Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Śluby panieńskie
W Ślubach Fredro ukazał dwa odmienne modele miłości:
Tradycyjny, w którym miÅ‚ość nie zawsze wiąże siÄ™ z małżeÅ„stwem. Pary byÅ‚y kojarzone, jak Gustaw i Aniela, przez dorosÅ‚ych. O przyszÅ‚ym zwiÄ…zku decydowaÅ‚a podobna pozycja majÄ…tkowa, status spoÅ‚eczny, a nie uczucia (jeżeli para siÄ™ kochaÅ‚a, to dobrze, jeżeli nie – to trudno).
Sentymentalny bÄ™dÄ…cy nastÄ™pstwem romantycznych lektur, w których zakochani, aby być razem, zdolni byli do podwójnego samobójstwa. „NamiÄ™tna miÅ‚ość ponad wszystko!” – takie byÅ‚o przykazanie sentymentalistów. Spadkobiercami miÅ‚oÅ›ci sentymentalnej sÄ… w utworze poczÄ…tkowo Gucio, Aniela i Klara. Mylnie wierzÄ…, że małżeÅ„stwo niszczy miÅ‚ość, wieje nudÄ… (Gustaw) i powoduje uprzedmiotowieniem kobiety (panienki).
Postaci bohaterów sÄ… zarysowane z dbaÅ‚oÅ›ciÄ… o ukazanie temperamentów i osobowoÅ›ci. Aby jeszcze bardziej uwidocznić najważniejsze cechy bohaterów, Fredro zestawiÅ‚ te najbardziej kontrastowe w wielu scenach. Gustaw i Albin zawiÄ…zujÄ… swoiste „przymierze”, choć sÄ… caÅ‚kowicie różni. Pierwszy energiczny i pomysÅ‚owy, drugi bierny i pÅ‚aczliwy, pierwszy – przekonany o swej mÄ™skoÅ›ci, drugi – zniewieÅ›ciaÅ‚y. Aniela i Klara również sÄ… caÅ‚kowicie różne. Posiadaczka „anielskiego” imienia jest dobroduszna i Å‚atwowierna, podczas gdy ukochana Albina – przekorna, zÅ‚oÅ›liwa i buntownicza. Widoczne jest, że Aniela cechami bardziej przypomina Albina, a Klara – Gucia.
strona: 1 2
a) pięć aktów
b) trzy akty
c) sześć aktów
d) sześć aktów
RozwiÄ…zanie
Rozwój akcji komedii intrygi i charakterów można graficznie przedstawić w kształcie litery:
a) O
b) V
c) U
d) A
RozwiÄ…zanie
W komedii Fredry:
a) nie następuje zmiana nastawienia głównych bohaterek do spraw miłości i małżeństwa
b) brak jest psychologizmu
c) dokładnie śledzimy narodziny i dojrzewanie do miłości
d) brak jest nacisku na wierne ukazanie psychicznej strony ludzkiej natury
RozwiÄ…zanie
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Kompozycja i struktura „Åšlubów panieÅ„skich”
Autor: Karolina MarlêgaW Åšlubach Fredro ukazaÅ‚ dwa odmienne modele miÅ‚oÅ›ci:
Tradycyjny, w którym miÅ‚ość nie zawsze wiąże siÄ™ z małżeÅ„stwem. Pary byÅ‚y kojarzone, jak Gustaw i Aniela, przez dorosÅ‚ych. O przyszÅ‚ym zwiÄ…zku decydowaÅ‚a podobna pozycja majÄ…tkowa, status spoÅ‚eczny, a nie uczucia (jeżeli para siÄ™ kochaÅ‚a, to dobrze, jeżeli nie – to trudno).
Sentymentalny bÄ™dÄ…cy nastÄ™pstwem romantycznych lektur, w których zakochani, aby być razem, zdolni byli do podwójnego samobójstwa. „NamiÄ™tna miÅ‚ość ponad wszystko!” – takie byÅ‚o przykazanie sentymentalistów. Spadkobiercami miÅ‚oÅ›ci sentymentalnej sÄ… w utworze poczÄ…tkowo Gucio, Aniela i Klara. Mylnie wierzÄ…, że małżeÅ„stwo niszczy miÅ‚ość, wieje nudÄ… (Gustaw) i powoduje uprzedmiotowieniem kobiety (panienki).
Postaci bohaterów sÄ… zarysowane z dbaÅ‚oÅ›ciÄ… o ukazanie temperamentów i osobowoÅ›ci. Aby jeszcze bardziej uwidocznić najważniejsze cechy bohaterów, Fredro zestawiÅ‚ te najbardziej kontrastowe w wielu scenach. Gustaw i Albin zawiÄ…zujÄ… swoiste „przymierze”, choć sÄ… caÅ‚kowicie różni. Pierwszy energiczny i pomysÅ‚owy, drugi bierny i pÅ‚aczliwy, pierwszy – przekonany o swej mÄ™skoÅ›ci, drugi – zniewieÅ›ciaÅ‚y. Aniela i Klara również sÄ… caÅ‚kowicie różne. Posiadaczka „anielskiego” imienia jest dobroduszna i Å‚atwowierna, podczas gdy ukochana Albina – przekorna, zÅ‚oÅ›liwa i buntownicza. Widoczne jest, że Aniela cechami bardziej przypomina Albina, a Klara – Gucia.
strona: 1 2
Szybki test:
Komediodramat liczy:a) pięć aktów
b) trzy akty
c) sześć aktów
d) sześć aktów
RozwiÄ…zanie
Rozwój akcji komedii intrygi i charakterów można graficznie przedstawić w kształcie litery:
a) O
b) V
c) U
d) A
RozwiÄ…zanie
W komedii Fredry:
a) nie następuje zmiana nastawienia głównych bohaterek do spraw miłości i małżeństwa
b) brak jest psychologizmu
c) dokładnie śledzimy narodziny i dojrzewanie do miłości
d) brak jest nacisku na wierne ukazanie psychicznej strony ludzkiej natury
RozwiÄ…zanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies