JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Syzyfowe prace
Rozdział I
Rodzice odwożą ośmioletniego Marcina saniami z rodzinnych Gawronek do szkoły początkowej w Owczarach (4 stycznia 1872 roku). Wylękniony chłopiec poznaje nowe miejsce, nauczycieli Wiechowskich, warunki panujące w placówce. Jego matka targuje się z żoną nauczyciela o cenę nauki Marcinka. W końcu następuje spisanie umowy przewidującej opłacanie edukacji chłopca dostawami żywności dla szkoły. Pożegnanie z rodzicami jest bardzo smutne i przygnębiające. Otaczany zawsze troskliwą opieką jedynak czuje się samotny i ma trudności z zaaklimatyzowaniem się. Spędza pierwszą samotną noc w Owczarach, podczas której tęskni za domem. W ciągu kolejnych dni poznaje nowych kolegów i rozpoczyna naukę.
Rozdział II
MaÅ‚y Borowicz ma duże trudnoÅ›ci z przyswojeniem nowego trybu nauki (lekcje prowadzone sÄ… po rosyjsku), a przecież musi przygotować siÄ™ w krótkim czasie do egzaminów do klasy wstÄ™pnej. ChÅ‚opiec poznaje Piotrka Michcika – najlepszego ucznia w grupie. Podczas odczytywania listy obecnoÅ›ci dzieci podajÄ… dziwne odpowiedzi, ponieważ nie znajÄ… jÄ™zyka rosyjskiego. Marcin ma problemy w nauce rosyjskiego. TÄ™skni za domem rodzinnym. Pewnego dnia do szkoÅ‚y dociera wieść o zbliżajÄ…cej siÄ™ kontroli wÅ‚adz. NastÄ™puje przygotowywanie placówki, uczniów, budynku szkoÅ‚y, domu Wiechowskiego. W koÅ„cu nadchodzi moment wizytacji Jaczmieniewa. Odpytuje on uczniów, dostrzegajÄ…c nieudolność w posÅ‚ugiwaniu siÄ™ jÄ™zykiem wykÅ‚adowym. Wypowiada krytyczne uwagi i grozi nauczycielowi utratÄ… pracy. W koÅ„cu wychodzi wzburzony. Wraca jednak po kilku chwilach i przeprasza za pomyÅ‚kÄ™ w ocenie pracy Wiechowskiego, któremu podnosi pensjÄ™. Okazuje siÄ™, że wiejskie kobiety poskarżyÅ‚y siÄ™ na jego metody wychowawcze (uczyÅ‚ w jÄ™zyku rosyjskim), czym spowodowaÅ‚y poprawÄ™ jego sytuacji w oczach wizytatora. Wiechowscy Å›wiÄ™tujÄ… sukces.
Rozdział III
Marcin z matką przyjeżdżają do Klerykowa. Helena stara się o przyjęcie syna do tamtejszego gimnazjum. Zatrzymują się w hotelu, gdzie oczekują na egzaminy kwalifikujące do klasy wstępnej. Zebrani w tym samym celu przyszli uczniowie czynią uwagi na temat wyglądu Marcinka. Znajomy Żyd informuje Borowiczową o profesorze, którego prywatni podopieczni zawsze dostają się do placówki. Kobieta składa wizytę nauczycielowi Majewskiemu w sprawie korepetycji. Chłopiec rozpoczyna opłacane przez matkę dokształcanie.
RozdziaÅ‚ IV„Syzyfowe prace” streszczenie w piguÅ‚ce
Autor: Karolina MarlêgaRozdziaÅ‚ I
Rodzice odwożą ośmioletniego Marcina saniami z rodzinnych Gawronek do szkoły początkowej w Owczarach (4 stycznia 1872 roku). Wylękniony chłopiec poznaje nowe miejsce, nauczycieli Wiechowskich, warunki panujące w placówce. Jego matka targuje się z żoną nauczyciela o cenę nauki Marcinka. W końcu następuje spisanie umowy przewidującej opłacanie edukacji chłopca dostawami żywności dla szkoły. Pożegnanie z rodzicami jest bardzo smutne i przygnębiające. Otaczany zawsze troskliwą opieką jedynak czuje się samotny i ma trudności z zaaklimatyzowaniem się. Spędza pierwszą samotną noc w Owczarach, podczas której tęskni za domem. W ciągu kolejnych dni poznaje nowych kolegów i rozpoczyna naukę.
Rozdział II
MaÅ‚y Borowicz ma duże trudnoÅ›ci z przyswojeniem nowego trybu nauki (lekcje prowadzone sÄ… po rosyjsku), a przecież musi przygotować siÄ™ w krótkim czasie do egzaminów do klasy wstÄ™pnej. ChÅ‚opiec poznaje Piotrka Michcika – najlepszego ucznia w grupie. Podczas odczytywania listy obecnoÅ›ci dzieci podajÄ… dziwne odpowiedzi, ponieważ nie znajÄ… jÄ™zyka rosyjskiego. Marcin ma problemy w nauce rosyjskiego. TÄ™skni za domem rodzinnym. Pewnego dnia do szkoÅ‚y dociera wieść o zbliżajÄ…cej siÄ™ kontroli wÅ‚adz. NastÄ™puje przygotowywanie placówki, uczniów, budynku szkoÅ‚y, domu Wiechowskiego. W koÅ„cu nadchodzi moment wizytacji Jaczmieniewa. Odpytuje on uczniów, dostrzegajÄ…c nieudolność w posÅ‚ugiwaniu siÄ™ jÄ™zykiem wykÅ‚adowym. Wypowiada krytyczne uwagi i grozi nauczycielowi utratÄ… pracy. W koÅ„cu wychodzi wzburzony. Wraca jednak po kilku chwilach i przeprasza za pomyÅ‚kÄ™ w ocenie pracy Wiechowskiego, któremu podnosi pensjÄ™. Okazuje siÄ™, że wiejskie kobiety poskarżyÅ‚y siÄ™ na jego metody wychowawcze (uczyÅ‚ w jÄ™zyku rosyjskim), czym spowodowaÅ‚y poprawÄ™ jego sytuacji w oczach wizytatora. Wiechowscy Å›wiÄ™tujÄ… sukces.
Rozdział III
Marcin z matką przyjeżdżają do Klerykowa. Helena stara się o przyjęcie syna do tamtejszego gimnazjum. Zatrzymują się w hotelu, gdzie oczekują na egzaminy kwalifikujące do klasy wstępnej. Zebrani w tym samym celu przyszli uczniowie czynią uwagi na temat wyglądu Marcinka. Znajomy Żyd informuje Borowiczową o profesorze, którego prywatni podopieczni zawsze dostają się do placówki. Kobieta składa wizytę nauczycielowi Majewskiemu w sprawie korepetycji. Chłopiec rozpoczyna opłacane przez matkę dokształcanie.
TrwajÄ… egzaminy do klasy wstÄ™pnej. Marcin zostaje w koÅ„cu przyjÄ™ty, czym sprawia radość matce. Razem skÅ‚adajÄ… wizytÄ™ starej znajomej - pani Przepiórowskiej. NastÄ™puje opis życia i losów „starej Przepiórzycy”, która przyjmuje Borowicza na stancjÄ™.
Rozdział V
Marcin rozpoczyna naukę. Ma kłopoty z opanowaniem materiału po rosyjsku. Lubi przyswajać wiedzę na świeżym powietrzu. Narrator przedstawia sylwetki sześciu współlokatorów Borowicza: bracia Daleszowscy, Szwarc, Soraczek, Wiktor Alfons Pigwański. Uczniowie gimnazjum bawią się na dziedzińcu szkolnym podczas przerw, a na lekcjach Romcio Gumowicz jest wyśmiewany przez kolegów i nauczyciela podczas odpowiedzi przy tablicy.
Rozdział VI
Mimo iż inni nie mieli urlopu, Borowicz spędza dwa dni w domu z powodu Zielonych Świątek. Do Gawronek jedzie bryczką. Podczas podróży furman Jędrek opowiada o kradzieży klaczy Borowiczów.
Rozdział VII
Z powodu nękających ją od dłuższego czasu suchot, umiera matka Marcina. Chłopiec zostaje uczniem pierwszej klasy. Ma zaległości w nauce, wagaruje z Wilczowskim (Wilczkiem). Pewnego dnia rezygnuje z zabaw z kolegą i udaje się do kościoła. Zaczyna uczestniczyć w zebraniach chóru. Udaje mu się być przypadkowym świadkiem postępowania księdza Wargulskiego, który zrzucił inspektora szkolnego ze schodów za to, iż ten zakazał śpiewania hymnu w języku polskim.
Rozdział VIII
Następuje charakterystyka gimnazjalnych profesorów: Rudolfa Leima (łacina), Iłariona Stiepanycza Ozierskijego (język rosyjski), Sztettera (język polski), Nogackiego (arytmetyka).
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies