Kompozycja i struktura „Åšlubów panieÅ„skich” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Śluby panieńskie

Kompozycja i struktura „Åšlubów panieÅ„skich”

Autor: Karolina Marlêga

Komediodramat Aleksandra Fredry jest literackim dowodem na mistrzostwo pióra pisarza i poety, który nie miał sobie równych w budowaniu komediowej akcji, a jego dzieła na trwałe zapisały się w polskim dorobku kulturalnym dzięki taki cechom, jak skomplikowana i inteligentna intryga, nie mająca sobie równych kreacja postaci, wartka akcja czy dowcipne i błyskotliwe dialogi.

Akcja pięcioaktowego komediodramatu rozgrywa się wokół skomplikowanej intrygi, a napięcie dramatyczne oparte jest na wielu konfliktach, ujawniających się w świecie przedstawionym.

Utwór „wciÄ…ga” czytelnika, który od pierwszej sceny jest ciekawy dalszych losów Gustawa i innych mieszkaÅ„ców oraz goÅ›ci dworku pani Dobrójskiej. Przyczyny dużego zainteresowania, jakim cieszyÅ‚a i cieszy siÄ™ komedia, tkwiÄ… jej odmiennoÅ›ci w porównaniu z utworami innych romantycznych klasycznych dramatów.

Uważam, że współczeÅ›ni Fredrze, jak również obecni odbiorcy Åšlubów byli po prostu zmÄ™czeni konfliktami tragicznymi, w jakie uwikÅ‚ani byli bohaterowie „Dziadów” czy „Nie-Boskiej komedii”. Choć w omawianym utworze także wystÄ™pujÄ… odmienne racje i pragnienia postaci, to jednak nikt nie buntowaÅ‚ siÄ™ przed zaplanowanym przez „dorosÅ‚ych” małżeÅ„stwem, co byÅ‚o charakterystycznym motywem romantycznych dramatów. Cieszy to, że brak u Fredry istotnych, niemożliwych do rozwiÄ…zania konfliktów moralnych, majÄ…tkowych, politycznych, a jedynymi barierami byÅ‚y te uksztaÅ‚towane przed spuÅ›ciznÄ™ romantyzmu, czyli mylne rozumienie pojÄ™cia miÅ‚ość czy małżeÅ„stwa.

Fredro położył duży nacisk na wierne ukazanie psychicznej strony ludzkiej natury. Akcja utworu jest zawiązana wokół zmiany nastawienia głównych bohaterek do spraw miłości i małżeństwa, z naciskiem na psychologizm. W komedii dokładnie śledzimy narodziny i dojrzewanie do miłości, co jeszcze bardziej podnosi wartość dzieła.

Rozwój akcji komedii intrygi i charakterów można graficznie przedstawić w kształcie litery U. Utwór rozpoczyna się w momencie, gdy decyzja o małżeństwie Gucia i Anieli została podjęta przez Radosta i Dobrójska, bez pytania o zdanie młodych. Mamy więc do czynienia na początku z wydarzeniami o negatywnym charakterze. Na szczęście potem wszystkie ujemne emocje opadają, by ustąpić miejsca faktom coraz pogodniejszym. Zakończeniem dramatu jest pomyślne. Radosny finał jest możliwy, ponieważ przeszkody i zakazy są pozorne. Brak jest negatywnych czynników zewnętrznych (występują jedynie przeszkody wewnętrzne, tkwiące w człowieku, a nie na przykład różnicach społecznych). Bohaterowie dojrzewają, są dynamiczni, odrzucają fałszywe i mylne poglądy o miłości i małżeństwie na rzecz zaufania i wiary w szczęście.
Struktura komedii

Komediodramat liczy pięć aktów, z których pierwszy skÅ‚ada siÄ™ z dziesiÄ™ciu scen (peÅ‚ni rolÄ™ ekspozycji dramatu), drugi – dziewięć, trzeci – sześć, czwarty – 9, a piÄ…ty – osiem scen.

WÄ…tki akcji zwiÄ…zane sÄ… z kreacjami bohaterów i rozwijajÄ… siÄ™ wokół postaci. WÄ…tek główny zawiÄ…zany zostaÅ‚ wokół poczynaÅ„ Gustawa, zmierzajÄ…cego do zÅ‚amania Å›lubów dziewczÄ…t i przekonania, że małżeÅ„stwo to nie „zakucie w kajdany”. WÄ…tek poboczny to losy pÅ‚aczliwego zalotnika Albina i przekornej Klary oraz kilkakrotne wspomnienie niespeÅ‚nionej miÅ‚oÅ›ci Radosta i Dobrójskiej (rozdzielonych w mÅ‚odoÅ›ci decyzja rodziców).

Składnikiem zawiązującym akcję jest odwieczny motyw walki płci, który pisarz unowocześnił i jeszcze bardziej skomplikował. Gustaw na początku dzieła jest reprezentantem rozsądnego działania, podczas gdy panienki kierują się emocjami i ślubami. Obecny jest również odwieczny konflikt pokoleń, lecz w nowej wersji. W porównaniu na przykład z komediami Moliera, w których młodzi musieli przełamywać opór dorosłych, by się pobrać, konflikt fredrowski jest mniej tragiczny. Radost i Dobrójska są przychylnie nastawieni do Gucia i Anieli, cierpliwie czekając, aż młodzieniec oficjalnie się oświadczy.

strona:    1    2  

Szybki test:

Rozwój akcji komedii intrygi i charakterów można graficznie przedstawić w kształcie litery:
a) O
b) V
c) A
d) U
RozwiÄ…zanie

W komedii Fredry:
a) brak jest psychologizmu
b) dokładnie śledzimy narodziny i dojrzewanie do miłości
c) nie następuje zmiana nastawienia głównych bohaterek do spraw miłości i małżeństwa
d) brak jest nacisku na wierne ukazanie psychicznej strony ludzkiej natury
RozwiÄ…zanie

Komediodramat liczy:
a) pięć aktów
b) trzy akty
c) sześć aktów
d) sześć aktów
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Åšluby panieÅ„skie” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Åšlubów panieÅ„skich” w piguÅ‚ce
Geneza „Åšlubów panieÅ„skich”
Życiorys Fredry
„Åšluby panieÅ„skie” jako komedia intrygi i charakteru
Czas i miejsce akcji „Åšlubów panieÅ„skich”
Problematyka „Åšlubów panieÅ„skich”
JÄ™zyk utworu i rodzaje komizmu w „Åšlubach panieÅ„skich”
Kompozycja i struktura „Åšlubów panieÅ„skich”
Tytuł komedii Fredry
„Åšluby panieÅ„skie” - komedia romantyczna czy antyromantyczna?
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „Åšlubów panieÅ„skich”
Aleksander Fredro – kalendarium życia
Motywy w „Åšlubach panieÅ„skich”
Szlachecka obyczajowość w „Åšlubach panieÅ„skich”
Motto „Åšlubów panieÅ„skich”
Twórczość Aleksandra Fredry
Słynne cytaty z utworów Aleksandra Fredry
Najważniejsze cytaty w „Åšlubach panieÅ„skich”
Bibliografia




Bohaterowie
Albin – charakterystyka postaci
Gustaw – charakterystyka postaci
Aniela – charakterystyka postaci
Klara – charakterystyka postaci
Pani Dobrójska – charakterystyka postaci
Radost – charakterystyka postaci



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies