Kwiaty zła - opracowanie - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska

Kwiaty zła - opracowanie

Autor: Karolina Marlêga

  • poruszanie tematów znanych z codziennego życia, aby spróbować wydobyć z rzeczy na pierwszy rzut oka maÅ‚o estetycznych ich prawdziwe, gÅ‚Ä™boko ukryte piÄ™kno i wartość;

  • rozróżnienie dwóch różniÄ…cych siÄ™ miÄ™dzy sobÄ… Å›wiatów: „spleen” i „ideaÅ‚”. Podczas gdy pierwszy, biorÄ…cy swojÄ… nazwÄ™ od Å›ledziony, organu odpowiedzialnego za prawidÅ‚owe oczyszczanie krwiobiegu z niebezpiecznych toksyn, oznacza wszystkie zÅ‚e aspekty życia czÅ‚owieka (Å›mierć, ból, izolacjÄ™, morderstwo, choroby), tak „ideaÅ‚” reprezentuje uczucia, dziÄ™ki którym jednostka jest w stanie wzbić siÄ™ ponad „spleen”, uciec od rzeczywistoÅ›ci (miÅ‚ość, współczucie, litość, pragnienie życia);

  • ciÄ…gÅ‚e Å›cieranie siÄ™ i walka czÅ‚owieka o tryumf „ideaÅ‚u” nad „spleenem”, siÄ™ganie po używki (wino, opium), zatracanie siÄ™ w pasjach czy lubieżnoÅ›ci, dziÄ™ki którym jednostka może zasmakować „ideaÅ‚u”; w koÅ„cowym rozrachunku Baudelaire ukazuje jednak niemożliwość pokonania „spleenu”, czyli zapomnienia o czyhajÄ…cej Å›mierci czy ucieczki przed samotnoÅ›ciÄ…;

  • obsesja Å›mierci, przywdziewajÄ…cej czÄ™sto kobiecÄ… maskÄ™ wampirzycy czy demona, przewijajÄ…ca siÄ™ niemal w każdym utworze, na przykÅ‚ad „Do przechodzÄ…cej” czy „Padlina”;

  • motyw wyobcowania ze spoÅ‚eczeÅ„stwa, widoczny w lirykach opisujÄ…cych rozbudowywany stale Paryż, który zdaje siÄ™ wsysać Baudelaire'a ciasnymi uliczkami i wysokimi budynkami;

  • postacie wÅ‚aÅ›ciwe dla utworów fantastycznych – duchy, nietoperze, czarne koty, bÄ™dÄ…ce wynikiem fascynacji prozÄ… Edgara Allena Poe, przeÅ‚ożonej na europejski grunt wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki francuskiemu miÅ‚oÅ›nikowi (Gary Wayne Harner, „Edgar Allan Poe in France: Baudelaire's Labor of Love”, [w:] „Poe and His Times: The Artist and His Milieu” pod red. Benjamina Franklina Fishera, Baltimore 1990, s. 218).





strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baudelaire Charles
Kwiaty zła - opracowanie
Kwiaty zła - wiadomości wstępne
Padlina - interpretacja i analiza

Kasprowicz Jan
Z chałupy - analiza i interpretacja
W chałupie -analiza i interpretacja
Dies Irae - analiza i interpretacja
Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - analiza i interpretacja

Miciński Tadeusz
Anake - interpretacja i analiza
Lucyfer - interpretacja i analiza
Lucyfer - wiadomości wstępne

Przerwa-Tetmajer Kazimierz
Anioł Pański - interpretacja i analiza
Anioł Pański - kontekst
Eviva l'arte! - interpretacja i analiza
LubiÄ™, kiedy kobieta - interpretacja i analiza
„Koniec wieku XIX” Kazimierza Przerwy-Tetmajera i „SchyÅ‚ek wieku” WisÅ‚awy Szymborskiej - analiza porównawcza
Koniec wieku XIX - interpretacja i analiza
Koniec wieku XIX - kontekst
Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) - interpretacja i analiza

Przybyszewski Stanisław
Confiteor - analiza i interpretacja

Rimbaud Jean Arthur
Statek pijany - analiza
Statek pijany - interpretacja
Statek pijany - wiadomosci wstępne
Samogłoski - interpretacja i analiza

Verlaine Paul
Sztuka poetycka - interpretacja i analiza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies