Streszczenie „Syzyfowych prac” - strona 13
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Syzyfowe prace

Streszczenie „Syzyfowych prac”

Autor: Karolina Marlêga

Pewnego razu, gdy nauczyciel szedÅ‚ drogÄ… i staÅ‚ siÄ™ ponownie obiektem kpin Radka, zÅ‚apaÅ‚ go i zabraÅ‚ do swej izby. Tam pokazaÅ‚ chÅ‚opcu książki, a z czasem nauczyÅ‚ czytać i pisać. W czasie kilkuletniego pobytu na posadzie korepetytora, Paluszkiewicz uzbieraÅ‚ kilkaset rubli, przeniósÅ‚ siÄ™ do Pyrzogłów, zabierajÄ…c ze sobÄ… swego podopiecznego. Tam zapisaÅ‚ Radka do progimnazjum, pÅ‚acÄ…c za jego naukÄ™ i utrzymanie. Bohaterowie zajmowali maÅ‚Ä… izdebkÄ™, wynajÄ™tÄ… od gospodyni. Antoni stale pomagaÅ‚ JÄ™drkowi w nauce, lecz zmarÅ‚, gdy ten uczÄ™szczaÅ‚ do drugiej klasy. PozostawiÅ‚ gospodyni fundusz na utrzymanie chÅ‚opca. PieniÄ…dze jednak szybko siÄ™ „rozpÅ‚ynęły” i Radek musiaÅ‚ przez trzeciÄ… i czwartÄ… klasÄ™ udzielać korepetycji, by móc siÄ™ utrzymać. CzÄ™sto bywaÅ‚ gÅ‚odny, lecz nie poddawaÅ‚ siÄ™, nie chcÄ…c zaprzepaÅ›cić wartoÅ›ci wyznawanych przez zmarÅ‚ego opiekuna. Po ukoÅ„czeniu czwartej klasy chÅ‚opiec wróciÅ‚ na wakacje do domu, w którym nie byÅ‚ od czterech lat. Gdy wyruszaÅ‚ do Klerykowa, rodzice dali mu kilka sztuk lichej bielizny, kilka oseÅ‚ek masÅ‚a. Odprowadziwszy go aż za pola folwarczne, nie umieli siÄ™ pożegnać ze swym dzieckiem. Ten odchodzÄ…c, nie odwróciÅ‚ siÄ™ za nimi. PÅ‚akaÅ‚ z żalu.

ByÅ‚o bardzo gorÄ…co. ChÅ‚opiec jednak szedÅ‚ dalej w wyznaczonym kierunku. Nagle zatrzymaÅ‚a siÄ™ bryczka z furmanem w liberii i mÅ‚odym szlachcicem, który zgodziÅ‚ siÄ™ podwieźć go aż do miasta. Przez caÅ‚Ä… drogÄ™ wypytywaÅ‚ go o dzieje życia, cel podróży, dalsze plany. ChÅ‚opiec nie umiaÅ‚ odpowiedzieć na ostatnie pytanie. Z braku pieniÄ™dzy nie wiedziaÅ‚, gdzie siÄ™ zatrzyma. W Klerykowie bryczka zatrzymaÅ‚a siÄ™ przed dużym budynkiem, a nowy znajomy zabraÅ‚ Radka do mieszkania swego kuzyna. Tam wÅ‚aÅ›ciciel – pan PÅ‚oniewicz – zatrudniÅ‚ Andrzeja jako korepetytora dla swego syna WÅ‚adzia (pierwszoklasisty) i córki Mici (uczennicy drugiej klasy gimnazjum żeÅ„skiego). W zamian Radek otrzymaÅ‚ stancjÄ™ i wyżywienie. ChÅ‚opiec byÅ‚ oszoÅ‚omiony z nadmiaru szczęścia. OtrzymaÅ‚ pokoik za kuchniÄ…, z maÅ‚ym okienkiem, kanapÄ…, stolikiem, krzesÅ‚em i szafkÄ… z dużą iloÅ›ciÄ… książek. Po kolacji zasnÄ…Å‚ twardym snem. Nazajutrz chÅ‚opiec udaÅ‚ siÄ™ do szkoÅ‚y, gdzie oddaÅ‚ swe Å›wiadectwo dyrektorowi Kriestiobriodnikow i zostaÅ‚ przyjÄ™ty w poczet uczniów klasy piÄ…tej.
WÅ‚adzio PÅ‚oniewicz nie byÅ‚ dobrym uczniem. Do klasy wstÄ™pnej przyjÄ™to go za dużą Å‚apówkÄ™, a do pierwszej przepchniÄ™to za jeszcze wiÄ™ksze pieniÄ…dze. Przyswajanie wiedzy szÅ‚o mu opornie. Radek od siódmej do ósmej rano powtarzaÅ‚ z nim wiadomoÅ›ci z dnia poprzedniego, po czym jedli Å›niadanie, szli do szkoÅ‚y. O wpół do trzeciej koÅ„czyli lekcje, po czym wracali do domu i od szesnastej do dwudziestej czwartej uczyli siÄ™ (z przerwÄ… na kolacjÄ™) z MiciÄ…. Andrzej swe lekcji odrabiaÅ‚ dopiero w nocy. Gimnazjum nie dawaÅ‚o żadnych wskazówek korepetytorom, jak majÄ… nauczać swych podopiecznych. Każdy „pomocnik domowy” musiaÅ‚ sam znaleźć sposób i metodÄ™, by jego uczeÅ„ przyswoiÅ‚ wiedzÄ™.

Pan Płoniewicz był eks-obywatelem ziemskim. Gdy dzieci musiały iść do szkoły, sprzedał folwark, kupując na przedmieściach Klerykowa dużą posesję z budynkami (ruderami). Zamieszkał w domu przypominającym wiejski dworek, zasiedlając w innych pomieszczeniach biedotę. Okna w jego domu wychodziły na park, w którym kiedyś Marcinek z kolegami strzelali z pistoletu.
Radek polubiÅ‚ rodzinÄ™ PÅ‚oniewiczów. Choć otrzymywaÅ‚ skromne posiÅ‚ki, to w gÅ‚Ä™bi duszy byÅ‚ szczęśliwy. W klasie jeden kolega - Tynkiewicz bardzo mu dokuczaÅ‚, przedrzeźniajÄ…c jego prowincjonalnÄ… mowÄ™, wyÅ›miewajÄ…c siÄ™ z jego ubioru i butów. Pewnego razu szykanowany chÅ‚opiec nie wytrzymaÅ‚ ciÄ…gÅ‚ego upokorzenia i pobiÅ‚ Tynkiewicza na oczach kolegów i pana Nogackiego. Wówczas dyrektor gimnazjum natychmiast wydaliÅ‚ Radka ze szkoÅ‚y, karzÄ…c skreÅ›lić z listy uczniów. ChÅ‚opiec byÅ‚ wstrzÄ…Å›niÄ™ty: „- Już po wszystkiem... - wymówiÅ‚y jego omdlaÅ‚e wargi. Jak bÅ‚Ä™dny zbliżyÅ‚ siÄ™ do muru zamykajÄ…cego podwórze i siadÅ‚ na kamieniu, który tam leżaÅ‚. ByÅ‚ to dÅ‚ugi, ociosany gÅ‚az piaskowca. SpoczywaÅ‚ na tem miejscu pewno od wieków, a przynajmniej od czasu zaÅ‚ożenia konwiktu przez ojców Jezuitów. W bliskoÅ›ci znać byÅ‚o wybornie udeptane mety do gry w extrÄ™. Dziedziniec byÅ‚ w owej chwili pusty. Wiatr jesienny huczaÅ‚ w nagich konarach kasztanów, zwisajÄ…cych nad murem, garnÄ…Å‚ na kupÄ™ zeschÅ‚e, skurczone, ceglaste i żółte liÅ›cie, strzÄ™pki zagryzmolonych papierów i miótÅ‚ je wirem pospoÅ‚u ze Å›mieciami w róg dziedziÅ„ca. JÄ™drek oparÅ‚ siÄ™ plecami o Å›cianÄ™, wyciÄ…gnÄ…Å‚ nogi, a dÅ‚ugie rÄ™ce zwiesiÅ‚ miÄ™dzy kolanami tak bezwÅ‚adnie, że prawie dotykaÅ‚y ziemi. GÅ‚owa jego opadÅ‚a na piersi. Zanadto niespodziewanie roztrÄ…ciÅ‚ go ten przypadek, zbyt szybko zdechÅ‚y promienne nadzieje. Trza siÄ™ wynosić z izby, rzec panu PÅ‚oniewiczowi, że już nie bÄ™dÄ™, zabrać manatki, książczÄ™ta i iść...”.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19  

Szybki test:

W trzeciej klasie długi pobyt Marcina w kozie o chlebie i wodzie był spowodowany:
a) opluwaniem nauczycieli
b) głoszeniem patriotycznych haseł
c) strzelaniem z pistoletu
d) wygłoszeniem wiersza po polsku na lekcji rosyjskiego
RozwiÄ…zanie

Iaczmieniew to:
a) zarzÄ…dca majÄ…tku
b) dyrektor - inspektor
c) dyrektor szkoły
d) nauczyciel
RozwiÄ…zanie

Walecki na lekcji historii sprzeciwił się szkalowaniu polskich zakonnic, ponieważ:
a) pochodził z katolickiej rodziny
b) chciał bronić honoru polskiego
c) wychowywał się w klasztorze
d) chciał w przyszłości zostać księdzem
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
Streszczenie „Syzyfowych prac”
„Syzyfowe prace” streszczenie w piguÅ‚ce
Stefan Żeromski - biografia
„Napisać muszÄ™ książkÄ™, gdzie wypowiem, ze historia mego czasu byÅ‚a przedmiotem mego badania i bólu mego serca”, czyli powstanie powieÅ›ci
Geneza i autobiografizm „Syzyfowych prac”
Czas i miejsce akcji „Syzyfowych prac”
JÄ™zyk i styl „Syzyfowych prac”
Kompozycja „Syzyfowych prac”
Znaczenie tytułu powieści
Metody rusyfikacji polskiej mÅ‚odzieży na podstawie „Syzyfowych prac”
Artyzm „Syzyfowych prac” Å»eromskiego
Rusyfikacja ziem polskich w XIX wieku
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „Syzyfowych prac”
Rusyfikacja ziem polskich w XIX wieku
„Syzyfowe prace” na wielkim i maÅ‚ym ekranie
Morfologia, skÅ‚adnia oraz stylistyka „Syzyfowych prac”
Krytycy i badacze o „Syzyfowych pracach”
Żeromski - kalendarium twórczości
Twórczość Stefana Żeromskiego
Najważniejsze cytaty „Syzyfowych prac”
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Marcina Borowicza
Charakterystyka Andrzeja Radka
Charakterystyka Bernarda Zygiera (Siegera)
Charakterystyka pozostałych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies