JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska
Na harfach morze gra - kłębi się rajów pożoga -
i sÅ‚oÅ„ce - mój wróg sÅ‚oÅ„ce! wschodzi wielbiÄ…c Boga”.
Dramatyczny monolog zniewolonego przez blask sÅ‚onecznych promieni oraz odrzuconego przez otoczenie Lucyfera kryje w sobie drugie dno – jest metaforycznÄ… charakterystykÄ… mentalnoÅ›ci ludzi z epoki MÅ‚odej Polski. Zdominowane przez dekadencki sprzeciw wobec mieszczaÅ„skiego Å›wiata, przekonane o caÅ‚kowitym upadku kultury, wyznajÄ…ce nieodwracalny kryzys sztuki i wszelkich ideologii, reprezentujÄ…ce poglÄ…d o wyczerpaniu siÄ™ wszystkich możliwoÅ›ci artystycznych i uzależnieniu kultury, cywilizacji i ludzkiej moralnoÅ›ci od zysku i opÅ‚acalnoÅ›ci, spoÅ‚eczeÅ„stwo staÅ‚o siÄ™ pretekstem do opisania go w metaforycznym utworze „Lucifer”. Bohater liryku jest kopiÄ… modernistycznego nihilisty, zrezygnowanego, zmÄ™czonego, smutnego i narzekajÄ…cego na problemy z odnalezieniem prawdziwego „ja”.
Poddając liryk wnikliwej analizie formalnej, należy przyjrzeć się przede wszystkim jego kompozycji. Tekst składa się z czternastu linijek o układzie żeńskich rymów ABAB, podzielonych na cztery zwrotki. Miciński nie zastosował reguły regularnych sylab w wersie, dbając za to o rozbudowaną warstwę semantyczną.
Targające głównego bohatera poczucie wewnętrznego rozdarcia jest ukazane przez wiele plastycznych, symbolicznych scenek. Jego cierpienie, problemy z samookreśleniem własnego jestestwa czy rozterki psychiczne oddaje poniższa strofa:
„Ja - otchÅ‚aÅ„ tÄ™cz - a pÅ‚akaÅ‚bym nad sobÄ…
jak zimny wiatr na zwiędłych stawu trzcinach -
jam blask wulkanów - a w błotnych nizinach
idÄ™, jak pogrzeb, z nudÄ… i żaÅ‚obÄ…”.
Wśród wielu środków poetyckiego wyraz należy wymienić:
strona: 1 2
Partner serwisu: 
kontakt | polityka cookies
Lucyfer - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaNa harfach morze gra - kłębi siÄ™ rajów pożoga -
i sÅ‚oÅ„ce - mój wróg sÅ‚oÅ„ce! wschodzi wielbiÄ…c Boga”.
Dramatyczny monolog zniewolonego przez blask sÅ‚onecznych promieni oraz odrzuconego przez otoczenie Lucyfera kryje w sobie drugie dno – jest metaforycznÄ… charakterystykÄ… mentalnoÅ›ci ludzi z epoki MÅ‚odej Polski. Zdominowane przez dekadencki sprzeciw wobec mieszczaÅ„skiego Å›wiata, przekonane o caÅ‚kowitym upadku kultury, wyznajÄ…ce nieodwracalny kryzys sztuki i wszelkich ideologii, reprezentujÄ…ce poglÄ…d o wyczerpaniu siÄ™ wszystkich możliwoÅ›ci artystycznych i uzależnieniu kultury, cywilizacji i ludzkiej moralnoÅ›ci od zysku i opÅ‚acalnoÅ›ci, spoÅ‚eczeÅ„stwo staÅ‚o siÄ™ pretekstem do opisania go w metaforycznym utworze „Lucifer”. Bohater liryku jest kopiÄ… modernistycznego nihilisty, zrezygnowanego, zmÄ™czonego, smutnego i narzekajÄ…cego na problemy z odnalezieniem prawdziwego „ja”.
Poddając liryk wnikliwej analizie formalnej, należy przyjrzeć się przede wszystkim jego kompozycji. Tekst składa się z czternastu linijek o układzie żeńskich rymów ABAB, podzielonych na cztery zwrotki. Miciński nie zastosował reguły regularnych sylab w wersie, dbając za to o rozbudowaną warstwę semantyczną.
Targające głównego bohatera poczucie wewnętrznego rozdarcia jest ukazane przez wiele plastycznych, symbolicznych scenek. Jego cierpienie, problemy z samookreśleniem własnego jestestwa czy rozterki psychiczne oddaje poniższa strofa:
„Ja - otchÅ‚aÅ„ tÄ™cz - a pÅ‚akaÅ‚bym nad sobÄ…
jak zimny wiatr na zwiędłych stawu trzcinach -
jam blask wulkanów - a w błotnych nizinach
idÄ™, jak pogrzeb, z nudÄ… i żaÅ‚obÄ…”.
Wśród wielu środków poetyckiego wyraz należy wymienić:
- rozbudowanÄ… kolorystykÄ™ Å›wiata przedstawionego, w którym panuje ponura i mroczna atmosfera, wszystko zdaje siÄ™ być ciemne, szare, czarne („w mrokach gór”), momentami przewijajÄ… siÄ™ rzucajÄ…ce siÄ™ w oczy, jaskrawe kolory, np. czerwieÅ„ zorzy, pomaraÅ„cz i żółć („pÅ‚omieÅ„ boży”; „iskra” bólów; „pyÅ‚ pustyni”; „blask wulkanów”; „sÅ‚oÅ„ce”), biel na tle granatu („piorun burz”);
- uplastyczniajÄ…ce obraz epitety, np. „gÅ‚uchy dzwon”, „czerwieÅ„ zorzy”, „zimny wiatr”, „bÅ‚otne niziny”);
- łączÄ…ce przeciwstawne znaczeniowo wyrazy oksymorony, podkreÅ›lajÄ…ce rozdarcie wewnÄ™trzne podmiotu, targajÄ…ce nim przeciwieÅ„stwa, np. „gÅ‚uchy dzwon”, „otchÅ‚aÅ„ tÄ™cz”);
- stanowiÄ…ce oÅ› wiersza antytezy, np. „piorun burz – a od grobowca cichszy” czy „blask wulkanów - a w bÅ‚otnych nizinach”;
- rozbudowane porównania: „a pÅ‚akaÅ‚bym nad sobÄ… jak zimny wiatr”; „a duch siÄ™ we mnie wichrzy jak pyÅ‚ pustyni”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:

kontakt | polityka cookies