Motywy w „Åšlubach panieÅ„skich” - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Śluby panieńskie

Motywy w „Åšlubach panieÅ„skich”

Autor: Karolina Marlêga

Również przykład Klary jest doskonałym odzwierciedleniem zasad, jakie panowały w czasach współczesnych Fredrze. Choć Radost był kilka razy starszy od dziewczyny, jeżeli faktycznie chciałby pojąć ją za żonę, nie mogłaby sprzeciwić się woli ojca, decydującego o jej przyszłości.

Cierpienia w małżeństwie bez miłości

Pisarz zasygnalizowaÅ‚ w utworze problem cierpieÅ„ ludzi w małżeÅ„stwie bez miÅ‚oÅ›ci. NiespeÅ‚nieni w zwiÄ…zku siÄ™ rodzice Klary, nieszczęście jest również udziaÅ‚em Radosta i Dobrójskiej – rozdzielonych w mÅ‚odoÅ›ci poprzez decyzjÄ™ rodziców. Cierpieliby również Gustaw i Aniela, gdyby nie pojawiÅ‚o siÄ™ miÄ™dzy nimi uczucie. Choć dzieÅ‚o nie jest tragicznÄ… historiÄ…, to jednak nakreÅ›la negatywne konsekwencje praw w czasach, gdy o przyszÅ‚oÅ›ci ludzi nie decydowali oni sami, lecz rodzice i stosunki spoÅ‚eczno-majÄ…tkowe.

Negacja wiejskiego życia

Choć pisarz wyidealizowaÅ‚ wiejskie życie, to jednak wprowadziÅ‚ do dramatu postać niechÄ™tnÄ… takiemu otoczeniu. „Laleczka warszawska”, czyli Gucio wedÅ‚ug Klary, cierpiaÅ‚a katusze, przebywajÄ…c w majÄ…tku Dobrójskiej. Na potwierdzenie tej myÅ›li warto przytoczyć ironicznÄ… wypowiedź bohatera na temat „atrakcji” wiejskiego życia: „«coraz wolniej» Nie…wieÅ› ma swoje wdziÄ™ki…mówiÄ™ szczerze. / «ziewa skrycie» / Na wiosnÄ™ kwiatki… listki… trawki Å›wieże, / A w lecie, w lecie! … sÄ… te… piÄ™kne zniwa; / No i w jesieni… / «ziewajÄ…c» / także… tam coÅ› bywa; / W zimie wieczory… tak… w zimie… wieczory / SÄ…, sÄ… zabawy… o, sÄ…, każdej pory!... / «Ziewa i wkrótce zaczyna drzymać»”.

Intryga

Osią kompozycyjną dramatu jest intryga wymyślona przez sprytnego i inteligentnego Gustawa, dzięki której zdobywa zainteresowanie, a później miłość Anieli oraz przyczynia się bezpośrednio do połączenia Klary i Albina. Intryga jest w tym przypadku czymś pozytywnym, ponieważ doprowadza do realizacji początkowych pragnień Radosta i Dobrójskiej, którzy jeszcze przed rozpoczęciem akcji zadecydowali o ślubie Anieli i Gucia.
Emocjonalizm

Inną cechą romantycznych utworów, obecną w Ślubach, jest zarysowanie i podkreślenie czułej strony natury człowieka. Takie cechy, jak wrażliwość czy skłonność do kierowania się emocjami są widoczne we wszystkich postaciach komedii. Zarówno Gustaw, jak i Radost, Albin czy Klara w kulminacyjnym momencie dramatu przekonują się o ogromnej sile miłości, która rządzi ludzkim życiem.

Szlachecki dworek

Miejscem akcji jest wieÅ› poÅ‚ożona pod Lublinem, szlachecki dworek Dobrójskiej – miejsce szczęśliwego, wrÄ™cz idyllicznego życia. MieszkaÅ„cy i goÅ›cie majÄ…tku, choć nie sÄ… bogaci, to jednak charakteryzujÄ… ich takie cechy, jak życzliwość, zdolność pomocy czy radość życia, a my odczuwamy uniwersalność podkreÅ›lonych wartoÅ›ci. Fredro wyidealizowaÅ‚ w dramacie polski dwór i ziemiaÅ„ski model życia szlachty. OpisaÅ‚ codzienne zajÄ™cia i życie jego mieszkaÅ„ców i goÅ›ci, obyczaje, zainteresowania, styl życia i pogodnÄ… atmosferÄ™, kierujÄ…c siÄ™ wÅ‚asnymi spostrzeżeniami. Mistrzowsko sportretowaÅ‚ ludzi zamieszkujÄ…cych prowincjonalne dworki szlacheckie, odtwarzajÄ…c z dbaÅ‚oÅ›ciÄ… ich psychikÄ™: myÅ›li, uczucia i pragnienia.

Motyw walki płci

Składnikiem zawiązującym akcję jest odwieczny motyw walki płci, który pisarz dopasował do swoich potrzeb i jeszcze bardziej skomplikował. Skontrastował poglądy Gustawa, który na początku dzieła jest reprezentantem rozsądnego działania, z zasadami panienek. Aniela i Klara kierują się emocjami i ślubami. W dalszej części utworu młodzi konfrontują swe poglądy z rzeczywistością i przeżywają zawód spowodowany rozbieżnością między teorią i praktyką.

Konflikt pokoleń

Fredro zmodyfikował na potrzeby tego tytułu odwieczny motyw konfliktu pokoleń, który u niego ma mniej tragiczny wymiar (w porównaniu na przykład z komediami Moliera, w których młodzi musieli przełamywać opór dorosłych, by się pobrać). Choć Radost i Dobrójska reprezentują inne pokolenie, są przychylnie nastawieni do Gucia i Anieli, cierpliwie czekając, aż młodzieniec się oficjalnie oświadczy.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Åšluby panieÅ„skie” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Åšlubów panieÅ„skich” w piguÅ‚ce
Życiorys Fredry
Geneza „Åšlubów panieÅ„skich”
Problematyka „Åšlubów panieÅ„skich”
„Åšluby panieÅ„skie” jako komedia intrygi i charakteru
Czas i miejsce akcji „Åšlubów panieÅ„skich”
JÄ™zyk utworu i rodzaje komizmu w „Åšlubach panieÅ„skich”
Kompozycja i struktura „Åšlubów panieÅ„skich”
Tytuł komedii Fredry
Aleksander Fredro – kalendarium życia
Motywy w „Åšlubach panieÅ„skich”
„Åšluby panieÅ„skie” - komedia romantyczna czy antyromantyczna?
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „Åšlubów panieÅ„skich”
Szlachecka obyczajowość w „Åšlubach panieÅ„skich”
Motto „Åšlubów panieÅ„skich”
Twórczość Aleksandra Fredry
Słynne cytaty z utworów Aleksandra Fredry
Najważniejsze cytaty w „Åšlubach panieÅ„skich”
Bibliografia




Bohaterowie
Gustaw – charakterystyka postaci
Albin – charakterystyka postaci
Klara – charakterystyka postaci
Aniela – charakterystyka postaci
Pani Dobrójska – charakterystyka postaci
Radost – charakterystyka postaci



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies