Samogłoski - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska

Samogłoski - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Artur Rimbaud jest uważany za jednego z najwiÄ™kszych buntowników i prowokatorów poezji europejskiej koÅ„ca XIX wieku, co potwierdza jego oryginalny, by nie powiedzieć „dziwny”, wiersz „SamogÅ‚oski”. Opublikowany w zbiorze „Poezje” w 1871 roku, z miejsca staÅ‚ siÄ™ utworem dyskutowany i analizowanym.

Głównym Å›rodkiem poetyckim, organizujÄ…cym cztery nierówne zwrotki (dwie pierwsze liczÄ… po cztery, dwie kolejne – po trzy wersy) w spójnÄ… kompozycyjnÄ… caÅ‚ość jest symbolizm kolorów, które zostaÅ‚y przypasowane poszczególnym samogÅ‚oskom:

„A czerÅ„, E biel, I czerwieÅ„, U zieleÅ„, O bÅ‚Ä™kity,
(…)
A, czarny i włochaty gorset lśniących wspaniale
(…)
E, blask pary, namiotów, lance w lodowej skale,
(…)
I, purpura, krwi struga z ust, pięknych warg rozkwity,
(…)
U, cykle, opalowa gra mórz, spokój pastwiska
(…)
O, trąba niebiańska, co dziwne świsty kołysze,
Obszary, gdzie Anioły i Światy prują ciszę:
- Omego, fioletowy promieniu Jego Oka!”

Ciężko jednoznacznie stwierdzić, czy w momencie „kolorowania” samogÅ‚osek Rimbaud byÅ‚ Å›wiadomy znaczenia, jakie im w ten sposób nadaje. DziÅ›, dziÄ™ki zaawansowanym badaniom wpÅ‚ywu barw na nasze samopoczucie fizyczne i psychiczne wiadomo już, że żaden inny kolor tak jak czerwieÅ„ nie podwyższa naszego ciÅ›nienia krwi, przyspiesza akcji serca i czynnoÅ›ci dróg oddechowych, zaÅ› bÅ‚Ä™kit jest odpowiedzialny za stymulacjÄ™ akcjÄ™ mózgu. Wiedza z zakresu wpÅ‚ywu barw na ludzi jest wykorzystywana współczeÅ›nie w wielu dziedzinach, na przykÅ‚ad przez specjalistów od reklamy, projektantów ubraÅ„, architektów, uzdrowicieli czy biznesmenów. W gruncie rzeczy kolor nie jest tylko i wyÅ‚Ä…cznie pustym okreÅ›leniem, ponieważ niesie ze sobÄ… wiele innych znaczeÅ„.

WracajÄ…c do wiersza Rimbaud, pojawia siÄ™ w nim pięć podstawowych kolorów: czerÅ„, biel, czerwieÅ„, zieleÅ„, bÅ‚Ä™kit (zróżnicowanych przez okreÅ›lenia wskazujÄ…ce na ich natężenie czy odcieÅ„: „lÅ›niÄ…cych”, „blask”, „purpura”, „fioletowy”).
Symbolika kolorów
Czerń
-jest symbolem: zadumy, żałoby, smutku, potęgi, magiczności, tajemniczości, zła, niekiedy wyrzeczenia oraz pokory; wyraża tęsknotę za miłością, elegancję, luksus, wyrafinowanie, a także szykowność.
-wiąże się ją z: diabłem, piekłem, śmiercią, demonami, siłami nieczystymi, z władzą i wyżej ustawionymi personami.
Biel
- jest symbolem: pokoju, czystości, niewinności, czasem niedojrzałości i związanej z nią naiwności, niebagatelnej intuicji, duchowości, zachłanności na życie; wyraża także potrzebę przestrzeni oraz docenienia przez innych.
- wiąże się ją z: istotami anielskimi, apostołami, księżycem, małżeństwem i życiem (w cywilizacjach zachodnich), również ze śmiercią (w kulturach: indyjskiej, chińskiej oraz Cesarstwie Rzymskim).
Czerwień
-jest symbolem: miłości, pożądania, ciała ludzkiego, ogromnej energii życiowej, siły i odwagi; wyraża impulsywność, niecierpliwość, czasem egoizm.
-wiąże się ją z: płodnością, statusem królewskim; kojarzy się z rozlewem krwi na wojnie oraz z zażartością.
Zieleń
-jest symbolem: nadziei, młodości i związanym z nią niedoświadczeniem; zdrowia, całkowitej harmonii ze światem zewnętrznym, radości życia, ponadto ukojenia.
-wiąże się ją z: przyrodą, wiosną i odrodzeniem; katastrofą oraz złem (w kulturze średniowiecza), pieniędzmi; w odniesieniu do mundurów wojskowych bywa kamuflażem (maską), bądź osłoną przed niebezpieczeństwem.
Niebieski
-jest symbolem: sklepienia niebieskiego, wiary w siły nadprzyrodzone, siedziby bogów, mórz i oceanów, kreatywności, wszechstronnej inteligencji, bądź też depresji, smutku.
-wiąże siÄ™ go z: prawdÄ… i nieÅ›miertelnoÅ›ciÄ… (wedÅ‚ug podaÅ„ starożytnych Egipcjan), opiekÄ… i ochronÄ… boskÄ… (niebieskie szaty przedstawiaÅ‚y istoty wyższe); negatywnie kojarzony z lÄ™kiem („niebieski dym”- symbol chorób i zÅ‚ych wróżb) oraz żaÅ‚obÄ… (w kulturze IraÅ„skiej)”

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baudelaire Charles
Kwiaty zła - opracowanie
Kwiaty zła - wiadomości wstępne
Padlina - interpretacja i analiza

Kasprowicz Jan
Z chałupy - analiza i interpretacja
W chałupie -analiza i interpretacja
Dies Irae - analiza i interpretacja
Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - analiza i interpretacja

Miciński Tadeusz
Anake - interpretacja i analiza
Lucyfer - interpretacja i analiza
Lucyfer - wiadomości wstępne

Przerwa-Tetmajer Kazimierz
Anioł Pański - interpretacja i analiza
Anioł Pański - kontekst
Eviva l'arte! - interpretacja i analiza
LubiÄ™, kiedy kobieta - interpretacja i analiza
„Koniec wieku XIX” Kazimierza Przerwy-Tetmajera i „SchyÅ‚ek wieku” WisÅ‚awy Szymborskiej - analiza porównawcza
Koniec wieku XIX - interpretacja i analiza
Koniec wieku XIX - kontekst
Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) - interpretacja i analiza

Przybyszewski Stanisław
Confiteor - analiza i interpretacja

Rimbaud Jean Arthur
Statek pijany - analiza
Statek pijany - interpretacja
Statek pijany - wiadomosci wstępne
Samogłoski - interpretacja i analiza

Verlaine Paul
Sztuka poetycka - interpretacja i analiza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies