Sztuka poetycka - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska

Sztuka poetycka - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Och, tylko Odcień zaręczy
Sen ze snem, z fletniÄ… rogu brzmienia!”;

  • unikanie zamykania interpretacji poezji przez narzuconÄ… z góry puentÄ™:
    Stroń od puenty zabójczej. Niech zgłuchnie
    Okrutny dowcip i śmiech pod piórem,
    Co każą płakać oczu lazurom,
    Odrzuć tę całą nędznych czosnków kuchnię
    !”;


  • zerwanie z dotychczasowÄ… retorykÄ… na rzecz indywidualnego poszukiwania nowych rozwiÄ…zaÅ„, na przykÅ‚ad dotyczÄ…cych rymu:
    ZÅ‚am retoryce kark, bez pardonu!
    I nie wahaj się sam pełen żaru,
    Rym nauczyć mądrego umiaru;
    Dokąd poniósłby, nie poskromiony?
    ;


  • O, któż zliczy Rymu zÅ‚e narowy,
    Jaki Negr szalony, głuche dziecko
    Wynalazło ten lśniący zdradziecko,
    BrzmiÄ…cy pusto klejnot groszowy?”;


  • dążenie do tworzenia dzieÅ‚ nieszablonowych, rodzÄ…cych siÄ™ w duszy poety, a nie wskutek skrupulatnej pracy ze sÅ‚ownikiem, opartych na zasadach muzycznoÅ›ci, rytmicznoÅ›ci, tempa:
    „Muzyki wszÄ™dzie, muzyki zawsze!
    Niech z twojej duszy wiersz skrzydlaty
    Ulatuje w nieznanych dusz światy,
    W niebo innych miłości najdalsze

    Niech go na pięknej przygody pióra
    Weźmie puszysty powiew poranku,
    Niosący wonie mięty i tymianku...
    A wszystko inne - to literatura”.


  • AnalizujÄ…c budowÄ™ wiersza przede wszystkim należy zwrócić uwagÄ™ na jego budowÄ™. Tekst skÅ‚ada siÄ™ z dziewiÄ™ciu czterowersowych, rymowanych strof, wypeÅ‚nionych licznymi Å›rodkami poetyckiego wyrazu (np. wprowadzajÄ…cymi iluzjÄ™ koloru sugestywnych przenoÅ›ni: „Gwiazdy w gÅ‚Ä™bi bÅ‚Ä™kitnej tonÄ…”) i zróżnicowanych znakami interpunkcyjnymi (wykrzyknikami: „Odcienia, nie kolorów tÄ™czy!”, wielokropkiem: „NiosÄ…cy wonie miÄ™ty i tymianku...”, dwukropkami: „Wiąż wyrazy niedbale dobrane:” czy znakiem zapytania: „DokÄ…d poniósÅ‚by, nie poskromiony?”).
    Forma utworu oraz konstrukcja podmiotu lirycznego zbliża go do manifestu, zbiorowego głosu całego pokolenia:
    „Bo nade wszystko chcemy Odcienia”
    Istotnym zabiegiem Verlaine'a jest celowe zastosowanie w określonych miejscach tekstu wielkich liter. Pełni on rolę podkreślenia pewnych cech czy funkcji poezji:
    „Nic droższego od przymglonej piosenki,
    Gdzie w upojeniu łączą dźwięki
    Z wyrazistym Niezdecydowane.
    (…)
    Bo nade wszystko chcemy Odcienia,
    Odcienia, nie kolorów tęczy!
    Oh, tylko Odcień zaręczy
    Sen ze snem, z fletniÄ… rogu brzmienia!
    (…)
    O, któż zliczy Rymu złe narowy,
    Jaki Negr szalony, gÅ‚uche dziecko”.




    strona:    1    2  

    Zobacz inne artykuły:

    Baudelaire Charles
    Kwiaty zła - opracowanie
    Kwiaty zła - wiadomości wstępne
    Padlina - interpretacja i analiza

    Kasprowicz Jan
    Z chałupy - analiza i interpretacja
    W chałupie -analiza i interpretacja
    Dies Irae - analiza i interpretacja
    Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - analiza i interpretacja

    Miciński Tadeusz
    Anake - interpretacja i analiza
    Lucyfer - interpretacja i analiza
    Lucyfer - wiadomości wstępne

    Przerwa-Tetmajer Kazimierz
    Anioł Pański - interpretacja i analiza
    Anioł Pański - kontekst
    Eviva l'arte! - interpretacja i analiza
    LubiÄ™, kiedy kobieta - interpretacja i analiza
    „Koniec wieku XIX” Kazimierza Przerwy-Tetmajera i „SchyÅ‚ek wieku” WisÅ‚awy Szymborskiej - analiza porównawcza
    Koniec wieku XIX - interpretacja i analiza
    Koniec wieku XIX - kontekst
    Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) - interpretacja i analiza

    Przybyszewski Stanisław
    Confiteor - analiza i interpretacja

    Rimbaud Jean Arthur
    Statek pijany - analiza
    Statek pijany - interpretacja
    Statek pijany - wiadomosci wstępne
    Samogłoski - interpretacja i analiza

    Verlaine Paul
    Sztuka poetycka - interpretacja i analiza

    Inne



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies