Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Śluby panieńskie

„Śluby panieńskie” – streszczenie szczegółowe

Scena ósma
Klara, Radost


Niczego nieświadomy Radost zaczyna z przerażoną Klarą rozmowę o mężczyznach i… ślubie. Panna po oświadczeniu, że będzie najgorszą żoną na świecie – wybucha płaczem.

Po krótkim milczeniu, Radost, nie zdając sobie sprawy z plotek rozsianych przez bratanka, zaczął z Klarą rozmowę o mężczyznach i… ślubie. Przerażona, lecz chcąca zachować pozory oschłości i silnego charakteru dziewczyna, zaczęła zapewniać, że nigdy nie wyjdzie za mąż, a jeżeli już zostanie do tego zmuszona – będzie najgorszą żoną na świecie: roztrwoni majątek męża, będzie oddawała się zabawom, chodziła na bale, kupowała drogie stroje: „Ależ ja zawsze na przekór mu zrobię; (...)Mąż tak - a ja siak! Ząb za ząb! - i kwita! / A ma pedogrę - depcę mu po nodze”.

Zapewnienia te szalenie rozbawiły starego Radosta, który najpierw zaczął udawać przerażenie: „Ej, do kaduka! Nie stanę na drodze. / Lecz taką rzeczą -- grzesznik to nie lada, / Co dla pokuty zechce cię za żonę”, a potem… zainteresowanie: „Chybaby znowu - jak tamten powiada / To szczęście dla mnie było przeznaczone (…) Gdyż ja się nie boję; / Słowom nie wierzę, a znam serce twoje”. Gdy próbował wziąć ją za rękę, wybuchła płaczem, krzycząc: „Ja nie chcę, nie chcę!”.

Na to Radost zaczął podskakiwać i pytać, czy nie nadaje się na pana młodego… by po chwili, ubawiony, stwierdzić: „Wszak ci to żarty”. Zdziwiony płaczliwą reakcją dziewczyny, zaczął ją uspokajać: „No, nie płacz, nie płacz! Nic nie będzie z tego (…)”, obiecując przysłać zaraz Albina.

Scena dziewiąta
Klara, Aniela


Albin – ostatni ratunek Klary – okazuje się niezainteresowany ożenkiem, Aniela uświadamia kuzynce, że dawny adorator teraz kocha tylko ją.

Do Klary dołączyła Aniela, zazdrosna o szczęście swej imienniczki: „Ja mniemam, / Że ta Aniela jest bardzo szczęśliwa (…)Tak być kochaną!”. Poinformowała kuzynkę, że może czuć się bezpieczną, ponieważ Albin już jej nie kocha. Wzdychał i błagał ją o względy przez grzeczność i w wyniku „nałogu”, ponieważ jego nową miłością jest ona – Aniela. Panny poszły na obiad.


AKT 5
Scena pierwsza
Radost, Gustaw


Dochodzi do rozmowy Gustawa i Radosta, w której stryj domaga się kolejny raz wyjaśnień (bezskutecznie). Jest zdziwiony atmosferą panującą podczas niedawnego obiadu.

Radostowi udało się spotkać w końcu Gustawa, którego zaczął pytać, co też takiego zrobił, że postawił dom do góry nogami. Zrelacjonował bratankowi wydarzenia ostatnich godzin. Dobrójska, nie dość, że krzywiła się na Gustawa, to teraz jeszcze gniewała się na niego.

Opisał atmosferę podczas obiadu: „Siedzieliśmy u stołu jakby w trzynaścioro, / I wszystkim czas dość krótki szedł diable niesporo: / Aniela jakaś drżąca, to blednie, to płonie; / Matka oka nie spuszcza, wzrok jej w córce tonie; / Klara śmieje się, trzepie, lecz w ciągłym przymusie; / A Albin wszystkie kwiatki przeliczył w obrusie; / Ty także nieswój, piłeś tylko po swojemu; / A ja zaś, nic nie wiedząc, dziwiąc się wszystkiemu, / Jeden ponoś rozsądny przy całym obiedzie, / Siedziałem między wami jakby Piłat w kredzie”.

Gdy kolejny raz nie udało mu się poznać prawdy, Radost opuścił pokój, zostawiając Gucia samego. Młodzieniec, wzruszony troską i spostrzeżeniami wuja, powiedział do siebie po cichu: „Dobry stryjaszku, radość ciebie czeka, / Lecz mego planu jeszcze ci nie zwierzę, / Bo kto się kocha, rozsądnego człeka / Za powiernika niech nigdy nie bierze. / Radzi się, przyzna, że najświętsza rada, / Ale tak zrobi, jak jemu wypada”.

Scena druga

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14  


Szybki test:

Gustaw nazwał Klarę:
a) jaszczureczką
b) muszką
c) żabką
d) żmijką
Rozwiązanie

Karczma, do której udawał się Gucio nosiła nazwę:
a) „Pod złotą Papugą”
b) „Pod kapitańskim Hakiem”
c) „Pod siwym Rumakiem”
d) „Pod czarnym Orłem”
Rozwiązanie

Dorożka Radosta była zaprzężona do kobyły o maści:
a) kasztanowej
b) dereszowatej
c) pstrokatej
d) siwej
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Śluby panieńskie” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Ślubów panieńskich” w pigułce
Życiorys Fredry
Geneza „Ślubów panieńskich”
Problematyka „Ślubów panieńskich”
„Śluby panieńskie” jako komedia intrygi i charakteru
Czas i miejsce akcji „Ślubów panieńskich”
Język utworu i rodzaje komizmu w „Ślubach panieńskich”
Kompozycja i struktura „Ślubów panieńskich”
Tytuł komedii Fredry
Motywy w „Ślubach panieńskich”
„Śluby panieńskie” - komedia romantyczna czy antyromantyczna?
Szczegółowy plan wydarzeń „Ślubów panieńskich”
Aleksander Fredro – kalendarium życia
Szlachecka obyczajowość w „Ślubach panieńskich”
Motto „Ślubów panieńskich”
Słynne cytaty z utworów Aleksandra Fredry
Twórczość Aleksandra Fredry
Najważniejsze cytaty w „Ślubach panieńskich”
Bibliografia




Bohaterowie
Albin – charakterystyka postaci
Gustaw – charakterystyka postaci
Aniela – charakterystyka postaci
Klara – charakterystyka postaci
Pani Dobrójska – charakterystyka postaci
Radost – charakterystyka postaci



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies