Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Śluby panieńskie
Śluby panieńskie w pierwotnych wersjach komedii miały aż trzy inne tytuły.
KoÅ„cowy tytuÅ‚ dzieÅ‚a, jak również Nienawiść mężczyzn – majÄ… podobne odniesienie do interpretacji i odczytaÅ„ dramatu. Oba odnoszÄ… siÄ™ do głównego problemu dzieÅ‚a – Å›lubów pozostania w stanie panieÅ„skim do Å›mierci, zÅ‚ożonych przez dwie główne bohaterki: AnielÄ™ i KlarÄ™. Panny obiecywaÅ‚y sobie: „Przyrzekam na kobiety staÅ‚ość niewzruszonÄ… / Nienawidzić ród mÄ™ski, nigdy nie być żonÄ…”, ponieważ wskutek lektury Å‚zawych romansów miaÅ‚y wyidealizowane wyobrażenie miÅ‚oÅ›ci, któremu ciężko byÅ‚o sprostać. Bohaterki komedii nienawidziÅ‚y mężczyzn, stÄ…d też uzasadnienie poczÄ…tkowego tytuÅ‚u z 1827 roku: Nienawiść mężczyzn.
Z kolei wersje Magnetyzm (tytuł komedii, gdy Fredro rozpoczął pisanie w 1826 roku) i Magnetyzm serca (tytuł, jaki nosiła sztuka podczas premiery w teatrze lwowskim 15 lutego 1833 roku) były świadectwem nawiązania do szalenie modnej w okresie końca XVIII i początku XIX wieku teorii magnetyzmu, stworzonej przez Franciszka Mesmera.
Teoria magnetyzmu zakłada istnienie zdolności oddziaływania na innych za pomocą duchowej siły, tzw. fluidu, istniejącego w ludzkim ciele. Nawiązywała do romantycznej ideologii, która opierała się w dużej mierze na stworzonym przez J. Rousseau pojęciu komunii serc.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Tytuł komedii Fredry
Autor: Karolina MarlêgaÅšluby panieÅ„skie w pierwotnych wersjach komedii miaÅ‚y aż trzy inne tytuÅ‚y.
KoÅ„cowy tytuÅ‚ dzieÅ‚a, jak również Nienawiść mężczyzn – majÄ… podobne odniesienie do interpretacji i odczytaÅ„ dramatu. Oba odnoszÄ… siÄ™ do głównego problemu dzieÅ‚a – Å›lubów pozostania w stanie panieÅ„skim do Å›mierci, zÅ‚ożonych przez dwie główne bohaterki: AnielÄ™ i KlarÄ™. Panny obiecywaÅ‚y sobie: „Przyrzekam na kobiety staÅ‚ość niewzruszonÄ… / Nienawidzić ród mÄ™ski, nigdy nie być żonÄ…”, ponieważ wskutek lektury Å‚zawych romansów miaÅ‚y wyidealizowane wyobrażenie miÅ‚oÅ›ci, któremu ciężko byÅ‚o sprostać. Bohaterki komedii nienawidziÅ‚y mężczyzn, stÄ…d też uzasadnienie poczÄ…tkowego tytuÅ‚u z 1827 roku: Nienawiść mężczyzn.
Z kolei wersje Magnetyzm (tytuł komedii, gdy Fredro rozpoczął pisanie w 1826 roku) i Magnetyzm serca (tytuł, jaki nosiła sztuka podczas premiery w teatrze lwowskim 15 lutego 1833 roku) były świadectwem nawiązania do szalenie modnej w okresie końca XVIII i początku XIX wieku teorii magnetyzmu, stworzonej przez Franciszka Mesmera.
Teoria magnetyzmu zakłada istnienie zdolności oddziaływania na innych za pomocą duchowej siły, tzw. fluidu, istniejącego w ludzkim ciele. Nawiązywała do romantycznej ideologii, która opierała się w dużej mierze na stworzonym przez J. Rousseau pojęciu komunii serc.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies