Dies Irae - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska

Dies Irae - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„Dies Irae” to najbardziej znany hymn w dorobku Jana Kasprowicza. Utwór po raz pierwszy zostaÅ‚ opublikowany w 1899 roku na Å‚amach krakowskiego czasopisma „Å»ycie”, nastÄ™pnie ukazaÅ‚ siÄ™ także w tomiku zatytuÅ‚owanym „GinÄ…cemu Å›wiatu” z 1902 roku. Warto zwrócić uwagÄ™ na tytuÅ‚ cyklu wierszy poety, który doskonale wpisywaÅ‚ siÄ™ w nastrój przeÅ‚omu dziewiÄ™tnastego i dwudziestego wieku. Wielu wróżyÅ‚o wówczas nadejÅ›cie koÅ„ca Å›wiata, a swojÄ… wizjÄ™ tego wydarzenia przedstawiÅ‚ Kasprowicz wÅ‚aÅ›nie w „Dies Irae”, co w jÄ™zyku Å‚aciÅ„skim oznacza dosÅ‚ownie „dzieÅ„ gniewu”. Katastroficzne wizje dotyczÄ…ce zagÅ‚ady ludzkoÅ›ci byÅ‚y wywoÅ‚ane powszechnym przekonaniem o upadku wartoÅ›ci moralnych i religijnych oraz upadku znaczenia relacji miÄ™dzyludzkich.

Swoim tytuÅ‚em utwór nawiÄ…zuje do trzynastowiecznego hymnu mszalnego autorstwa Tomasza z Celano, towarzyszÄ…cego ceremoniom pogrzebowym w obrzÄ…dku katolickim. „Dies irae” Kasprowicza stanowi kolejnÄ… w dorobku Å›wiatowej sztuki wizjÄ™ dnia sÄ…du ostatecznego znanego z Apokalipsy Å›w. Jana. W utworze wizjÄ™ globalnej zagÅ‚ady roztacza przed odbiorcÄ… Adam – pierwszy czÅ‚owiek. ZostaÅ‚ on ukazany jako reprezentant caÅ‚ej ludzkoÅ›ci.

W pierwszych wersach „Dies Irae” Kasprowicz wyraźnie nawiÄ…zuje do biblijnej wersji dnia sÄ…du ostatecznego. Åšwiadczy o tym chociażby dźwiÄ™k trÄ…b („TrÄ…ba dziwny dźwiÄ™k rozsieje”), który towarzyszyÅ‚ apokalipsie w Ewangelii wedÅ‚ug Å›w. Jana. Możemy tu również znaleźć odniesienie do znanej staropolskiej kolÄ™dy Franciszka KarpiÅ„skiego „Bóg siÄ™ rodzi” („ogieÅ„ skrzepnie, blask Å›ciemnieje”). Jednak w odróżnieniu od biblijnego przekazu, u Kasprowicza w postać SÄ™dziego nie wcieliÅ‚ siÄ™ Jezus, lecz sam Bóg. MogÅ‚oby siÄ™ wydawać, że to niewielka zmiana, jednak Stwórca w hymnie Kasprowicza to postać budzÄ…ca strach i przerażenie ludzkoÅ›ci. Jego nie da siÄ™ oszukać, ponieważ On wie wszystko.

Adam, czÅ‚owiek wybijajÄ…cy siÄ™ przed niezliczony tÅ‚um, jest wyrazicielem tragicznego losu gatunku ludzkiego. Biblijny bohater dowodzi, że obarczono go zbyt dużym brzemieniem grzechu. Pierwszy czÅ‚owiek oskarża wrÄ™cz Boga o to, iż zbyt brutalnie doÅ›wiadcza ludzi, najpierw dajÄ…c im wolnÄ… wolÄ™, a nastÄ™pnie kuszÄ…c na każdym kroku do popeÅ‚nienia wiÄ™kszych lub mniejszych wystÄ™pków. Adam mówi wprost, że to „nadludzkie brzemiÄ™”, które on sam, na wÅ‚asnych barkach wyniósÅ‚ z Edenu.
W „Dies Irae” mamy do czynienia z tak zwanym wielogÅ‚osem, czyli zabiegiem współwystÄ™powania kilku podmiotów lirycznych. Wspomniany przed momentem Adam zdecydowanie wybija siÄ™ przed szereg. Mężczyzna jednoczeÅ›nie godzi siÄ™ na sÄ…d paÅ„ski i próbuje siÄ™ przed nim bronić. Drugim podmiotem lirycznym „Dies irae” jest Psalmista. To wÅ‚aÅ›nie on roztacza przed czytelnikiem przerażajÄ…ce obrazy koÅ„ca Å›wiata. Z jego relacji dowiadujemy siÄ™ miÄ™dzy innymi o tragicznym losie proroków Enocha i Eliasza oraz archanioÅ‚a MichaÅ‚a. Z ust Psalmisty poznajemy także historiÄ™ Ewy z wężem u stóp, która ulegÅ‚a szataÅ„skiej pokusie w Raju, przez co zostaÅ‚a skazana przez Boga na tuÅ‚aczkÄ™ po Styksie. Trzecim gÅ‚osem w hymnie jest chór, który zwraca siÄ™ bezpoÅ›rednio do Chrystusa i Stwórcy z bÅ‚aganiem o litość dla ludzi. NajwiÄ™cej niedomówieÅ„ budzi czwarty podmiot liryczny. GÅ‚os ten najczęściej zwraca siÄ™ do Adama i karze mu powÄ…tpiewać w doskonaÅ‚ość Boga, dlatego przyjmuje siÄ™, iż może należeć do Szatana. Za jego poÅ›rednictwem ukazuje siÄ™ czytelnikowi ludzka egzystencja jako pasmo straszliwych mÄ…k, cierpienia i niesprawiedliwoÅ›ci. Tajemniczy gÅ‚os nie boi siÄ™ nawet zwracać bezpoÅ›rednio do Boga z zarzutami:

„(…) na popiół spal Adama oszukane serce
i płacz!
Z nim razem pÅ‚acz, kamienny, lodowaty Boże!”.

Wypowiedzi poszczególnych podmiotów lirycznych nakÅ‚adajÄ… siÄ™ na siebie, jednak w zwiÄ…zku z tym nie powstaje poczucie chaosu, a harmonii. Ciekawym zabiegiem jest wymienianie siÄ™ rolami przez bohaterów, czego przykÅ‚adem jest refren „Kyrie elejson!” wypowiedziany jednorazowo przez Adama, a nie przez chór, jak ma to miejsce w pozostaÅ‚ych przypadkach.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baudelaire Charles
Kwiaty zła - opracowanie
Kwiaty zła - wiadomości wstępne
Padlina - interpretacja i analiza

Kasprowicz Jan
Z chałupy - analiza i interpretacja
W chałupie -analiza i interpretacja
Dies Irae - analiza i interpretacja
Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - analiza i interpretacja

Miciński Tadeusz
Anake - interpretacja i analiza
Lucyfer - interpretacja i analiza
Lucyfer - wiadomości wstępne

Przerwa-Tetmajer Kazimierz
Anioł Pański - interpretacja i analiza
Anioł Pański - kontekst
Eviva l'arte! - interpretacja i analiza
LubiÄ™, kiedy kobieta - interpretacja i analiza
„Koniec wieku XIX” Kazimierza Przerwy-Tetmajera i „SchyÅ‚ek wieku” WisÅ‚awy Szymborskiej - analiza porównawcza
Koniec wieku XIX - interpretacja i analiza
Koniec wieku XIX - kontekst
Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) - interpretacja i analiza

Przybyszewski Stanisław
Confiteor - analiza i interpretacja

Rimbaud Jean Arthur
Statek pijany - analiza
Statek pijany - interpretacja
Statek pijany - wiadomosci wstępne
Samogłoski - interpretacja i analiza

Verlaine Paul
Sztuka poetycka - interpretacja i analiza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies