Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Faraon

„Faraon” - TOM II – szczegółowe streszczenie

Autor: Dorota Blednicka

W sali złotej czekała na władcę królowa Nikotris. Opowiedziała mu, że słyszała wieczorem głos męża, który był zasmucony tym, że młody Ramzes wchodził na błędną drogę, wyrzekając się święceń arcykapłańskich i traktując źle kapłanów. Takim postępowaniem szybko zgubi siebie, Egipt i dynastię. Słowa matki rozgniewały władcę. Podejrzewał o ingerencję kapłanów, którzy najwyraźniej grozili mu w pierwszym dniu panowania.

Królowa mówiła mu, że nie jest ostrożny. Po południu był u niej minister Herhor, niezadowolony z przyjęcia go przez Ramzesa. Obawiał się, że władca chce usunąć kapłanów z dworu. Nikotris przeczuwała, że cały Egipt oburzy się, kiedy arcykapłani ogłoszą, że nowy pan jest bezbożnikiem. Ramzes odparł, że lud egipski nie wierzy już tak jak dawniej w bogów, a arystokracja i dostojnicy chcą władzy królewskiej zamiast kapłańskiej. Matka poprosiła go, żeby był rozważny.

Ramzes wrócił do sypialni. Czuł, że właśnie rozpoczęła się walka między nim a kapłanami. Postanowił, że każdy, kto nie spełni jego rozkazów, zostanie uznany za wroga i przeciwko niemu zwróci policję, sąd i wojsko.

Rozdział czternasty
Opis ostatniego dnia życia Ramzesa XII. Przejazd nieboszczyka do dzielnicy zmarłych i obrzęd przygotowania zwłok do balsamowania i pogrzebu.

W miesiącu Hator, po trzydziestu czterech latach panowania nad Dolnym i Górnym Egiptem, zmarł faraon Mer-amen-Ramzes XII, władca dwóch światów. Odszedł, ponieważ czuł, że jego ciało stało się bezużyteczne, a cień tęsknił do wiekuistej ojczyzny. Tego dnia obudził się o wschodzie słońca i wsparty na prorokach, otoczony chórem kapłanów, udał się do kaplicy Ozirisa. Jak zawsze wskrzesił bóstwo, umył je i ubrał, złożył ofiarę i podniósł ręce do modlitwy. Poprosił Amona, aby pozwolił mu odejść do wieczności i połączyć się z cieniami przodków. Nagle zamilkł i upadł w ramiona asystujących mu kapłanów. Wieść o śmierci faraona obiegła pałac. Na dziedzińcu zebrali się opłakujący pana poddani. Wkrótce tragiczna wiadomość została przekazana mieszkańcom stolicy.
Tymczasem kapłani, modląc się, usadowili ciało Ramzesa XII w bogatej lektyce. Królowa Nikotris rzuciła się do stóp zmarłego i opłakiwała jego śmierć. Na znak Herhora służące siłą oderwały ją od ciała męża i odprowadziły do komnat.

Lektyka ruszyła w otoczeniu arcykapłanów, przy asyście wojska, które składało hołd faraonowi. Następnie ustawiono ją na złocistym statku, pod purpurowym baldachimem, zasypując kwiatami. Barka królewska ruszyła ku drugiemu brzegowi Nilu, żegnana płaczem służby i dworskich kobiet. Za rzeką, między Memfisem a „Płaskowyżem Mumii” mieściła się dzielnica, poświęcona zmarłym. Zamieszkiwali ją wyłącznie kolchici i paraszytowie, którzy balsamowali zwłoki. Tu właśnie przywożono nieboszczyków i robiono mumie oraz przygotowywano wszystko, co było potrzebne zmarłemu w drodze ku wieczności.

Kapłani zostawili lektykę przed bramą i szybko oddalili się, aby nie padło na nich nieczyste tchnienie zgromadzonych w tym miejscu zwłok. Zostali jedynie urzędnicy cywilni, najwyższy sędzia i skarbnik, którzy mieli zadbać o to, by przygotowania odbyły się zgodnie z tradycją.

Brama otworzyła się i wyszło z niej kilkunastu ludzi w kapłańskich szatach, z zasłoniętymi twarzami. Przenieśli lektykę w głąb dziedzińca, do ogromnego budynku, gdzie balsamowano wyłącznie królewskie zwłoki oraz tych dostojników, którzy pozyskali wyjątkową łaskę faraona. Oglądając ciało władcy, mężczyźni zauważyli, że zamiast złotych bransolet ma mosiężne, a w pierścieniach fałszywe kamienie. Przeklinając kapłanów, których obwiniali za ograbienie nieboszczyka, zaczęli przygotowywać zwłoki do balsamowania. Rozmawiali o nowym władcy, ciesząc się, że w końcu zrobi porządek z kapłanami. Obawiali się jednak, że młody faraon może poddać się woli znienawidzonego stanu, choć ma za sobą wojsko.

Ciało Ramzesa XII zostało posadzone w złotej łodzi i wciągnięte na niej do sali pomalowanej na niebiesko i ozdobionej gwiazdami. Komnata przedstawiała niebo i drogę słońca od wschodu do zachodu. Rozległo się trzykrotne uderzenie w blachę spiżową i na balkonie ukazała się łódź, w której płynął nieboszczyk. Zaśpiewano hymn na cześć słońca, a czółno przesuwało się ku górze, gdzie stała kapłanka przebrana za boginię Izydę, z synem Horusem. Ona również zaczęła iść w górę łuku.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23    24    25    26    27    28    29    30    31    32    33    34    35    36    37    38  

Szybki test:

Mentezufis opowiadał, że człowiek składa się z trzech części: ciała, iskry bożej i łączącego je:
a) pragnienia
b) cienia
c) trwania
d) ducha
Rozwiązanie

Spotkanie przeciwników Ramzesa XIII i arcykapłanów odbywa się w świątyni:
a) Amona
b) Seta
c) Ozyrysa
d) Sema
Rozwiązanie

San-Amen-Herhor został pierwszym faraonem dynastii:
a) dwudziestej pierwszej
b) dwudziestej siódmej
c) dwudziestej
d) osiemnastej
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

Inne
„Faraon” - TOM I – szczegółowe streszczenie
„Faraon” - TOM II – szczegółowe streszczenie
„Faraon” - streszczenie w pigułce
Czas i miejsce akcji „Faraona”
Geneza „Faraona”
Życiorys Bolesława Prusa
„Faraon” jako powieść historyczna
Walka o władzę w Egipcie – konflikt między Ramzesem XIII a kapłanami
Obraz społeczeństwa egipskiego w „Faraonie” Prusa
Kompozycja utworu i narrator w „Faraonie”
Główne wątki „Faraona” Bolesława Prusa
Plan wydarzeń „Faraona”
Motywy literackie w „Faraonie”
Prawda historyczna a fikcja literacka w „Faraonie”
Realizm „Faraona”
Tragizm postaci Ramzesa XIII
Charakterystyka pozostałych bohaterów
Ramzes (później Ramzes XIII) – szczegółowa charakterystyka
Uniwersalna wymowa „Faraona”
Przyczyny kryzysu państwa egipskiego
Państwo i jego problemy w „Faraonie”
„Faraon” na szklanym ekranie
Plan reform Ramzesa XIII i rządy Herhora
Rola kapłanów w Egipcie
Kalendarium twórczości Bolesława Prusa
Kalendarium życia Bolesława Prusa
Słowniczek pojęć egipskich
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies