Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Śluby panieńskie
Åšluby panieÅ„skie zaliczamy do dramatu, a dokÅ‚adniej mówiÄ…c – do komedii intrygi.
Komedia intrygi to utwór dramatyczny, oparty na komizmie słowa, charakteru i sytuacji, a koncentrujący akcję wokół intrygi. Kończy się szczęśliwym rozwiązaniem kłopotów bohaterów.
IntrygÄ™ w komedii Fredry Tadeusz Boy-Å»eleÅ„ski opatrzyÅ‚ okreÅ›leniem „misterna”.
Osią kompozycyjną dramatu jest intryga wymyślona przez sprytnego i inteligentnego Gustawa, pozwalająca poznać charakter i postępowanie bohaterów.
Według Słownika terminów literackich intryga to umyślne i skryte działanie jednej i wielu osób mające na celu pokrzyżowanie zamiarów innych postaci i zmieniające tok akcji.
Dzięki niej zdobywa zainteresowanie, a później miłość Anieli i przyczynia się bezpośrednio do połączenia Klary i Albina. Intryga jest w tym przypadku czymś pozytywnym, ponieważ doprowadza do realizacji początkowych pragnień Radosta i Dobrójskiej, którzy jeszcze przed rozpoczęciem akcji zadecydowali o ślubie Anieli i Gucia. Utwór ma pogodną i ciepłą atmosferę, ponieważ opowiada o uczuciowych perypetiach wzbudzających sympatię bohaterów.
Dramat Aleksandra Fredry jest także komedią charakteru.
Pisarz stworzył przeciętnych reprezentantów środowiska szlacheckiego, ukazując ich w sposób prawdziwy, bez patosu czy sztucznej wzniosłości.
Każdy z bohaterów jest indywidualnością, nosicielem niepowtarzalnych cech charakteru, uzupełnieniem innych postaci. Energiczny Gustaw postępuje i mówi inaczej, niż flegmatyczny Albin, czym jeszcze bardziej wyolbrzymia delikatną osobowość zalotnika Klary.
Fredro konstruowaÅ‚ sylwetki bohaterów, podkreÅ›lajÄ…c jednÄ… z dominujÄ…cych cech postaci tak, by nasilić uczucie kontrastu miedzy nimi, podkreÅ›lić odmiennÄ… psychikÄ™. Gustawa okreÅ›la spryt i inteligencja, Albina charakteryzuje sentymentalny sposób przeżywania miÅ‚oÅ›ci. Aniela nie bez powodu nosi „anielskie” imiÄ™, jest Å‚agodna i wrażliwa, tymczasem Radost nie potrafi ukrócić wybryków ukochanego siostrzeÅ„ca – Gucia.
Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje podkreÅ›lenie faktu, iż Fredro w swej komedii charakterów bohaterami uczyniÅ‚ postaci dynamiczne, przechodzÄ…ce przemiany charakteru, dojrzewajÄ…ce do pewnych decyzji (Klara dojrzewa do Å›lubu, Aniela do prawdziwej miÅ‚oÅ›ci). W dworku pod Lublinem mieszkajÄ… osoby posiadajÄ…ce zarówno cechy pozytywne (wrażliwość Anieli, dobroduszność pani Dobrójskiej i Radosta czy energiczność Gustawa), jak i negatywne (flegmatyczność Albina, przekorność Klary), co jeszcze bardziej przybliża literaturÄ™ do prawdziwego życia, w którym nie ma ideałów (wszystkie postaci sÄ… niejednoznaczne).„Åšluby panieÅ„skie” jako komedia intrygi i charakteru
Autor: Karolina MarlêgaÅšluby panieÅ„skie zaliczamy do dramatu, a dokÅ‚adniej mówiÄ…c – do komedii intrygi.
Komedia intrygi to utwór dramatyczny, oparty na komizmie słowa, charakteru i sytuacji, a koncentrujący akcję wokół intrygi. Kończy się szczęśliwym rozwiązaniem kłopotów bohaterów.
IntrygÄ™ w komedii Fredry Tadeusz Boy-Å»eleÅ„ski opatrzyÅ‚ okreÅ›leniem „misterna”.
Osią kompozycyjną dramatu jest intryga wymyślona przez sprytnego i inteligentnego Gustawa, pozwalająca poznać charakter i postępowanie bohaterów.
Według Słownika terminów literackich intryga to umyślne i skryte działanie jednej i wielu osób mające na celu pokrzyżowanie zamiarów innych postaci i zmieniające tok akcji.
Dzięki niej zdobywa zainteresowanie, a później miłość Anieli i przyczynia się bezpośrednio do połączenia Klary i Albina. Intryga jest w tym przypadku czymś pozytywnym, ponieważ doprowadza do realizacji początkowych pragnień Radosta i Dobrójskiej, którzy jeszcze przed rozpoczęciem akcji zadecydowali o ślubie Anieli i Gucia. Utwór ma pogodną i ciepłą atmosferę, ponieważ opowiada o uczuciowych perypetiach wzbudzających sympatię bohaterów.
Dramat Aleksandra Fredry jest także komedią charakteru.
Pisarz stworzył przeciętnych reprezentantów środowiska szlacheckiego, ukazując ich w sposób prawdziwy, bez patosu czy sztucznej wzniosłości.
Każdy z bohaterów jest indywidualnością, nosicielem niepowtarzalnych cech charakteru, uzupełnieniem innych postaci. Energiczny Gustaw postępuje i mówi inaczej, niż flegmatyczny Albin, czym jeszcze bardziej wyolbrzymia delikatną osobowość zalotnika Klary.
Fredro konstruowaÅ‚ sylwetki bohaterów, podkreÅ›lajÄ…c jednÄ… z dominujÄ…cych cech postaci tak, by nasilić uczucie kontrastu miedzy nimi, podkreÅ›lić odmiennÄ… psychikÄ™. Gustawa okreÅ›la spryt i inteligencja, Albina charakteryzuje sentymentalny sposób przeżywania miÅ‚oÅ›ci. Aniela nie bez powodu nosi „anielskie” imiÄ™, jest Å‚agodna i wrażliwa, tymczasem Radost nie potrafi ukrócić wybryków ukochanego siostrzeÅ„ca – Gucia.
Śluby panieńskie to utwór wypełniony dowcipnymi i lekkimi dialogami, w którym kontrastowe postacie prowadzą salonową grę towarzyską przy wykorzystaniu inteligentnej intrygi i dużej dawki humoru.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies