Anake - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska

Anake - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Jeśli artysta odważy się stworzyć dzieło inne, niż do tej pory, zapadnie się pod nim ziemia, zmarznie nawet obok palącego się ogniska, jego ciało zniknie, niczym tlący się lont.

Po wymienieniu gróźb, rzucanych artyÅ›cie przez najprawdopodobniej przeznaczenie, nastÄ™puje przytoczenie odpowiedzi, jakiej gwiazdom udzieliÅ‚ „królewski duch”:
„wam przeznaczono okrężny ruch,
mojej wolnoÅ›ci dowodem bÅ‚Ä…d”.

Gwiazdom przeznaczono okrężny ruch, taki jest odwieczny porządek kosmosu, nikt nie próbuje go podważyć czy zdeprecjonować.

Istnienie także scenariusz życia dla artysty. Nękany przeświadczeniem wewnętrznego rozdarcia i ciągłej eksploracji swobody artystycznej, wypowiada słowa o dowodzie wolności twórcy. Okazuje się, że jest nim... błąd. Nie jest istotne, czy autonomia i niezależności zostanie osiągnięta, ponieważ liczy się samo dążenie do ich uzyskania.

Dalsze linijki poematu MiciÅ„skiego traktujÄ… o źródÅ‚ach twórczej inspiracji. Podmiot liryczny wyznaje, iż jego serce „dźwiga w gÅ‚Ä™binach lÄ…d”, co możemy interpretować jako dowód czerpania motywów z najciemniejszych zakamarków duszy, z gÅ‚Ä™bin.

Tematów do pisania wierszy dostarczają mu zarówno doświadczenia z przeszłości, jak i wydarzenia dziejące się aktualnie:
„Poszumy pÅ‚aczÄ… mogilnych drzew,
lecz w barce życia pÅ‚ynie mój Å›piew”.

Finalny dwuwiersz „Ananke” jest dowodem na dumÄ™ i odwagÄ™ artysty, rzucajÄ…cego wyzwanie wszechÅ›wiatowi i kosmosowi:
„Ja, budowniczy nadgwiezdnych miast,
szydzÄ™ z rozpaczy gasnÄ…cych gwiazd”.

Pod względem formalnym złożony z dwóch strof wiersz Tadeusza Micińskiego jest połączeniem dialogu z liryką bezpośrednią.

Wśród środków poetyckiego wyrazu na wymienienie zasługują te o największej sile oddziaływania, czyli:
  • Powtórzenia, widoczne w pierwszej części utworu, hiperbolizujÄ…ce zagubienie i niepewność czÅ‚owieka („wiecznÄ… jest ciemność, wiecznym jest bÅ‚Ä…d”);

  • Apostrofa, czyli bezpoÅ›redni zwrot, w tym wypadku do innego artysty lub do samego siebie - „Ty, budowniku nadgwiezdnych wież”;

  • Oksymoron, czyli zestawienie wyrazów o przeciwstawnych znaczeniach - „wÅ›ród ognia zmarzniesz”, odnoszÄ…cy siÄ™ do nieprzystosowania Å›wiata artysty do Å›wiata zwykÅ‚ych ludzi;

  • Metafory, np. budowanie „nadgwiezdnych wież”, wznoszenie „nadgwiezdnych miast”.





strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baudelaire Charles
Kwiaty zła - opracowanie
Kwiaty zła - wiadomości wstępne
Padlina - interpretacja i analiza

Kasprowicz Jan
Z chałupy - analiza i interpretacja
W chałupie -analiza i interpretacja
Dies Irae - analiza i interpretacja
Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - analiza i interpretacja

Miciński Tadeusz
Anake - interpretacja i analiza
Lucyfer - interpretacja i analiza
Lucyfer - wiadomości wstępne

Przerwa-Tetmajer Kazimierz
Anioł Pański - interpretacja i analiza
Anioł Pański - kontekst
Eviva l'arte! - interpretacja i analiza
LubiÄ™, kiedy kobieta - interpretacja i analiza
„Koniec wieku XIX” Kazimierza Przerwy-Tetmajera i „SchyÅ‚ek wieku” WisÅ‚awy Szymborskiej - analiza porównawcza
Koniec wieku XIX - interpretacja i analiza
Koniec wieku XIX - kontekst
Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) - interpretacja i analiza

Przybyszewski Stanisław
Confiteor - analiza i interpretacja

Rimbaud Jean Arthur
Statek pijany - analiza
Statek pijany - interpretacja
Statek pijany - wiadomosci wstępne
Samogłoski - interpretacja i analiza

Verlaine Paul
Sztuka poetycka - interpretacja i analiza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies