Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Śluby panieńskie
Komediodramat Aleksandra Fredry jest literackim dowodem na mistrzostwo pióra pisarza i poety, który nie miał sobie równych w budowaniu komediowej akcji, a jego dzieła na trwałe zapisały się w polskim dorobku kulturalnym dzięki taki cechom, jak skomplikowana i inteligentna intryga, nie mająca sobie równych kreacja postaci, wartka akcja czy dowcipne i błyskotliwe dialogi.
Akcja pięcioaktowego komediodramatu rozgrywa się wokół skomplikowanej intrygi, a napięcie dramatyczne oparte jest na wielu konfliktach, ujawniających się w świecie przedstawionym.
Utwór „wciÄ…ga” czytelnika, który od pierwszej sceny jest ciekawy dalszych losów Gustawa i innych mieszkaÅ„ców oraz goÅ›ci dworku pani Dobrójskiej. Przyczyny dużego zainteresowania, jakim cieszyÅ‚a i cieszy siÄ™ komedia, tkwiÄ… jej odmiennoÅ›ci w porównaniu z utworami innych romantycznych klasycznych dramatów.
Uważam, że współczeÅ›ni Fredrze, jak również obecni odbiorcy Åšlubów byli po prostu zmÄ™czeni konfliktami tragicznymi, w jakie uwikÅ‚ani byli bohaterowie „Dziadów” czy „Nie-Boskiej komedii”. Choć w omawianym utworze także wystÄ™pujÄ… odmienne racje i pragnienia postaci, to jednak nikt nie buntowaÅ‚ siÄ™ przed zaplanowanym przez „dorosÅ‚ych” małżeÅ„stwem, co byÅ‚o charakterystycznym motywem romantycznych dramatów. Cieszy to, że brak u Fredry istotnych, niemożliwych do rozwiÄ…zania konfliktów moralnych, majÄ…tkowych, politycznych, a jedynymi barierami byÅ‚y te uksztaÅ‚towane przed spuÅ›ciznÄ™ romantyzmu, czyli mylne rozumienie pojÄ™cia miÅ‚ość czy małżeÅ„stwa.
Fredro położył duży nacisk na wierne ukazanie psychicznej strony ludzkiej natury. Akcja utworu jest zawiązana wokół zmiany nastawienia głównych bohaterek do spraw miłości i małżeństwa, z naciskiem na psychologizm. W komedii dokładnie śledzimy narodziny i dojrzewanie do miłości, co jeszcze bardziej podnosi wartość dzieła.
Rozwój akcji komedii intrygi i charakterów można graficznie przedstawić w kształcie litery U. Utwór rozpoczyna się w momencie, gdy decyzja o małżeństwie Gucia i Anieli została podjęta przez Radosta i Dobrójska, bez pytania o zdanie młodych. Mamy więc do czynienia na początku z wydarzeniami o negatywnym charakterze. Na szczęście potem wszystkie ujemne emocje opadają, by ustąpić miejsca faktom coraz pogodniejszym. Zakończeniem dramatu jest pomyślne. Radosny finał jest możliwy, ponieważ przeszkody i zakazy są pozorne. Brak jest negatywnych czynników zewnętrznych (występują jedynie przeszkody wewnętrzne, tkwiące w człowieku, a nie na przykład różnicach społecznych). Bohaterowie dojrzewają, są dynamiczni, odrzucają fałszywe i mylne poglądy o miłości i małżeństwie na rzecz zaufania i wiary w szczęście.
Struktura komediiKompozycja i struktura „Åšlubów panieÅ„skich”
Autor: Karolina MarlêgaKomediodramat Aleksandra Fredry jest literackim dowodem na mistrzostwo pióra pisarza i poety, który nie miaÅ‚ sobie równych w budowaniu komediowej akcji, a jego dzieÅ‚a na trwaÅ‚e zapisaÅ‚y siÄ™ w polskim dorobku kulturalnym dziÄ™ki taki cechom, jak skomplikowana i inteligentna intryga, nie majÄ…ca sobie równych kreacja postaci, wartka akcja czy dowcipne i bÅ‚yskotliwe dialogi.
Akcja pięcioaktowego komediodramatu rozgrywa się wokół skomplikowanej intrygi, a napięcie dramatyczne oparte jest na wielu konfliktach, ujawniających się w świecie przedstawionym.
Utwór „wciÄ…ga” czytelnika, który od pierwszej sceny jest ciekawy dalszych losów Gustawa i innych mieszkaÅ„ców oraz goÅ›ci dworku pani Dobrójskiej. Przyczyny dużego zainteresowania, jakim cieszyÅ‚a i cieszy siÄ™ komedia, tkwiÄ… jej odmiennoÅ›ci w porównaniu z utworami innych romantycznych klasycznych dramatów.
Uważam, że współczeÅ›ni Fredrze, jak również obecni odbiorcy Åšlubów byli po prostu zmÄ™czeni konfliktami tragicznymi, w jakie uwikÅ‚ani byli bohaterowie „Dziadów” czy „Nie-Boskiej komedii”. Choć w omawianym utworze także wystÄ™pujÄ… odmienne racje i pragnienia postaci, to jednak nikt nie buntowaÅ‚ siÄ™ przed zaplanowanym przez „dorosÅ‚ych” małżeÅ„stwem, co byÅ‚o charakterystycznym motywem romantycznych dramatów. Cieszy to, że brak u Fredry istotnych, niemożliwych do rozwiÄ…zania konfliktów moralnych, majÄ…tkowych, politycznych, a jedynymi barierami byÅ‚y te uksztaÅ‚towane przed spuÅ›ciznÄ™ romantyzmu, czyli mylne rozumienie pojÄ™cia miÅ‚ość czy małżeÅ„stwa.
Fredro położył duży nacisk na wierne ukazanie psychicznej strony ludzkiej natury. Akcja utworu jest zawiązana wokół zmiany nastawienia głównych bohaterek do spraw miłości i małżeństwa, z naciskiem na psychologizm. W komedii dokładnie śledzimy narodziny i dojrzewanie do miłości, co jeszcze bardziej podnosi wartość dzieła.
Rozwój akcji komedii intrygi i charakterów można graficznie przedstawić w kształcie litery U. Utwór rozpoczyna się w momencie, gdy decyzja o małżeństwie Gucia i Anieli została podjęta przez Radosta i Dobrójska, bez pytania o zdanie młodych. Mamy więc do czynienia na początku z wydarzeniami o negatywnym charakterze. Na szczęście potem wszystkie ujemne emocje opadają, by ustąpić miejsca faktom coraz pogodniejszym. Zakończeniem dramatu jest pomyślne. Radosny finał jest możliwy, ponieważ przeszkody i zakazy są pozorne. Brak jest negatywnych czynników zewnętrznych (występują jedynie przeszkody wewnętrzne, tkwiące w człowieku, a nie na przykład różnicach społecznych). Bohaterowie dojrzewają, są dynamiczni, odrzucają fałszywe i mylne poglądy o miłości i małżeństwie na rzecz zaufania i wiary w szczęście.
Komediodramat liczy pięć aktów, z których pierwszy skÅ‚ada siÄ™ z dziesiÄ™ciu scen (peÅ‚ni rolÄ™ ekspozycji dramatu), drugi – dziewięć, trzeci – sześć, czwarty – 9, a piÄ…ty – osiem scen.
WÄ…tki akcji zwiÄ…zane sÄ… z kreacjami bohaterów i rozwijajÄ… siÄ™ wokół postaci. WÄ…tek główny zawiÄ…zany zostaÅ‚ wokół poczynaÅ„ Gustawa, zmierzajÄ…cego do zÅ‚amania Å›lubów dziewczÄ…t i przekonania, że małżeÅ„stwo to nie „zakucie w kajdany”. WÄ…tek poboczny to losy pÅ‚aczliwego zalotnika Albina i przekornej Klary oraz kilkakrotne wspomnienie niespeÅ‚nionej miÅ‚oÅ›ci Radosta i Dobrójskiej (rozdzielonych w mÅ‚odoÅ›ci decyzja rodziców).
Składnikiem zawiązującym akcję jest odwieczny motyw walki płci, który pisarz unowocześnił i jeszcze bardziej skomplikował. Gustaw na początku dzieła jest reprezentantem rozsądnego działania, podczas gdy panienki kierują się emocjami i ślubami. Obecny jest również odwieczny konflikt pokoleń, lecz w nowej wersji. W porównaniu na przykład z komediami Moliera, w których młodzi musieli przełamywać opór dorosłych, by się pobrać, konflikt fredrowski jest mniej tragiczny. Radost i Dobrójska są przychylnie nastawieni do Gucia i Anieli, cierpliwie czekając, aż młodzieniec oficjalnie się oświadczy.
strona: 1 2
Szybki test:
Rozwój akcji komedii intrygi i charakterów można graficznie przedstawić w kształcie litery:a) U
b) O
c) A
d) V
RozwiÄ…zanie
Komediodramat liczy:
a) sześć aktów
b) trzy akty
c) sześć aktów
d) pięć aktów
RozwiÄ…zanie
W komedii Fredry:
a) brak jest nacisku na wierne ukazanie psychicznej strony ludzkiej natury
b) nie następuje zmiana nastawienia głównych bohaterek do spraw miłości i małżeństwa
c) brak jest psychologizmu
d) dokładnie śledzimy narodziny i dojrzewanie do miłości
RozwiÄ…zanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies