JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska
„Les fleurs du mal”, znane w Polsce jako „Kwiaty zÅ‚a” (lub „Kwiaty grzechu”), to zbiór najsÅ‚ynniejszych wierszy autorstwa Charlesa Baudelaire’a, opublikowany w 1857 roku i zapowiadajÄ…cy francuski symbolizm.
Wraz z chwilÄ… premiery, trzeci tom poety (1845 „Salon 1845”, 1846 „Salon 1846”, 1857 „Kwiaty zÅ‚a”, 1864 „Paryski spleen. Poematy prozÄ…”, 1866 „Odpryski”) od razu zyskaÅ‚ miano obrazoburczego i jednego z najbardziej kontrowersyjnych w dziejach nie tylko francuskiej, ale i europejskiej poezji. Po dokÅ‚adnej analizie stu umieszczonych w nim liryków, trzynaÅ›cie z nich uznano za kłócÄ…ce w moralność, normy spoÅ‚eczne i dobre obyczaje, wywoÅ‚ujÄ…ce: „skandal drastycznoÅ›ciÄ… naturalistycznych obrazów, szokujÄ…cych dobry smak epoki, która w imiÄ™ akademickiej poprawnoÅ›ci nie chciaÅ‚a nic wiedzieć o dawno zapomnianych, barokowych horrorach (np. wiersz Une charogue – Padlina, o rozkÅ‚adajÄ…cym siÄ™ trupie itd.). Baudelaire proklamuje bowiem potrzebÄ™ obalenia tradycyjnej, ale skompromitowanej i zakÅ‚amanej przez ugÅ‚askany akademizm, trójcy: PiÄ™kno – Dobro – Prawda, w imiÄ™ nowego dreszczu w sztuce, który tym bardziej wstrzÄ…sa, im lepiej wpisany zostaje niby w klasycznÄ…, regularnÄ… formÄ™. Ale oprócz rewolucji estetycznej (poÅ‚Ä…czona z kultem sztuki dla sztuki drapieżna estetyka brzydoty, dysharmonii, zgrzytu, spotkamy to również we współczesnym mu malarstwie i grafice – Daumiera, Gavarniego) u podÅ‚oża twórczoÅ›ci autora Kwiatów zÅ‚a tkwi nieusuwalna obecność eschatologii, i zwiÄ…zana z niÄ… Å›wiadomość upadku, grzechu, transgresji sacrum, a wiÄ™c czyhajÄ…cej na czÅ‚owieka otchÅ‚ani (le gouffre). Co zresztÄ… uwydatni jego gÅ‚Ä™bokie wyobcowanie w peÅ‚nym hipokryzji Å›wiecie francuskiej burżuazji, agnostycznej lub ateistycznej, zadowolonej z materialnych sukcesów, choć tylko w zakresie postÄ™pu technologii, z nowoczesnej cywilizacji latarni gazowych i kolei żelaznych” („Historia literatury francuskiej”, Katarzyna DybeÅ‚, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Warszawa 2005).
Argumenty te posÅ‚użyÅ‚y do sformuÅ‚owania mowy oskarżycielskiej, wygÅ‚oszonej w publicznym procesie, wytoczonym Baudelaire’owi. Mimo zwracaniu uwagi na wolność artystycznÄ… oraz formalny brak cenzury, poeta przegraÅ‚. Prócz uiszczenia grzywny musiaÅ‚ usunąć ze zbioru sześć najbardziej rażących ówczesnÄ… opiniÄ™ publicznÄ… utworów.Kwiaty zÅ‚a - wiadomoÅ›ci wstÄ™pne
Autor: Karolina Marlêga„Les fleurs du mal”, znane w Polsce jako „Kwiaty zÅ‚a” (lub „Kwiaty grzechu”), to zbiór najsÅ‚ynniejszych wierszy autorstwa Charlesa Baudelaire’a, opublikowany w 1857 roku i zapowiadajÄ…cy francuski symbolizm.
Wraz z chwilÄ… premiery, trzeci tom poety (1845 „Salon 1845”, 1846 „Salon 1846”, 1857 „Kwiaty zÅ‚a”, 1864 „Paryski spleen. Poematy prozÄ…”, 1866 „Odpryski”) od razu zyskaÅ‚ miano obrazoburczego i jednego z najbardziej kontrowersyjnych w dziejach nie tylko francuskiej, ale i europejskiej poezji. Po dokÅ‚adnej analizie stu umieszczonych w nim liryków, trzynaÅ›cie z nich uznano za kłócÄ…ce w moralność, normy spoÅ‚eczne i dobre obyczaje, wywoÅ‚ujÄ…ce: „skandal drastycznoÅ›ciÄ… naturalistycznych obrazów, szokujÄ…cych dobry smak epoki, która w imiÄ™ akademickiej poprawnoÅ›ci nie chciaÅ‚a nic wiedzieć o dawno zapomnianych, barokowych horrorach (np. wiersz Une charogue – Padlina, o rozkÅ‚adajÄ…cym siÄ™ trupie itd.). Baudelaire proklamuje bowiem potrzebÄ™ obalenia tradycyjnej, ale skompromitowanej i zakÅ‚amanej przez ugÅ‚askany akademizm, trójcy: PiÄ™kno – Dobro – Prawda, w imiÄ™ nowego dreszczu w sztuce, który tym bardziej wstrzÄ…sa, im lepiej wpisany zostaje niby w klasycznÄ…, regularnÄ… formÄ™. Ale oprócz rewolucji estetycznej (poÅ‚Ä…czona z kultem sztuki dla sztuki drapieżna estetyka brzydoty, dysharmonii, zgrzytu, spotkamy to również we współczesnym mu malarstwie i grafice – Daumiera, Gavarniego) u podÅ‚oża twórczoÅ›ci autora Kwiatów zÅ‚a tkwi nieusuwalna obecność eschatologii, i zwiÄ…zana z niÄ… Å›wiadomość upadku, grzechu, transgresji sacrum, a wiÄ™c czyhajÄ…cej na czÅ‚owieka otchÅ‚ani (le gouffre). Co zresztÄ… uwydatni jego gÅ‚Ä™bokie wyobcowanie w peÅ‚nym hipokryzji Å›wiecie francuskiej burżuazji, agnostycznej lub ateistycznej, zadowolonej z materialnych sukcesów, choć tylko w zakresie postÄ™pu technologii, z nowoczesnej cywilizacji latarni gazowych i kolei żelaznych” („Historia literatury francuskiej”, Katarzyna DybeÅ‚, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Warszawa 2005).
Cztery lata po premierze tomu, do rÄ…k czytelników trafiÅ‚o drugie wydanie „Kwiatów zÅ‚a”, uboższe o kontrowersyjne teksty. Jak przystaÅ‚o na prawdziwego buntownika i bojownika o wolność sÅ‚owa, Baudelaire nie omieszkaÅ‚ zrezygnować z zamanifestowania po raz kolejny swoich poglÄ…dów. Co prawda w tomie nie znalazÅ‚o siÄ™ sześć spornych wierszy, lecz poeta wzbogaciÅ‚ go o kolejne…trzydzieÅ›ci dwa nowe (skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ część „Obrazy paryskie”).
Po Å›mierci Baudelaire’a w 1867 roku Å›wiatÅ‚o dzienne ujrzaÅ‚o trzecie wydanie „Kwiatów zÅ‚a”, uzupeÅ‚nione o kontrowersyjne utwory oraz dwadzieÅ›cia pięć dodatkowych, nigdy nie opublikowanych wczeÅ›niej.
Prócz historii wydaÅ„ tomu, ciekawa jest także geneza tytuÅ‚u. Tom miaÅ‚ zostać oddany do druku najpierw jako „Lesbijki” („Les Lesbiennes”, pomysÅ‚ z 1845 roku), później – „OtchÅ‚aÅ„” („Les Limbes”), a w koÅ„cu jako znane nam „Kwiaty zÅ‚a”.
Zbiór zostaÅ‚ zadedykowany Théophile'owi Gautier, innemu francuskiemu poecie, dramaturgowi, krytykowi literackiemu, przedstawicielowi francuskiego romantyzmu oraz prekursorowi parnasizmu, odpowiedzialnego po części – zdaniem Jerzego Poradeckiego („WstÄ™p” do: A. Lange, „RozmyÅ›lania”, Warszawa 1979, str. 9) - za wprowadzenie do literatury sÅ‚ynnego sformuÅ‚owania Victora Cousina „sztuka dla sztuki” (sformuÅ‚owanie użyte w przedmowie do powieÅ›ci „Panna de Maupin” z 1836 roku).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies