Problematyka „Åšlubów panieÅ„skich” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Śluby panieńskie

Problematyka „Åšlubów panieÅ„skich”

Autor: Karolina Marlêga

Śluby panieńskie są apoteozą miłości.

Termin apoteoza wywodzi się od greckiego apotheosis i oznacza wysławianie, przedstawianie czegoś w szczególnie dodatnim świetle.

NajpiÄ™kniejsze uczucie Fredro opisaÅ‚ inaczej, niż współczeÅ›ni mu romantycy. MiÅ‚ość fredrowska nie jest smutna, przygnÄ™biajÄ…ca, ponura, nie spada na czÅ‚owieka „z nieba”, nie rodzi siÄ™ od pierwszego wejrzenia. Jak widzimy na przykÅ‚adzie Anieli i Gustawa czy Klary i Albina, miÅ‚ość potrzebuje czasu, by siÄ™ ujawnić, rozwinąć i umocnić, ale gdy już siÄ™ to stanie – jest szczęściem i bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwem czÅ‚owieka.

W dziele mamy kilka rodzajów miłości, dzięki czemu poznajemy jej różne oblicza, począwszy od mocnego i silnego uczucia Gustawa do Anieli, pogodnego i pełnego zrozumienia i wyrozumiałości Anieli do Gustawa, poprzez przekorne Klary do Albina, sentymentalne, pełne łez i rozpaczy Albina do Klary, a skończywszy na dawnym, lecz nieśmiałym Radosta do Dobrójskiej.

Obserwujemy proces rodzenia siÄ™ uczucia, które inaczej zakorzenia siÄ™ w dobrodusznej i Å‚atwowiernej Anieli, a inaczej w fircyku i lekkomyÅ›lnym hulace – Gustawie, dziÄ™ki czemu utwór staje siÄ™ jeszcze bardziej uniwersalny i interesujÄ…cy. MiÅ‚ość wypeÅ‚nia caÅ‚y utwór, stajÄ…c siÄ™ motorem dziaÅ‚ania bohaterów.

Utwór jest zarazem poruszeniem tak ważnej kwestii, jak problem prawa mÅ‚odych ludzi do wyboru partnera, miÅ‚oÅ›ci i małżeÅ„stwa. W momencie rozpoczÄ™cia akcji małżeÅ„stwo Gustawa i Anieli jest tylko kwestiÄ… czasu, ponieważ opiekunowie mÅ‚odych już zawarli „umowÄ™” o ich przyszÅ‚oÅ›ci. Nie byÅ‚o ważne, iż Gustaw traktowaÅ‚ AnielÄ™ poczÄ…tkowo jak „wieÅ›niaczkÄ™”, zasypiaÅ‚ w jej towarzystwie, okazywaÅ‚ znudzenie, a ona traktowaÅ‚a go jak fircyka nieprzedstawiajÄ…cego sobÄ… żadnych gÅ‚Ä™bszych wartoÅ›ci.

Para nie przewidywaÅ‚a protestu – pewnie i tak doszÅ‚oby do Å›lubu bez miÅ‚oÅ›ci, gdyby nie nagÅ‚e pojawienie siÄ™ szczerego uczucia dziÄ™ki intrydze wymyÅ›lonej przez bohatera. Również przykÅ‚ad Klary jest doskonaÅ‚ym odzwierciedleniem zasad, jaki panowaÅ‚y w czasach współczesnych Fredrze. Choć Radost byÅ‚ kilka razy starszy od dziewczyny, jeżeli faktycznie chciaÅ‚by pojąć jÄ… za żonÄ™, nie mogÅ‚aby sprzeciwić siÄ™ woli ojca, decydujÄ…cego o jej przyszÅ‚oÅ›ci.
Pisarz zasygnalizowaÅ‚ w utworze problem cierpieÅ„ ludzi w małżeÅ„stwie bez miÅ‚oÅ›ci. NiespeÅ‚nieni w zwiÄ…zku siÄ™ rodzice Klary, nieszczęście jest również udziaÅ‚em Radosta i Dobrójskiej – rozdzielonych w mÅ‚odoÅ›ci poprzez decyzjÄ™ rodziców. Cierpieliby również Gustaw i Aniela, gdyby nie pojawienie siÄ™ miÄ™dzy nimi uczucia. Åšluby panieÅ„skie sÄ… gÅ‚osem pisarza w tej sprawie. Choć dzieÅ‚o nie jest tragicznÄ… historiÄ…, peÅ‚nÄ… samobójstw i pompatycznego „umierania z rozpaczy przy boku niekochanego partnera”, to jednak nakreÅ›lajÄ… negatywne konsekwencje praw w czasach, gdy o przyszÅ‚oÅ›ci ludzi nie decydowali oni sami, lecz rodzice i stosunki spoÅ‚eczno-majÄ…tkowe.

Ponadto komediodramat jest udanÄ… próbÄ… oÅ›mieszenia literatury sentymentalnej i sentymentalnego modelu przeżywania miÅ‚oÅ›ci. Jeżeli panny wyrabiaÅ‚y sobie poglÄ…dy na życie (zawarcie Å›lubów) podczas lektur „książek zbójeckich”, zakÅ‚adajÄ…cych niemożność szczęśliwego życia w małżeÅ„stwie, Å›mierć miÅ‚oÅ›ci, przewrotność i zdradzieckÄ… naturÄ™ mężczyzn. Panowie starali siÄ™ zdobyć serce ukochanej zachowujÄ…c siÄ™ niemÄ™sko i karykaturalnie, nie Å›wiadczyÅ‚o to pomyÅ›lnie o dorobku sentymentalizmu i romantyzmu. Takie klasyczne dzieÅ‚a, jak Cierpienia mÅ‚odego Wertera czy IV część Dziadów byÅ‚y dla Fredry doskonaÅ‚ym materiaÅ‚em do przeÅ›miewczych pamfletów i parodii.

PrzyglÄ…dajÄ…c siÄ™ postaci Albina – najkomiczniejszej w utworze - mÅ‚odzieÅ„ca rozpaczajÄ…cego i rozkoszujÄ…cego siÄ™ w katuszach miÅ‚oÅ›ci, ocierajÄ…cego oczy chusteczkÄ…, bÄ™dÄ…cego „ckliwym chÅ‚opcem na zawoÅ‚anie”, dostrzegamy, jakie spustoszenia w rozumach mÅ‚odzieży koÅ„ca XIX wieku poczyniÅ‚ sentymentalizm i romantyzm. Definitywnym oÅ›mieszeniem idei miÅ‚oÅ›ci sentymentalnej jest ukazanie, jak szybko Aniela i Klara zrezygnowaÅ‚y z kontynuowania Å›lubów i zgodziÅ‚y siÄ™ na pozostawienie panieÅ„skich stanów na rzecz małżeÅ„stw.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Åšluby panieÅ„skie” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Åšlubów panieÅ„skich” w piguÅ‚ce
Życiorys Fredry
Geneza „Åšlubów panieÅ„skich”
Problematyka „Åšlubów panieÅ„skich”
„Åšluby panieÅ„skie” jako komedia intrygi i charakteru
Czas i miejsce akcji „Åšlubów panieÅ„skich”
JÄ™zyk utworu i rodzaje komizmu w „Åšlubach panieÅ„skich”
Kompozycja i struktura „Åšlubów panieÅ„skich”
Tytuł komedii Fredry
Motywy w „Åšlubach panieÅ„skich”
„Åšluby panieÅ„skie” - komedia romantyczna czy antyromantyczna?
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „Åšlubów panieÅ„skich”
Aleksander Fredro – kalendarium życia
Szlachecka obyczajowość w „Åšlubach panieÅ„skich”
Motto „Åšlubów panieÅ„skich”
Słynne cytaty z utworów Aleksandra Fredry
Twórczość Aleksandra Fredry
Najważniejsze cytaty w „Åšlubach panieÅ„skich”
Bibliografia




Bohaterowie
Albin – charakterystyka postaci
Gustaw – charakterystyka postaci
Aniela – charakterystyka postaci
Klara – charakterystyka postaci
Pani Dobrójska – charakterystyka postaci
Radost – charakterystyka postaci



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies