JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Kwiaty zła - opracowanie
Autor: Karolina Marlêga- poruszanie tematów znanych z codziennego życia, aby spróbować wydobyć z rzeczy na pierwszy rzut oka maÅ‚o estetycznych ich prawdziwe, gÅ‚Ä™boko ukryte piÄ™kno i wartość;
- rozróżnienie dwóch różniÄ…cych siÄ™ miÄ™dzy sobÄ… Å›wiatów: „spleen” i „ideaÅ‚”. Podczas gdy pierwszy, biorÄ…cy swojÄ… nazwÄ™ od Å›ledziony, organu odpowiedzialnego za prawidÅ‚owe oczyszczanie krwiobiegu z niebezpiecznych toksyn, oznacza wszystkie zÅ‚e aspekty życia czÅ‚owieka (Å›mierć, ból, izolacjÄ™, morderstwo, choroby), tak „ideaÅ‚” reprezentuje uczucia, dziÄ™ki którym jednostka jest w stanie wzbić siÄ™ ponad „spleen”, uciec od rzeczywistoÅ›ci (miÅ‚ość, współczucie, litość, pragnienie życia);
- ciÄ…gÅ‚e Å›cieranie siÄ™ i walka czÅ‚owieka o tryumf „ideaÅ‚u” nad „spleenem”, siÄ™ganie po używki (wino, opium), zatracanie siÄ™ w pasjach czy lubieżnoÅ›ci, dziÄ™ki którym jednostka może zasmakować „ideaÅ‚u”; w koÅ„cowym rozrachunku Baudelaire ukazuje jednak niemożliwość pokonania „spleenu”, czyli zapomnienia o czyhajÄ…cej Å›mierci czy ucieczki przed samotnoÅ›ciÄ…;
- obsesja Å›mierci, przywdziewajÄ…cej czÄ™sto kobiecÄ… maskÄ™ wampirzycy czy demona, przewijajÄ…ca siÄ™ niemal w każdym utworze, na przykÅ‚ad „Do przechodzÄ…cej” czy „Padlina”;
- motyw wyobcowania ze społeczeństwa, widoczny w lirykach opisujących rozbudowywany stale Paryż, który zdaje się wsysać Baudelaire'a ciasnymi uliczkami i wysokimi budynkami;
- postacie wÅ‚aÅ›ciwe dla utworów fantastycznych – duchy, nietoperze, czarne koty, bÄ™dÄ…ce wynikiem fascynacji prozÄ… Edgara Allena Poe, przeÅ‚ożonej na europejski grunt wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki francuskiemu miÅ‚oÅ›nikowi (Gary Wayne Harner, „Edgar Allan Poe in France: Baudelaire's Labor of Love”, [w:] „Poe and His Times: The Artist and His Milieu” pod red. Benjamina Franklina Fishera, Baltimore 1990, s. 218).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies