Lubię, kiedy kobieta - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Mloda Polska

LubiÄ™, kiedy kobieta - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

w nieskoÅ„czone przestrzenie nieziemskiego Å›wiata”.

Ostatnie dwa wersy ukazujÄ…, iż akt seksualny prowadzi – w przypadku kobiet – do zniewolenia i wyczerpania, a w przypadku mężczyzn – jest jedynie hedonistycznÄ…, czysto fizycznÄ… przyjemnoÅ›ciÄ…, kontrolowanÄ… od poczÄ…tku do koÅ„ca, bez szansy na emocjonalne zaangażowanie (chÅ‚odny czasownik „lubiÄ™”).

Utwór jest przykÅ‚adem liryki bezpoÅ›redniej, tzn. podmiot wielokrotnie ujawnia swojÄ… obecność – czyni to przecież już w tytule dzieÅ‚a. AnalizujÄ…c caÅ‚y wiersz pod kÄ…tem konstrukcji opowiadacza, należy w nim rozpoznać mężczyznÄ™ (choć nie mamy stuprocentowego dowodu w postaci osobowych zakoÅ„czeÅ„ gramatycznych) wymieniajÄ…cego „ulubione” sytuacje w kontaktach z kobietami.

Pod względem kompozycyjnym liryk liczy cztery zwrotki o stałej licznie wersów (cztery), scalonych rymami końcowymi, żeńskimi, niegramatycznymi, o okalającym układzie AABB:
„...mnie
...nieprzytomnie,
...skrzydlata
...Å›wiata”

Miarą wersyfikacyjną jest trzynastozgłoskowiec, czyli każda z linijek tekstu ma po 13 sylab ze średniówką (pauzą intonacyjną) po siódmej sylabie. Przerwa-Tetmajer sięgnął w tym wypadku po najczęściej stosowaną w poezji polskiej miara wersów.

Aby w peÅ‚ni ukazać postÄ™pujÄ…cÄ… ulegÅ‚ość kobiety w miarÄ™ oddawania siÄ™ aktowi seksualnemu, mÅ‚odopolski poeta posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ głównie epitetami: „lubieżnym”, „wilgotne”, drżącemi”, „krótkim, urywanym”, „mdlejÄ…cym”.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baudelaire Charles
Kwiaty zła - opracowanie
Kwiaty zła - wiadomości wstępne
Padlina - interpretacja i analiza

Kasprowicz Jan
Z chałupy - analiza i interpretacja
W chałupie -analiza i interpretacja
Dies Irae - analiza i interpretacja
Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - analiza i interpretacja

Miciński Tadeusz
Anake - interpretacja i analiza
Lucyfer - interpretacja i analiza
Lucyfer - wiadomości wstępne

Przerwa-Tetmajer Kazimierz
Anioł Pański - interpretacja i analiza
Anioł Pański - kontekst
Eviva l'arte! - interpretacja i analiza
LubiÄ™, kiedy kobieta - interpretacja i analiza
„Koniec wieku XIX” Kazimierza Przerwy-Tetmajera i „SchyÅ‚ek wieku” WisÅ‚awy Szymborskiej - analiza porównawcza
Koniec wieku XIX - interpretacja i analiza
Koniec wieku XIX - kontekst
Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) - interpretacja i analiza

Przybyszewski Stanisław
Confiteor - analiza i interpretacja

Rimbaud Jean Arthur
Statek pijany - analiza
Statek pijany - interpretacja
Statek pijany - wiadomosci wstępne
Samogłoski - interpretacja i analiza

Verlaine Paul
Sztuka poetycka - interpretacja i analiza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies