Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Śluby panieńskie
Klara to bohaterka komediodramatu Śluby panieńskie. Aleksander Fredro wymyślił żywą, błyskotliwą i energiczną, przekorną, złośliwą i mającą własne, wyrobione poglądy na życie osóbkę na zasadzie kontrastu do dobrodusznej, łatwowiernej i posłusznej Anieli.
Dziewczyna dorastaÅ‚a w domu peÅ‚nym awantur. Rodzice nie „wypuÅ›cili” jej w Å›wiat z uksztaÅ‚towanym wzorem życia małżeÅ„skiego, dajÄ…c jej w zamian przekonanie, ze prawdziwa miÅ‚ość nie istnieje, a mężczyźni sÄ… źli. Gdy rozpoczyna siÄ™ akcja utworu, Klara jest już wychowywana przez ciotkÄ™, mieszka w jej majÄ…tku, przyjaźniÄ…c siÄ™ z kuzynkÄ… – AnielÄ…. To wÅ‚aÅ›nie przekonania wyniesione z domu sprawiajÄ…, że Klara staje siÄ™ inicjatorkÄ… zÅ‚ożenia Å›lubów, w których przysiÄ™gajÄ… nigdy nie wstÄ…pić w małżeÅ„ski kierat. PrzysiÄ™ga ta byÅ‚a wyrazem buntu przeciw konwencji obyczajowej, w której głównÄ… rolÄ… kobiety w spoÅ‚eczeÅ„stwie byÅ‚o zostanie przykÅ‚adnÄ… żonÄ…. Chce być samodzielna i niezależna, co przejawia siÄ™ w czytaniu zakazanych lektur i kłótliwym charakterze.
Przez innych bohaterów komedii postać ta jest postrzegana jako zÅ‚oÅ›liwa i energiczna (Gucio porównuje jÄ… do mÅ‚odego kogucika: „Ach, Klara! - ta Klara / To jest prawdziwie boska na mnie kara! / WszÄ™dzie jej peÅ‚no, we wszystkim zawadzi; / Przy tym zawziÄ™te jak kogucik mÅ‚ody / Kikiki! Zawsze”), Radost tÅ‚umaczy Albinowi, że jego wybranka jest jak „iskra żywa”: „Sprzeczna z ukÅ‚adu, z natury wesoÅ‚a, / LÄ™ka siÄ™ smutku, któregoÅ› obrazem”.
Jedynie Albin, Aniela i Dobrójska dostrzegajÄ… w panience dobre serce i piÄ™kne wnÄ™trze. Ten pierwszy – choć od dwóch lat jest swoistÄ… „ofiarÄ…” bohaterki, która permanentnie z niego kpi, oÅ›miesza, mÅ›ci siÄ™ za wszystkie skrzywdzone w sentymentalnych romansach kobiety –cierpliwie czeka na jej Å‚askawsze spojrzenie. Z kolei Dobrójska, choć ma z nieposÅ‚usznÄ… i krnÄ…brnÄ… KlarÄ… poważne problemy wychowawcze (stale upomina jÄ… i prosi o lepsze traktowanie Albina), to troskliwie siÄ™ niÄ… opiekuje, a nawet obiecuje pomoc, gdy dochodzi do niej plotka o poważnych zamiarach starego Radosta wzglÄ™dem panienki.
Gdy tylko poznaÅ‚a Gustawa, od razu staÅ‚ siÄ™ dla niej nastÄ™pnym kandydatem do kpin i szyderstw. StaÅ‚o siÄ™ jednak inaczej, sprytniejszy i inteligentniejszy od Albina – nie pozwoliÅ‚ sobÄ… pomiatać. To wÅ‚aÅ›nie ten duet byÅ‚ bohaterami najdowcipniejszych scen dramatu, ich utarczki na zawsze wpisaÅ‚y siÄ™ do historii literatury polskiej jako przykÅ‚ady komizmu sÅ‚owa. Klara potrafiÅ‚a dopiec Guciowi, byÅ‚a jego godnym przeciwnikiem. Klara – charakterystyka postaci
Autor: Karolina MarlêgaKlara to bohaterka komediodramatu Åšluby panieÅ„skie. Aleksander Fredro wymyÅ›liÅ‚ żywÄ…, bÅ‚yskotliwÄ… i energicznÄ…, przekornÄ…, zÅ‚oÅ›liwÄ… i majÄ…cÄ… wÅ‚asne, wyrobione poglÄ…dy na życie osóbkÄ™ na zasadzie kontrastu do dobrodusznej, Å‚atwowiernej i posÅ‚usznej Anieli.
Dziewczyna dorastaÅ‚a w domu peÅ‚nym awantur. Rodzice nie „wypuÅ›cili” jej w Å›wiat z uksztaÅ‚towanym wzorem życia małżeÅ„skiego, dajÄ…c jej w zamian przekonanie, ze prawdziwa miÅ‚ość nie istnieje, a mężczyźni sÄ… źli. Gdy rozpoczyna siÄ™ akcja utworu, Klara jest już wychowywana przez ciotkÄ™, mieszka w jej majÄ…tku, przyjaźniÄ…c siÄ™ z kuzynkÄ… – AnielÄ…. To wÅ‚aÅ›nie przekonania wyniesione z domu sprawiajÄ…, że Klara staje siÄ™ inicjatorkÄ… zÅ‚ożenia Å›lubów, w których przysiÄ™gajÄ… nigdy nie wstÄ…pić w małżeÅ„ski kierat. PrzysiÄ™ga ta byÅ‚a wyrazem buntu przeciw konwencji obyczajowej, w której głównÄ… rolÄ… kobiety w spoÅ‚eczeÅ„stwie byÅ‚o zostanie przykÅ‚adnÄ… żonÄ…. Chce być samodzielna i niezależna, co przejawia siÄ™ w czytaniu zakazanych lektur i kłótliwym charakterze.
Przez innych bohaterów komedii postać ta jest postrzegana jako zÅ‚oÅ›liwa i energiczna (Gucio porównuje jÄ… do mÅ‚odego kogucika: „Ach, Klara! - ta Klara / To jest prawdziwie boska na mnie kara! / WszÄ™dzie jej peÅ‚no, we wszystkim zawadzi; / Przy tym zawziÄ™te jak kogucik mÅ‚ody / Kikiki! Zawsze”), Radost tÅ‚umaczy Albinowi, że jego wybranka jest jak „iskra żywa”: „Sprzeczna z ukÅ‚adu, z natury wesoÅ‚a, / LÄ™ka siÄ™ smutku, któregoÅ› obrazem”.
Jedynie Albin, Aniela i Dobrójska dostrzegajÄ… w panience dobre serce i piÄ™kne wnÄ™trze. Ten pierwszy – choć od dwóch lat jest swoistÄ… „ofiarÄ…” bohaterki, która permanentnie z niego kpi, oÅ›miesza, mÅ›ci siÄ™ za wszystkie skrzywdzone w sentymentalnych romansach kobiety –cierpliwie czeka na jej Å‚askawsze spojrzenie. Z kolei Dobrójska, choć ma z nieposÅ‚usznÄ… i krnÄ…brnÄ… KlarÄ… poważne problemy wychowawcze (stale upomina jÄ… i prosi o lepsze traktowanie Albina), to troskliwie siÄ™ niÄ… opiekuje, a nawet obiecuje pomoc, gdy dochodzi do niej plotka o poważnych zamiarach starego Radosta wzglÄ™dem panienki.
PrzykÅ‚adem tego może być scena szósta z aktu II, gdy na powitanie zaczęła szydzić z pozy mÅ‚odzieÅ„ca (nadal klÄ™czÄ…cego po opuszczeniu pokoju przez AnielÄ™): „A to co znaczy? czy dziÄ™kczynne modÅ‚y, / Czy też pokuta za Å›miaÅ‚e nadzieje?”, lecz on bÅ‚yskotliwie siÄ™ wytÅ‚umaczyÅ‚: „Bystre domysÅ‚y tÄ… razÄ… zawiodÅ‚y, / SprzykrzyÅ‚o mi siÄ™ ciÄ…gle chodzić, siedzieć, / I klÄ…kÅ‚em”.
W pewnym momencie rozeÅ›miaÅ‚a siÄ™, czym wprawiÅ‚a rozmówcÄ™ w osÅ‚upienie. ObrzuciÅ‚a go tysiÄ…cem obelg, używajÄ…c takich epitetów, jak: próżny, zÅ‚y, dumny, zakochany w sobie. W nawiÄ…zaniu przyjaznych kontaktów nie pomogÅ‚o nawet to, iż wyznaÅ‚ jej tajemnicÄ™ o miÅ‚oÅ›ci do Anieli. Niezwykle dowcipna jest również sÅ‚owna przepychanka powyższej dwójki, którÄ… obserwujemy w scenie trzeciej aktu V (Gustaw zaczÄ…Å‚ gratulować Klarze nowego kochanka – Radosta i nazywać jÄ… „stryjenkÄ…”, czym wywoÅ‚aÅ‚ jej gniew i pÅ‚acz).
Pokorna, bo pokonana, zgodziÅ‚a siÄ™ na Å›lub z Albinem („WolÄ™ już klasztor… albo i – Albina”), ponieważ przerażaÅ‚a jÄ… wizja małżeÅ„stwa z o wiele starszym, majÄ™tnym Radostem, do którego zapewne zostaÅ‚aby zmuszona przez chciwego ojca.
Klara z zakończenia dramatu w niczym nie przypomina tej z jego początku. Jej żywiołowość, pewność siebie, feministyczne zapędy ustąpiły miejsca zagubieniu i brakowi pewności siebie. Dlatego też jednoznaczna ocena charakteru bohaterki nie jest możliwa.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies