JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Syzyfowe prace
Rozdział I
1. Wyjazd ośmioletniego Marcina z ojcem i matką saniami z rodzinnych Gawronek do szkoły początkowej w Owczarach (4 stycznia 1872 roku).
2. Poznanie nowego miejsca, nauczycieli Wiechowskich, warunków panujących w placówce.
3. Targowanie siÄ™ pani Borowiczowej i pani Marcjanny o cenÄ™ nauki Marcinka
4. Spisanie umowy przewidującej opłacanie nauki chłopca dostawami żywności dla szkoły.
5. Pożegnanie z rodzicami.
6. Poczucie osamotnienia i trudności z zaaklimatyzowaniem się.
7. Pierwsza samotna noc w Owczarach
8. Tęsknota za domem.
9. Nowi koledzy.
10. Rozpoczęcie nauki.
Rozdział II
1. Trudności z przyswojeniem nowego trybu nauki (lekcje prowadzone po rosyjsku).
2. Przygotowywanie do rozpoczęcia edukacji w klasie wstępnej.
3. Poznanie Piotrka Michcika.
4. Odczytywanie listy obecności i dziwne odpowiedzi dzieci, nieznających języka rosyjskiego.
5. Kłopoty Marcina w nauce rosyjskiego i tęsknota za rodzinnym domem.
6. Przygotowanie szkoły na kontrolę władz:
7. Wizytacja Iaczmieniewa w Owczarach.
8. Odpytywanie uczniów.
9. Nieudolność dzieci w posługiwaniu się językiem wykładowym.
10. Krytyczne uwagi dyrektora i zagrożenie utraty pracy przez nauczyciela.
11. Skarga wiejskich kobiet na nauczyciela Wiechowskiego i jego metody wychowawcze.
12. Powrót Jaczmieniewa i przeprosiny za pomyłkę w ocenie pracy Wiechowskiego.
13. Podwyższenie pensji i pochwały dydaktyka.
14. Świętowanie w domu nauczyciela.
Rozdział III
1. Przyjazd Marcina z matkÄ… do Klerykowa.
2. Starania kobiety o przyjęcie syna do tamtejszego gimnazjum.
3. Zatrzymanie siÄ™ w hotelu.
4. Oczekiwanie na egzaminy kwalifikujące do klasy wstępnej.
5. Uwagi innych chłopców na temat wyglądu Marcinka.
6. Propozycja Żyda.
7. Wizyta u nauczyciela Majewskiego w sprawie korepetycji.
8. Rozpoczęcie prywatnego dokształcania, opłacanego przez matkę.
Rozdział IV
1. Długotrwałe egzaminy do klasy wstępnej zakończone przyjęciem Marcina.
2. Radość matki.
3. Przyjazd do szkoły.
4. Wizyta u pani Przepiórowskiej.
5. Opis życia „starej Przepiórzycy”.
6. Wynajęcie stancji dla Marcina.
RozdziaÅ‚ VSzczegółowy plan wydarzeÅ„ „Syzyfowych prac”
Autor: Karolina MarlêgaRozdziaÅ‚ I
1. Wyjazd ośmioletniego Marcina z ojcem i matką saniami z rodzinnych Gawronek do szkoły początkowej w Owczarach (4 stycznia 1872 roku).
2. Poznanie nowego miejsca, nauczycieli Wiechowskich, warunków panujących w placówce.
3. Targowanie siÄ™ pani Borowiczowej i pani Marcjanny o cenÄ™ nauki Marcinka
4. Spisanie umowy przewidującej opłacanie nauki chłopca dostawami żywności dla szkoły.
5. Pożegnanie z rodzicami.
6. Poczucie osamotnienia i trudności z zaaklimatyzowaniem się.
7. Pierwsza samotna noc w Owczarach
8. Tęsknota za domem.
9. Nowi koledzy.
10. Rozpoczęcie nauki.
Rozdział II
1. Trudności z przyswojeniem nowego trybu nauki (lekcje prowadzone po rosyjsku).
2. Przygotowywanie do rozpoczęcia edukacji w klasie wstępnej.
3. Poznanie Piotrka Michcika.
4. Odczytywanie listy obecności i dziwne odpowiedzi dzieci, nieznających języka rosyjskiego.
5. Kłopoty Marcina w nauce rosyjskiego i tęsknota za rodzinnym domem.
6. Przygotowanie szkoły na kontrolę władz:
7. Wizytacja Iaczmieniewa w Owczarach.
8. Odpytywanie uczniów.
9. Nieudolność dzieci w posługiwaniu się językiem wykładowym.
10. Krytyczne uwagi dyrektora i zagrożenie utraty pracy przez nauczyciela.
11. Skarga wiejskich kobiet na nauczyciela Wiechowskiego i jego metody wychowawcze.
12. Powrót Jaczmieniewa i przeprosiny za pomyłkę w ocenie pracy Wiechowskiego.
13. Podwyższenie pensji i pochwały dydaktyka.
14. Świętowanie w domu nauczyciela.
Rozdział III
1. Przyjazd Marcina z matkÄ… do Klerykowa.
2. Starania kobiety o przyjęcie syna do tamtejszego gimnazjum.
3. Zatrzymanie siÄ™ w hotelu.
4. Oczekiwanie na egzaminy kwalifikujące do klasy wstępnej.
5. Uwagi innych chłopców na temat wyglądu Marcinka.
6. Propozycja Żyda.
7. Wizyta u nauczyciela Majewskiego w sprawie korepetycji.
8. Rozpoczęcie prywatnego dokształcania, opłacanego przez matkę.
Rozdział IV
1. Długotrwałe egzaminy do klasy wstępnej zakończone przyjęciem Marcina.
2. Radość matki.
3. Przyjazd do szkoły.
4. Wizyta u pani Przepiórowskiej.
5. Opis życia „starej Przepiórzycy”.
6. Wynajęcie stancji dla Marcina.
1. PoczÄ…tek nauki.
2. Kłopoty z opanowaniem materiału po rosyjsku.
3. Przyswajanie wiedzy na świeżym powietrzu.
4. Opis sześciu współlokatorów Borowicza:
· Trzej bracia Daleszowscy,
· Szwarc,
· Soraczek,
· Wiktor Alfons PigwaÅ„ski.
5. Zabawy na dziedzińcu szkolnym podczas przerw.
6. Wyśmianie Romcia Gumowicza przez kolegów i nauczyciela podczas odpowiedzi chłopca przy tablicy.
Rozdział VI
1. Dwudniowa wizyta Marcina w domu z powodu Zielonych ÅšwiÄ…tek.
2. Podróż bryczką do Gawronek.
3. Opowieść furmana Jędrka o kradzieży klaczy Borowiczów.
Rozdział VII
1. Śmierć matki Marcina z powodu nękających ją od dłuższego czasu suchot.
2. Chłopiec uczniem pierwszej klasy.
3. Pogorszenie siÄ™ w nauce.
4. Wagarowanie z Wilczowskim (Wilczkiem).
5. Udanie się do kościoła.
6. Śpiewy w chórze.
7. Obserwowanie postępowania księdza Wargulskiego, który zrzucił inspektora szkolnego ze schodów za to, iż ten zakazał śpiewania hymnu w języku polskim.
Rozdział VIII
1. Scharakteryzowanie gimnazjalnych profesorów:
· Rudolfa Leima (Å‚acina)
· IÅ‚ariona Stiepanycza Ozierskijego (jÄ™zyk rosyjski).
· Sztettera (jÄ™zyk polski)
· Nogackiego (arytmetyka).
Rozdział IX
1. Marcin uczniem trzeciej klasy.
2. Strzelanie z pistoletów wraz z kolegami ze stancji: Szwarcem i braćmi Daleszowskimi.
3. Złapanie Borowicza i jego kolegi na gorącym uczynku przez strażnika.
4. Pobyt w kozie o chlebie i wodzie karÄ… za „zabawÄ™”.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies