JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska
Utwór Kazimierza Przerwy-Tetmajera „Koniec wieku XIX” jest nazywany poetyckim manifestem przekonania o nadchodzÄ…cym koÅ„cu Å›wiata oraz o nieuchronnoÅ›ci ludzkiego przemijania.
SugerujÄ…c siÄ™ tytuÅ‚em, powstaÅ‚y pod koniec XIX wieku liryk traktuje o zakoÅ„czeniu milenium. Ze wzglÄ™du na wartoÅ›ci poznawcze i dokÅ‚adne usytuowanie sytuacji lirycznej w danym czasie, tekst posiada także ogromnÄ… wartość historycznÄ…. Traktowany jako dokument epoki fin de siécle, dostarcza informacji na temat kondycji psychicznej ludzi żyjÄ…cych w otoczeniu Przerwy-Tetmajera, przynosi wiadomoÅ›ci na temat ich poglÄ…dów na życie, Å›wiat, przemijanie.
Portret pokolenia nie jest optymistyczny. Ludziom brak siÅ‚ witalnych, wiary i wewnÄ™trznego przekonania o istnieniu „wyjÅ›cia z sytuacji”. SÄ… doskonaÅ‚ym przykÅ‚adem postawy dekadenckiej, dlatego teza o nazywaniu „KoÅ„ca wieku XIX” manifestem pokolenia, które nie umiaÅ‚o nadążyć za zmianami w życiu spoÅ‚ecznym, politycznym i kulturalnym.
AnalizujÄ…c tekst od strony konstrukcji podmiotu lirycznego, „Koniec wieku XIX” jest przykÅ‚adem liryki inwokacyjnej. Pierwszoosobowy podmiot liryczny zdradza swoja obecność wielokrotnie, zwracajÄ…c siÄ™ bezpoÅ›rednio ze swoimi pytaniami do odbiorcy, czyli „czÅ‚owieka koÅ„ca wieku”:
„Cóż wiÄ™c jest? Co zostaÅ‚o nam, co wszystko wiemy,
Dla których żadna z dawnych wiar już nie wystarcza?
Jakaż jest przeciw włóczni złego twoja tarcza
CzÅ‚owiecze z koÅ„ca wieku?... GÅ‚owÄ™ zwiesiÅ‚ niemy”.
PrzyjmujÄ…c, że autorem udzielanych odpowiedzi jest jednoczeÅ›nie twórca pytaÅ„, w takim wypadku utwór należaÅ‚oby rozpatrywać w kategoriach monologu wewnÄ™trznego. Nie jest to jednak istotna kwestia – podmiot liryczny sam zalicza siÄ™ do grona ludzi „z koÅ„ca wieku”, identyfikuje siÄ™ ze swoim rozmówcÄ…, o czym Å›wiadczÄ… zbiorowe formy zaimków oraz zakoÅ„czeÅ„ czasowników („nam”, „wiemy” - dowód na zaklasyfikowanie wiersza do grona liryki podmiotu zbiorowego).
Zapis rozterek, poglÄ…dów i rozmyÅ›laÅ„ XIX-wiecznego everyman’a zostaÅ‚ ujÄ™ty w pięć regularnych, czterowersowych strof. MiarÄ… wierszowÄ… jest trzynastozgÅ‚oskowiec ze Å›redniówkÄ… po siódmej sylabie, zaÅ› linijki zostaÅ‚y scalone za pomocÄ… rymów żeÅ„skich, niegramatycznych, o ukÅ‚adzie okalajÄ…cym ABBA:Koniec wieku XIX - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaUtwór Kazimierza Przerwy-Tetmajera „Koniec wieku XIX” jest nazywany poetyckim manifestem przekonania o nadchodzÄ…cym koÅ„cu Å›wiata oraz o nieuchronnoÅ›ci ludzkiego przemijania.
SugerujÄ…c siÄ™ tytuÅ‚em, powstaÅ‚y pod koniec XIX wieku liryk traktuje o zakoÅ„czeniu milenium. Ze wzglÄ™du na wartoÅ›ci poznawcze i dokÅ‚adne usytuowanie sytuacji lirycznej w danym czasie, tekst posiada także ogromnÄ… wartość historycznÄ…. Traktowany jako dokument epoki fin de siécle, dostarcza informacji na temat kondycji psychicznej ludzi żyjÄ…cych w otoczeniu Przerwy-Tetmajera, przynosi wiadomoÅ›ci na temat ich poglÄ…dów na życie, Å›wiat, przemijanie.
Portret pokolenia nie jest optymistyczny. Ludziom brak siÅ‚ witalnych, wiary i wewnÄ™trznego przekonania o istnieniu „wyjÅ›cia z sytuacji”. SÄ… doskonaÅ‚ym przykÅ‚adem postawy dekadenckiej, dlatego teza o nazywaniu „KoÅ„ca wieku XIX” manifestem pokolenia, które nie umiaÅ‚o nadążyć za zmianami w życiu spoÅ‚ecznym, politycznym i kulturalnym.
AnalizujÄ…c tekst od strony konstrukcji podmiotu lirycznego, „Koniec wieku XIX” jest przykÅ‚adem liryki inwokacyjnej. Pierwszoosobowy podmiot liryczny zdradza swoja obecność wielokrotnie, zwracajÄ…c siÄ™ bezpoÅ›rednio ze swoimi pytaniami do odbiorcy, czyli „czÅ‚owieka koÅ„ca wieku”:
„Cóż wiÄ™c jest? Co zostaÅ‚o nam, co wszystko wiemy,
Dla których żadna z dawnych wiar już nie wystarcza?
Jakaż jest przeciw włóczni złego twoja tarcza
CzÅ‚owiecze z koÅ„ca wieku?... GÅ‚owÄ™ zwiesiÅ‚ niemy”.
PrzyjmujÄ…c, że autorem udzielanych odpowiedzi jest jednoczeÅ›nie twórca pytaÅ„, w takim wypadku utwór należaÅ‚oby rozpatrywać w kategoriach monologu wewnÄ™trznego. Nie jest to jednak istotna kwestia – podmiot liryczny sam zalicza siÄ™ do grona ludzi „z koÅ„ca wieku”, identyfikuje siÄ™ ze swoim rozmówcÄ…, o czym Å›wiadczÄ… zbiorowe formy zaimków oraz zakoÅ„czeÅ„ czasowników („nam”, „wiemy” - dowód na zaklasyfikowanie wiersza do grona liryki podmiotu zbiorowego).
„...skaleczy,
...przestworze.
...może
...rzeczy?”.
PojawiajÄ…ce siÄ™ w charakterze aforystycznym lub retorycznym pytania o możliwoÅ›ci zażegnania „włóczni zÅ‚ego”, czyli kryzysu wartoÅ›ci, z jakim pod koniec XIX wieku boryka siÄ™ Å›wiat, w każdej z części spotykajÄ… siÄ™ z rozmaitymi odpowiedziami. TrawiÄ…cÄ… spoÅ‚eczeÅ„stwo „chorobÄ™ wieku” może pokonać kolejno: „przekleÅ„stwo”, „ironia”, „wzgarda”, „rozpacz’, „walka’, „rezygnacja”, „byt przyszÅ‚y”, „użycie”. Co ciekawe, każdy kolejny sposób jest negowany przez nastÄ™pny:
„Byt przyszÅ‚y?... Gwiazd tajniki któż z ludzi oglÄ…da,
Kto zliczy zgasłe słońca i kres światu zgadnie?
Użycie?... Ależ w duszy jest zawsze coś na dnie,
Co wÅ›ród użycia pragnie, wÅ›ród rozkoszy żąda”.
OÅ› kompozycji wiersza stanowi wÅ‚aÅ›nie owo zaprzeczanie, pojawiajÄ…ce siÄ™ po każdej propozycji wyjÅ›cia z apatii. „PrzekleÅ„stwo” oraz „wzgarda” sÄ… odrzucone, ponieważ „tylko dziki” lub „tylko gÅ‚upiec” mógÅ‚by zastosować takÄ… taktykÄ™, a nie wyksztaÅ‚cony, cywilizowany obywatel Å›wiata koÅ„ca XIX wieku:
„PrzekleÅ„stwo?... Tylko dziki, kiedy siÄ™ skaleczy,
ZÅ‚orzeczy swemu bogu, skrytemu w przestworze.
(…)
Wzgarda... Lecz tylko głupi gardzi tym ciężarem,
Którego wziąć na sÅ‚abe nie zdoÅ‚a ramiona”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies