Koniec wieku XIX - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska

Koniec wieku XIX - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Z kolei „ironia” oraz „rozpacz”, wystÄ™pujÄ…ce w postaci pytaÅ„ retorycznych, peÅ‚niÄ… raczej rolÄ™ wyjÅ›ciowÄ… dla wyÅ‚ożenia refleksyjno-filozoficznych przemyÅ›leÅ„:
„Ironia?... Lecz najwiÄ™ksze z szyderstw czyż siÄ™ może
Równać z ironią biegu najzwyklejszych rzeczy?
(…)
Rozpacz?... Więc za przykładem trzeba iść skorpiona,
Co siÄ™ zabija, kiedy otoczÄ… go żarem?”.

Wiersz jest wypeÅ‚niony argumentami odwoÅ‚ujÄ…cymi siÄ™ do zdroworozsÄ…dkowego myÅ›lenia czÅ‚owieka, który – przed podjÄ™ciem próby zmierzenia siÄ™ z czekajÄ…cymi na niego zagrożeniami, powinien zdawać sobie sprawÄ™ z nierównoÅ›ci walki, jakÄ… zamierza podjąć czy z niebezpieczeÅ„stwem, czyhajÄ…cym na niego, jeÅ›li przegra. Doskonale oddajÄ… to sugestywne porównania, jak zacytowane wyżej o skorpionie czy pojawiajÄ…ce siÄ™ w dalszej strofie, a dotyczÄ…cego maÅ‚ej, bezsilnej mrówki:
„Walka?... Ale czyż mrówka rzucona na szyny
Może walczyć z pociÄ…giem, nadchodzÄ…cym w pÄ™dzie”.

Padające w tym pokoleniowym manifeście Przerwy-Tetmajera pytania o pytania o sens przekleństwa, ironii, wzgardy, rozpaczy, walki, rezygnacji, bytu przyszłego, wykorzystywania pełni życia nie doczekują się konkretnych odpowiedzi, lecz spotykają się z drastyczną negacją. Dla człowieka końca XIX wieku, czyli bohatera liryku, życie nie ma żadnego sensu. Straciwszy wiarę w Boga i ludzi, nabył pewność o względności wszystkiego oraz o braku dostatecznej obrony przeciw złu tego świata. Jego postawę, zdominowaną przez negację, apatię, niewiarę i rezygnację z walki z przeciwnościami losu, doskonale kwituje finalny gest, czyli opuszczenie głowy w milczeniu:
„Jakaż jest przeciw włóczni zÅ‚ego twoja tarcza
CzÅ‚owiecze z koÅ„ca wieku?... GÅ‚owÄ™ zwiesiÅ‚ niemy”.
Oprócz licznych pytań retorycznych w wierszu odnajdujemy następujące środki stylistyczne:
  • epitety, np. „bogu, skrytemu”, „zwyklejszych rzeczy”;

  • metafory, np. „Ależ w duszy jest zawsze coÅ› na dnie, / co wÅ›ród użycia pragnie, wÅ›ród rozkoszy żąda”;

  • symbole, np. mrówka, oznaczajÄ…ca jednostkÄ™ sÅ‚abÄ… i bezradnÄ… wobec pÄ™dzÄ…cego pociÄ…gu (kolejny symbol), jakim jest życie;

  • przerzutnie, np. „Jakaż jest przeciw włóczni zÅ‚ego twoja tarcza / CzÅ‚owiecze z koÅ„ca wieku?…”;

  • antytezy, np. „Lecz tylko gÅ‚upiec gardzi tym ciężarem, / którego wziąć na sÅ‚abe nie zdoÅ‚a ramiona”.





strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baudelaire Charles
Kwiaty zła - opracowanie
Kwiaty zła - wiadomości wstępne
Padlina - interpretacja i analiza

Kasprowicz Jan
Z chałupy - analiza i interpretacja
W chałupie -analiza i interpretacja
Dies Irae - analiza i interpretacja
Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - analiza i interpretacja

Miciński Tadeusz
Anake - interpretacja i analiza
Lucyfer - interpretacja i analiza
Lucyfer - wiadomości wstępne

Przerwa-Tetmajer Kazimierz
Anioł Pański - interpretacja i analiza
Anioł Pański - kontekst
Eviva l'arte! - interpretacja i analiza
LubiÄ™, kiedy kobieta - interpretacja i analiza
„Koniec wieku XIX” Kazimierza Przerwy-Tetmajera i „SchyÅ‚ek wieku” WisÅ‚awy Szymborskiej - analiza porównawcza
Koniec wieku XIX - interpretacja i analiza
Koniec wieku XIX - kontekst
Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) - interpretacja i analiza

Przybyszewski Stanisław
Confiteor - analiza i interpretacja

Rimbaud Jean Arthur
Statek pijany - analiza
Statek pijany - interpretacja
Statek pijany - wiadomosci wstępne
Samogłoski - interpretacja i analiza

Verlaine Paul
Sztuka poetycka - interpretacja i analiza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies