JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska
Opublikowany w tomiku „Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach” we Lwowie w 1898 roku cykl czterech ponumerowanych sonetów pod tym samym tytuÅ‚em jest zbiorem wszystkich cech modernistycznej poetyki oraz wykÅ‚adniÄ… najważniejszych problemów, nurtujÄ…cych Jana Kasprowicza i współczesnych mu poetów.
PoruszajÄ…c takie kwestie, jak przemijanie, poszukiwanie celu życia, siÅ‚a mÅ‚odoÅ›ci, zagrożeÅ„ otaczajÄ…cego Å›wiata, starość, przekonanie o ulotnoÅ›ci nadziei, nietrwaÅ‚oÅ›ci urody, jeden z najwybitniejszych prekursorów MÅ‚odej Polski dokÅ‚adnie zaznaczyÅ‚ tym dzieÅ‚em zmianÄ™, jaka zaszÅ‚a w nim samym. Z zafascynowanego naturalizmem, zainspirowanego tatrzaÅ„skim widokiem, ewoluowaÅ‚ w poetÄ™ korzystajÄ…cego z symboli, alegorii i dorobku impresjonistów. W jego sonetach odnajdziemy elementy koherentne z takimi utworami, jak „Sztuka poetycka” Paula Verlaine’a, „Melodia mgieÅ‚ nocnych” i „Widok ze Åšwinicy do doliny Wierchcichej” Kazimierza Przerwy-Tetmajera czy „Weselem” StanisÅ‚awa WyspiaÅ„skiego.
Treść
Cztery ponumerowane sonety są czterema odrębnymi obrazami poetyckimi. Dwa pierwsze dotyczą opisu tatrzańskiego krajobrazu, na tle którego rośnie dzika róża (sonet III) oraz limba (sonet IV).
W I podmiot liryczny opisał ciemną noc, w której wnikliwe oko dostrzeże zgniłą zieleń bujnych traw oraz krwawy, purpurowy pąs róży rosnącej na tle szarych skał, a wyostrzony słuch usłyszy szemrzące cicho stawy, przerywające wszechogarniającą ciszę.
Drugi sonet to opis wschodzÄ…cego sÅ‚oÅ„ca, unoszÄ…cego siÄ™ nad opisanym w poprzednim fragmencie krajobrazem. Granatowe niebo zastÄ…piÅ‚ bÅ‚Ä™kit, przykrywajÄ…cy stopniowo ciemnozielonÄ… poÅ‚ać lasu. Na tle morskiego koloru widać jeszcze zÅ‚ote sÅ‚oÅ„ce i bÅ‚yszczÄ…cy niczym brylant górski strumyczek. W oddali sÅ‚ychać jego szum, niczym wzdychanie odpoczywajÄ…cego czÅ‚owieka oraz „żale” krzaku dzikiej róży, który wÅ›ród otaczajÄ…cej go przyrody nie czuje siÄ™ bezpiecznie.
Kolejny sonet jest wypeÅ‚niony relacjÄ… ze zmian, jakie na opisywanym terenie zaszÅ‚y w kilka godzin później. NastaÅ‚o popoÅ‚udnie – pora wyÅ‚aniania siÄ™ z zaroÅ›li rozmaitych zwierzÄ…t, takich jak kozice, Å›wistak, ptaki. Ich kolory uzupeÅ‚niajÄ… siÄ™ wzajemnie, brÄ…z przechodzi w zieleÅ„, a ta w miedź. SÅ‚ychać Å›wistanie Å›wistaka, beczenie stada owiec. DźwiÄ™ki sÄ… coraz donioÅ›lejsze.
Ostatni, IV sonet jest zapisem zapadajÄ…cego wieczoru. Na trawie pojawia siÄ™ wieczorna rosa koloru biaÅ‚ego i wrÄ™cz aksamitnej tekstury, niebo pokrywa seledynowa przesÅ‚ona („W seledyn strojÄ… siÄ™ niebiosy”). W powietrzu unosi siÄ™ zapach różnorodnych ziół i echo udajÄ…cych siÄ™ na spoczynek zwierzÄ…t, czuć niepokój(„dziwne lÄ™ki”) i nadchodzÄ…cÄ… katastrofÄ™, czyli burzÄ™. Wiersz koÅ„czy obraz leżącej, próchniejÄ…cej limby, powalonej przez burzÄ™Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - analiza i interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaOpublikowany w tomiku „Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach” we Lwowie w 1898 roku cykl czterech ponumerowanych sonetów pod tym samym tytuÅ‚em jest zbiorem wszystkich cech modernistycznej poetyki oraz wykÅ‚adniÄ… najważniejszych problemów, nurtujÄ…cych Jana Kasprowicza i współczesnych mu poetów.
PoruszajÄ…c takie kwestie, jak przemijanie, poszukiwanie celu życia, siÅ‚a mÅ‚odoÅ›ci, zagrożeÅ„ otaczajÄ…cego Å›wiata, starość, przekonanie o ulotnoÅ›ci nadziei, nietrwaÅ‚oÅ›ci urody, jeden z najwybitniejszych prekursorów MÅ‚odej Polski dokÅ‚adnie zaznaczyÅ‚ tym dzieÅ‚em zmianÄ™, jaka zaszÅ‚a w nim samym. Z zafascynowanego naturalizmem, zainspirowanego tatrzaÅ„skim widokiem, ewoluowaÅ‚ w poetÄ™ korzystajÄ…cego z symboli, alegorii i dorobku impresjonistów. W jego sonetach odnajdziemy elementy koherentne z takimi utworami, jak „Sztuka poetycka” Paula Verlaine’a, „Melodia mgieÅ‚ nocnych” i „Widok ze Åšwinicy do doliny Wierchcichej” Kazimierza Przerwy-Tetmajera czy „Weselem” StanisÅ‚awa WyspiaÅ„skiego.
Treść
Cztery ponumerowane sonety są czterema odrębnymi obrazami poetyckimi. Dwa pierwsze dotyczą opisu tatrzańskiego krajobrazu, na tle którego rośnie dzika róża (sonet III) oraz limba (sonet IV).
W I podmiot liryczny opisał ciemną noc, w której wnikliwe oko dostrzeże zgniłą zieleń bujnych traw oraz krwawy, purpurowy pąs róży rosnącej na tle szarych skał, a wyostrzony słuch usłyszy szemrzące cicho stawy, przerywające wszechogarniającą ciszę.
Drugi sonet to opis wschodzÄ…cego sÅ‚oÅ„ca, unoszÄ…cego siÄ™ nad opisanym w poprzednim fragmencie krajobrazem. Granatowe niebo zastÄ…piÅ‚ bÅ‚Ä™kit, przykrywajÄ…cy stopniowo ciemnozielonÄ… poÅ‚ać lasu. Na tle morskiego koloru widać jeszcze zÅ‚ote sÅ‚oÅ„ce i bÅ‚yszczÄ…cy niczym brylant górski strumyczek. W oddali sÅ‚ychać jego szum, niczym wzdychanie odpoczywajÄ…cego czÅ‚owieka oraz „żale” krzaku dzikiej róży, który wÅ›ród otaczajÄ…cej go przyrody nie czuje siÄ™ bezpiecznie.
Kolejny sonet jest wypeÅ‚niony relacjÄ… ze zmian, jakie na opisywanym terenie zaszÅ‚y w kilka godzin później. NastaÅ‚o popoÅ‚udnie – pora wyÅ‚aniania siÄ™ z zaroÅ›li rozmaitych zwierzÄ…t, takich jak kozice, Å›wistak, ptaki. Ich kolory uzupeÅ‚niajÄ… siÄ™ wzajemnie, brÄ…z przechodzi w zieleÅ„, a ta w miedź. SÅ‚ychać Å›wistanie Å›wistaka, beczenie stada owiec. DźwiÄ™ki sÄ… coraz donioÅ›lejsze.
Interpretacja
„Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach” Jana Kasprowicza jest hoÅ‚dem dla impresjonizmu. Cykl sonetów, przepeÅ‚niony przymglonymi, przechodzÄ…cymi jedna w drugÄ… barwami oraz dochodzÄ…cymi z oddali, przyćmionymi odgÅ‚osami lasu, strumienia, zwierzÄ…t, zbiera ulotne wrażenia w poetyckiej formie. W myÅ›l pragnienia uchwycenia niepowtarzalnoÅ›ci kolorów oraz wrażeÅ„ emocjonalnych danej chwili, każda ze zwrotek – podobnie jak cykl obrazów Claude`a Moneta „Katedra w Roun”, przedstawiajÄ…cy widok Å›wiÄ…tyni w różnych porach dnia - ukazuje niepowtarzalny górski krajobraz o różnej porze dnia:
„W ciemnosmreczyÅ„skich skaÅ‚ zwaliska (...). Samotny, senny”.
„SÅ‚oÅ„ce w niebieskim lÅ›ni krysztale (...). MiÄ™dzy graniami w sÅ‚oÅ„cu pÅ‚onie”.
„Na blaski turnic, na ich cienia”.
„(...) zioÅ‚a zapachniaÅ‚y, (...) rosa bÅ‚yszczy”.
Bohaterami liryku oraz motywami wiążącymi całość jest tytułowy krzak dzikiej róży i limba.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies