Lucyfer - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska

Lucyfer - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Na harfach morze gra - kłębi się rajów pożoga -
i sÅ‚oÅ„ce - mój wróg sÅ‚oÅ„ce! wschodzi wielbiÄ…c Boga”.

Dramatyczny monolog zniewolonego przez blask sÅ‚onecznych promieni oraz odrzuconego przez otoczenie Lucyfera kryje w sobie drugie dno – jest metaforycznÄ… charakterystykÄ… mentalnoÅ›ci ludzi z epoki MÅ‚odej Polski. Zdominowane przez dekadencki sprzeciw wobec mieszczaÅ„skiego Å›wiata, przekonane o caÅ‚kowitym upadku kultury, wyznajÄ…ce nieodwracalny kryzys sztuki i wszelkich ideologii, reprezentujÄ…ce poglÄ…d o wyczerpaniu siÄ™ wszystkich możliwoÅ›ci artystycznych i uzależnieniu kultury, cywilizacji i ludzkiej moralnoÅ›ci od zysku i opÅ‚acalnoÅ›ci, spoÅ‚eczeÅ„stwo staÅ‚o siÄ™ pretekstem do opisania go w metaforycznym utworze „Lucifer”. Bohater liryku jest kopiÄ… modernistycznego nihilisty, zrezygnowanego, zmÄ™czonego, smutnego i narzekajÄ…cego na problemy z odnalezieniem prawdziwego „ja”.

Poddając liryk wnikliwej analizie formalnej, należy przyjrzeć się przede wszystkim jego kompozycji. Tekst składa się z czternastu linijek o układzie żeńskich rymów ABAB, podzielonych na cztery zwrotki. Miciński nie zastosował reguły regularnych sylab w wersie, dbając za to o rozbudowaną warstwę semantyczną.

Targające głównego bohatera poczucie wewnętrznego rozdarcia jest ukazane przez wiele plastycznych, symbolicznych scenek. Jego cierpienie, problemy z samookreśleniem własnego jestestwa czy rozterki psychiczne oddaje poniższa strofa:
„Ja - otchÅ‚aÅ„ tÄ™cz - a pÅ‚akaÅ‚bym nad sobÄ…
jak zimny wiatr na zwiędłych stawu trzcinach -
jam blask wulkanów - a w błotnych nizinach
idÄ™, jak pogrzeb, z nudÄ… i żaÅ‚obÄ…”.

Wśród wielu środków poetyckiego wyraz należy wymienić:

  • rozbudowanÄ… kolorystykÄ™ Å›wiata przedstawionego, w którym panuje ponura i mroczna atmosfera, wszystko zdaje siÄ™ być ciemne, szare, czarne („w mrokach gór”), momentami przewijajÄ… siÄ™ rzucajÄ…ce siÄ™ w oczy, jaskrawe kolory, np. czerwieÅ„ zorzy, pomaraÅ„cz i żółć („pÅ‚omieÅ„ boży”; „iskra” bólów; „pyÅ‚ pustyni”; „blask wulkanów”; „sÅ‚oÅ„ce”), biel na tle granatu („piorun burz”);

  • uplastyczniajÄ…ce obraz epitety, np. „gÅ‚uchy dzwon”, „czerwieÅ„ zorzy”, „zimny wiatr”, „bÅ‚otne niziny”);

  • Å‚Ä…czÄ…ce przeciwstawne znaczeniowo wyrazy oksymorony, podkreÅ›lajÄ…ce rozdarcie wewnÄ™trzne podmiotu, targajÄ…ce nim przeciwieÅ„stwa, np. „gÅ‚uchy dzwon”, „otchÅ‚aÅ„ tÄ™cz”);

  • stanowiÄ…ce oÅ› wiersza antytezy, np. „piorun burz – a od grobowca cichszy” czy „blask wulkanów - a w bÅ‚otnych nizinach”;

  • rozbudowane porównania: „a pÅ‚akaÅ‚bym nad sobÄ… jak zimny wiatr”; „a duch siÄ™ we mnie wichrzy jak pyÅ‚ pustyni”.





strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baudelaire Charles
Kwiaty zła - opracowanie
Kwiaty zła - wiadomości wstępne
Padlina - interpretacja i analiza

Kasprowicz Jan
Z chałupy - analiza i interpretacja
W chałupie -analiza i interpretacja
Dies Irae - analiza i interpretacja
Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - analiza i interpretacja

Miciński Tadeusz
Anake - interpretacja i analiza
Lucyfer - interpretacja i analiza
Lucyfer - wiadomości wstępne

Przerwa-Tetmajer Kazimierz
Anioł Pański - interpretacja i analiza
Anioł Pański - kontekst
Eviva l'arte! - interpretacja i analiza
LubiÄ™, kiedy kobieta - interpretacja i analiza
„Koniec wieku XIX” Kazimierza Przerwy-Tetmajera i „SchyÅ‚ek wieku” WisÅ‚awy Szymborskiej - analiza porównawcza
Koniec wieku XIX - interpretacja i analiza
Koniec wieku XIX - kontekst
Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) - interpretacja i analiza

Przybyszewski Stanisław
Confiteor - analiza i interpretacja

Rimbaud Jean Arthur
Statek pijany - analiza
Statek pijany - interpretacja
Statek pijany - wiadomosci wstępne
Samogłoski - interpretacja i analiza

Verlaine Paul
Sztuka poetycka - interpretacja i analiza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies