Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Śluby panieńskie
Również przykład Klary jest doskonałym odzwierciedleniem zasad, jakie panowały w czasach współczesnych Fredrze. Choć Radost był kilka razy starszy od dziewczyny, jeżeli faktycznie chciałby pojąć ją za żonę, nie mogłaby sprzeciwić się woli ojca, decydującego o jej przyszłości.
Cierpienia w małżeństwie bez miłości
Pisarz zasygnalizowaÅ‚ w utworze problem cierpieÅ„ ludzi w małżeÅ„stwie bez miÅ‚oÅ›ci. NiespeÅ‚nieni w zwiÄ…zku siÄ™ rodzice Klary, nieszczęście jest również udziaÅ‚em Radosta i Dobrójskiej – rozdzielonych w mÅ‚odoÅ›ci poprzez decyzjÄ™ rodziców. Cierpieliby również Gustaw i Aniela, gdyby nie pojawiÅ‚o siÄ™ miÄ™dzy nimi uczucie. Choć dzieÅ‚o nie jest tragicznÄ… historiÄ…, to jednak nakreÅ›la negatywne konsekwencje praw w czasach, gdy o przyszÅ‚oÅ›ci ludzi nie decydowali oni sami, lecz rodzice i stosunki spoÅ‚eczno-majÄ…tkowe.
Negacja wiejskiego życia
Choć pisarz wyidealizowaÅ‚ wiejskie życie, to jednak wprowadziÅ‚ do dramatu postać niechÄ™tnÄ… takiemu otoczeniu. „Laleczka warszawska”, czyli Gucio wedÅ‚ug Klary, cierpiaÅ‚a katusze, przebywajÄ…c w majÄ…tku Dobrójskiej. Na potwierdzenie tej myÅ›li warto przytoczyć ironicznÄ… wypowiedź bohatera na temat „atrakcji” wiejskiego życia: „«coraz wolniej» Nie…wieÅ› ma swoje wdziÄ™ki…mówiÄ™ szczerze. / «ziewa skrycie» / Na wiosnÄ™ kwiatki… listki… trawki Å›wieże, / A w lecie, w lecie! … sÄ… te… piÄ™kne zniwa; / No i w jesieni… / «ziewajÄ…c» / także… tam coÅ› bywa; / W zimie wieczory… tak… w zimie… wieczory / SÄ…, sÄ… zabawy… o, sÄ…, każdej pory!... / «Ziewa i wkrótce zaczyna drzymać»”.
Intryga
Osią kompozycyjną dramatu jest intryga wymyślona przez sprytnego i inteligentnego Gustawa, dzięki której zdobywa zainteresowanie, a później miłość Anieli oraz przyczynia się bezpośrednio do połączenia Klary i Albina. Intryga jest w tym przypadku czymś pozytywnym, ponieważ doprowadza do realizacji początkowych pragnień Radosta i Dobrójskiej, którzy jeszcze przed rozpoczęciem akcji zadecydowali o ślubie Anieli i Gucia.
EmocjonalizmMotywy w „Åšlubach panieÅ„skich”
Autor: Karolina MarlêgaRównież przykÅ‚ad Klary jest doskonaÅ‚ym odzwierciedleniem zasad, jakie panowaÅ‚y w czasach współczesnych Fredrze. Choć Radost byÅ‚ kilka razy starszy od dziewczyny, jeżeli faktycznie chciaÅ‚by pojąć jÄ… za żonÄ™, nie mogÅ‚aby sprzeciwić siÄ™ woli ojca, decydujÄ…cego o jej przyszÅ‚oÅ›ci.
Cierpienia w małżeństwie bez miłości
Pisarz zasygnalizowaÅ‚ w utworze problem cierpieÅ„ ludzi w małżeÅ„stwie bez miÅ‚oÅ›ci. NiespeÅ‚nieni w zwiÄ…zku siÄ™ rodzice Klary, nieszczęście jest również udziaÅ‚em Radosta i Dobrójskiej – rozdzielonych w mÅ‚odoÅ›ci poprzez decyzjÄ™ rodziców. Cierpieliby również Gustaw i Aniela, gdyby nie pojawiÅ‚o siÄ™ miÄ™dzy nimi uczucie. Choć dzieÅ‚o nie jest tragicznÄ… historiÄ…, to jednak nakreÅ›la negatywne konsekwencje praw w czasach, gdy o przyszÅ‚oÅ›ci ludzi nie decydowali oni sami, lecz rodzice i stosunki spoÅ‚eczno-majÄ…tkowe.
Negacja wiejskiego życia
Choć pisarz wyidealizowaÅ‚ wiejskie życie, to jednak wprowadziÅ‚ do dramatu postać niechÄ™tnÄ… takiemu otoczeniu. „Laleczka warszawska”, czyli Gucio wedÅ‚ug Klary, cierpiaÅ‚a katusze, przebywajÄ…c w majÄ…tku Dobrójskiej. Na potwierdzenie tej myÅ›li warto przytoczyć ironicznÄ… wypowiedź bohatera na temat „atrakcji” wiejskiego życia: „«coraz wolniej» Nie…wieÅ› ma swoje wdziÄ™ki…mówiÄ™ szczerze. / «ziewa skrycie» / Na wiosnÄ™ kwiatki… listki… trawki Å›wieże, / A w lecie, w lecie! … sÄ… te… piÄ™kne zniwa; / No i w jesieni… / «ziewajÄ…c» / także… tam coÅ› bywa; / W zimie wieczory… tak… w zimie… wieczory / SÄ…, sÄ… zabawy… o, sÄ…, każdej pory!... / «Ziewa i wkrótce zaczyna drzymać»”.
Intryga
Osią kompozycyjną dramatu jest intryga wymyślona przez sprytnego i inteligentnego Gustawa, dzięki której zdobywa zainteresowanie, a później miłość Anieli oraz przyczynia się bezpośrednio do połączenia Klary i Albina. Intryga jest w tym przypadku czymś pozytywnym, ponieważ doprowadza do realizacji początkowych pragnień Radosta i Dobrójskiej, którzy jeszcze przed rozpoczęciem akcji zadecydowali o ślubie Anieli i Gucia.
Inną cechą romantycznych utworów, obecną w Ślubach, jest zarysowanie i podkreślenie czułej strony natury człowieka. Takie cechy, jak wrażliwość czy skłonność do kierowania się emocjami są widoczne we wszystkich postaciach komedii. Zarówno Gustaw, jak i Radost, Albin czy Klara w kulminacyjnym momencie dramatu przekonują się o ogromnej sile miłości, która rządzi ludzkim życiem.
Szlachecki dworek
Miejscem akcji jest wieÅ› poÅ‚ożona pod Lublinem, szlachecki dworek Dobrójskiej – miejsce szczęśliwego, wrÄ™cz idyllicznego życia. MieszkaÅ„cy i goÅ›cie majÄ…tku, choć nie sÄ… bogaci, to jednak charakteryzujÄ… ich takie cechy, jak życzliwość, zdolność pomocy czy radość życia, a my odczuwamy uniwersalność podkreÅ›lonych wartoÅ›ci. Fredro wyidealizowaÅ‚ w dramacie polski dwór i ziemiaÅ„ski model życia szlachty. OpisaÅ‚ codzienne zajÄ™cia i życie jego mieszkaÅ„ców i goÅ›ci, obyczaje, zainteresowania, styl życia i pogodnÄ… atmosferÄ™, kierujÄ…c siÄ™ wÅ‚asnymi spostrzeżeniami. Mistrzowsko sportretowaÅ‚ ludzi zamieszkujÄ…cych prowincjonalne dworki szlacheckie, odtwarzajÄ…c z dbaÅ‚oÅ›ciÄ… ich psychikÄ™: myÅ›li, uczucia i pragnienia.
Motyw walki płci
Składnikiem zawiązującym akcję jest odwieczny motyw walki płci, który pisarz dopasował do swoich potrzeb i jeszcze bardziej skomplikował. Skontrastował poglądy Gustawa, który na początku dzieła jest reprezentantem rozsądnego działania, z zasadami panienek. Aniela i Klara kierują się emocjami i ślubami. W dalszej części utworu młodzi konfrontują swe poglądy z rzeczywistością i przeżywają zawód spowodowany rozbieżnością między teorią i praktyką.
Konflikt pokoleń
Fredro zmodyfikował na potrzeby tego tytułu odwieczny motyw konfliktu pokoleń, który u niego ma mniej tragiczny wymiar (w porównaniu na przykład z komediami Moliera, w których młodzi musieli przełamywać opór dorosłych, by się pobrać). Choć Radost i Dobrójska reprezentują inne pokolenie, są przychylnie nastawieni do Gucia i Anieli, cierpliwie czekając, aż młodzieniec się oficjalnie oświadczy.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies