÅ‚ jeszcze na czele wojska, przez co byÅ‚ odpowiedzialny na ludzi, którzy mu zaufali i gotowi byli speÅ‚nić każde jego polecenie. ByÅ‚ wiÄ™c nie tylko dobrym panem, troskliwym opiekunem, gospodarzem swych ziem, mÄ…drym sÄ™dziÄ…, lecz również silnym wodzem, prowadzÄ…cym swe oddziaÅ‚y do zwyciÄ™stwa.
WÅ‚adza Å›redniowiecznego króla, realizujÄ…cego rozkazy Stwórcy, pochodziÅ‚a od Boga, z którym nawiÄ…zywaÅ‚ kontakt poprzez prorocze wizje czy wieszcze sny. W konsekwencji tego panujÄ…cy łączyÅ‚ w swym rÄ™ku wÅ‚adzÄ™ duchowÄ… i Å›wieckÄ…. Åšredniowieczne wzorce osobowe na przykÅ‚adzie „PieÅ›ni o Rolandzie”
Autor: Karolina MarlêgaW życiu codziennym oraz na wojnie kierowaÅ‚ siÄ™ zasadÄ… bezwarunkowego honoru, niepohamowanego mÄ™stwa, bezgranicznej wiernoÅ›ci wobec wyznawanych wartoÅ›ci (miÅ‚ość do ojczyzny i wiara w Boga). WiaroÅ‚omstwa dopuszczaÅ‚ siÄ™ tylko, gdy miaÅ‚ romans z żonÄ… seniora lub zhaÅ„biÅ‚ innÄ… kobietÄ™ z domu swego pana. WiesÅ‚aw Solecki pisze: „Kobieta w Å›redniowiecznym kodeksie etycznym zajmuje miejsce szczególne. Choć to może brzmi dziwnie, do obowiÄ…zków rycerza należaÅ‚o być zakochanym. MiaÅ‚ wiÄ™c swojÄ… damÄ™ serca, której musiaÅ‚ być wierny, a ponieważ przebywaÅ‚ zazwyczaj z dala od niej walczÄ…c bÄ…dź szukajÄ…c szlachetnych przygód, przeto miÅ‚ość – odwzajemniona – wystawiana byÅ‚a na dÅ‚ugÄ… próbÄ™, która nie zawsze koÅ„czyÅ‚a siÄ™ szczęśliwie. Literatura Å›redniowieczna mnoży przykÅ‚ady zdrady MiÅ‚ość musiaÅ‚a być czysta, stanowiÅ‚a czynnik uszlachetniajÄ…cy. Rycerz idealizowaÅ‚ wybrankÄ™ serca i dla niej dokonywaÅ‚ czynów narażajÄ…cych go na Å›miertelne niebezpieczeÅ„stwo. (…) Dama, otoczona dwórkami czy przyjaciółkami, oczekiwaÅ‚a cierpliwie powrotu rycerza. Jego Å›mierć przecinaÅ‚a czÄ™sto i jej życie (taj jest w przypadku Rolanda i Ody). CzÄ™sto też umierali razem”.
Literatura średniowieczna dała kulturze wzorce takich idealnych wojowników, jak Roland, Oliwier, Tristan, rycerze Okrągłego Stołu.
Ideał doskonałego władcy
Kolejnym popularnym średniowiecznym wzorem parenetycznym jest ideał władcy. W Pieśni o Rolandzie przykładem jego realizacji jest król Franków - Karol Wielki.
Idealny wÅ‚adca musiaÅ‚ posiadać nie tylko cechy doskonaÅ‚ego rycerza (miÄ™dzy innymi „szlachetne urodzenie”, dobre wychowanie, honor, mÄ™stwo, wiara w Boga, gotowość oddanie życia w walce o ojczyznÄ™, szacunek dla dam, majestatyczność i dostojność wyglÄ…du), lecz także interesować siÄ™ losem poddanych, bronić paÅ„stwa, być jego doskonałą wizytówkÄ™. Jakby tego byÅ‚o maÅ‚o, wÅ‚adca staÅ‚ jeszcze na czele wojska, przez co byÅ‚ odpowiedzialny na ludzi, którzy mu zaufali i gotowi byli speÅ‚nić każde jego polecenie. ByÅ‚ wiÄ™c nie tylko dobrym panem, troskliwym opiekunem, gospodarzem swych ziem, mÄ…drym sÄ™dziÄ…, lecz również silnym wodzem, prowadzÄ…cym swe oddziaÅ‚y do zwyciÄ™stwa.
Podczas podejmowania wszystkich decyzji, tych ważnych i mniej istotnych, wÅ‚adca winien kierować siÄ™ honorem, rozwagÄ…, roztropnoÅ›ciÄ…, zasadÄ… sprawiedliwoÅ›ci, troskÄ… o swoich poddanych, dobrem ojczyzny. Powinien szerzyć wiarÄ™ katolickÄ… wÅ›ród pogan, caÅ‚y czas majÄ…c na uwadze, że jako osoba peÅ‚niÄ…ca tak ważne funkcje – musi dawać przykÅ‚ad innym. Przed ogÅ‚oszeniem do publicznej wiadomoÅ›ci czÄ™sto konsultowaÅ‚ swe rozporzÄ…dzenia z osobami z najbliższego otoczenia, dziÄ™ki czemu możemy przypuszczać, że nie mógÅ‚ być despotÄ…. WÅ›ród swych poddanych cieszyÅ‚ siÄ™ sympatiÄ… i poparciem. Nikt nigdy nie Å›miaÅ‚ zarzucić mu czegokolwiek, ponieważ każdy traktowaÅ‚ go jak ideaÅ‚.
Prócz Karola Wielkiego, średniowiecze podarowało nam jeszcze inne wzory parenetyczne władcy. Są nimi postaci: króla Marka opisana w Dziejach Tristana i Izoldy, Bolesław Chrobry i Bolesław Krzywousty w Kronice polskiej Galla Anonima.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:

kontakt | polityka cookies