Streszczenie „Syzyfowych prac” - strona 15
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Syzyfowe prace

Streszczenie „Syzyfowych prac”

Autor: Karolina Marlêga

Marcin chodziÅ‚ do siódmej klasy. PrzybyÅ‚o do niej piÄ™ciu drugorocznych. WÅ›ród nich byÅ‚ Tomasz Walecki – siedemnastoletni chÅ‚opak, nazywany „FigÄ…”. ByÅ‚ maÅ‚y, chudy. PowtarzaÅ‚ klasÄ™ przez zÅ‚e zachowanie, choć byÅ‚ prymusem. KłóciÅ‚ siÄ™ z nauczycielami, broniÄ…c swych racji. MiaÅ‚ kilka sióstr. Matka byÅ‚a wÅ‚aÅ›cicielkÄ… sklepu i nieustannie kontrolowaÅ‚a syna. CaÅ‚a rodzina wyznawaÅ‚a wiarÄ™ katolickÄ…. Tomasz przeÅ›cigaÅ‚ kolegów w każdej dziedzinie, jednak nie należaÅ‚ do „literatów”.

Kostriulew, wykÅ‚adajÄ…cy historiÄ™, zagorzaÅ‚y rusyfikator na lekcjach poruszaÅ‚ tematy bolesne dla mÅ‚odzieży polskiej. CzytaÅ‚ im przeróżne skandale o upadku Polski. Pewnego razu przytaczaÅ‚ fragmenty jakiejÅ› książki o konfiskacie wielkiego klasztoru żeÅ„skiego w okolicach Wilna. WynikaÅ‚o z tego, że gdy zakonnice katolickie opuÅ›ciÅ‚y klasztor, w podziemiach znaleziono trumienki z martwymi noworodkami. Wówczas wzburzony Walecki wstaÅ‚ i powiedziaÅ‚, że jest katolikiem: „- Ja nie chcÄ™ sÅ‚yszeć tego, co pan czytasz! - krzyknÄ…Å‚ na caÅ‚y gÅ‚os. - Tego niema w kursie, a zresztÄ… jest to potwarz i nÄ™dzny faÅ‚sz! NÄ™dzny faÅ‚sz! Ja w imieniu caÅ‚ej klasy...”.

Kostriulew, usÅ‚yszawszy te sÅ‚owa, opuÅ›ciÅ‚ klasÄ™, a po chwili powróciÅ‚ z caÅ‚ym sztabem pedagogów i dyrektorem na czele. Ten ostatni zapytaÅ‚ uczniów, czy upoważnili Tomasza w imieniu caÅ‚ej klasy do buntu i protestu. Gdy Marcin i inni zaprzeczyli, tylko jeden Rutecki przytaknÄ…Å‚. Obydwu chÅ‚opców wyprowadzono z klasy. ZrobiÅ‚o siÄ™ gÅ‚oÅ›no. Wezwano matkÄ™ Tomasza, po chwili trzech stróżów z woźnym wlekÅ‚o chÅ‚opca do izby zwanej „zapasowÄ…”.

Rutecki powróciÅ‚ do klasy i powiedziaÅ‚ kolegom, że otrzymaÅ‚ karÄ™ „dÅ‚ugiej kozy”, a Walecki miaÅ‚ za zgodÄ… matki dostać „rózgi”, w zamian za wypÄ™dzenie z wilczym biletem. Wilczy bilet oznaczaÅ‚ wydalenie ze szkoÅ‚y bez prawa przejÅ›cia do innej. Tomasz wróciÅ‚ do izby podczas nastÄ™pnej lekcji. ByÅ‚ zbity i obolaÅ‚y. Gdy spojrzaÅ‚ na Borowicza, ten zadrżaÅ‚ pod wpÅ‚ywem tego wzroku.
Rozdział XV
W klasie pojawia siÄ™ nowy kolega, wyrzucony z gimnazjum w Warszawie. NastÄ™puje przedstawienie sylwetki tajemniczego i wyniosÅ‚ego Bernarda Zygiera. Wszyscy snujÄ… domysÅ‚y na temat przyczyn wydalenia „nowego” ze szkoÅ‚y. GimnazjaliÅ›ci zachowujÄ… ostrożność w relacjach z pilnowanym przez pedagogów kolegÄ…. Podczas nudnej lekcji jÄ™zyka polskiego ze Szretterem, Zygier recytuje RedutÄ™ Ordona, czym wzbudza przejÄ™cie i powagÄ™ zebranych. ChÅ‚opcy powoli zaczynajÄ… uÅ›wiadamiać sobie przynależność narodowÄ….

Po Bożym Narodzeniu do klasy doÅ‚Ä…czyÅ‚ nowy uczeÅ„ – Bernard Zygier, którego wydalono z warszawskiego gimnazjum za „nieprawomyÅ›lność”. PrzyjÄ™to go do Klerykowa dziÄ™ki specjalnemu zezwoleniu kuratora, z którym rozmawiaÅ‚a „ważna figura ze Å›wiata wielkiego” ChÅ‚opiec zamieszkaÅ‚ u pana Kostriulew. W szkole pilnowano go, nie mógÅ‚ siÄ™ także z nikim spotykać poza murami placówki. Dyrektor, inspektor i nauczyciele ciÄ…gle rewidowali jego tornister.

Bernard miaÅ‚ osiemnaÅ›cie lat, Å›redni wzrost, krÄ™pÄ… budowÄ™ ciaÅ‚a. Nigdy nie zdradzaÅ‚ strachu czy zÅ‚oÅ›ci. Nie miaÅ‚ problemów w nauce: „GÅ‚owacze klasy siódmej już po kilku lekcjach spostrzegli, że Sieger wszystko „kapuje”. RobiÅ‚ przykÅ‚ady matematyczne niezbyt lotnie, ale bystro, tÅ‚umaczyÅ‚ Disputationes tusculanae Cycerona powoli, ale samoistnie, pisaÅ‚ ćwiczenia literackie i „logiczne” na cztery, - sÅ‚owem byÅ‚ to dobry uczeÅ„”.

Po zakoÅ„czonych lekcjach wracaÅ‚ do mieszkania. Kostriulew chodziÅ‚ z nim po zakupy i na spacery. Dopiero po miesiÄ…cu pobytu w nowej szkole Zygier otrzymaÅ‚ zgodÄ™ na uczestnictwo w lekcjach jÄ™zyka polskiego. Na pierwszej lekcji, prowadzonej przez Sztettera, wezwano go do przeczytania wiersza z książki profesora ówczesnego rosyjskiego uniwersytetu w Warszawie – Wierzbowskiego. Pozycja ta byÅ‚a zbiorem wypisów z dzieÅ‚ pisarzy polskich, które jednak nie przybliżaÅ‚y wielkoÅ›ci i bogactwa polskiej literatury.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19  

Szybki test:

"Wojnę scytyjską" wypowiedziała pani Stogowska:
a) Żydom
b) Rosjanom
c) Niemcom
d) Polakom
RozwiÄ…zanie

Jaki utwór recytuje na lekcji polskiego Zygier?
a) Hymn o miłości ojczyzny
b) Do Matki Polki
c) WielkÄ… ImprowizacjÄ™
d) RedutÄ™ Ordona
RozwiÄ…zanie

Nauczycielka w Owczarach nazywała Marcina:
a) burżujem
b) szlachcicem
c) szlachetnym młodzieńcem
d) paniczem
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
Streszczenie „Syzyfowych prac”
„Syzyfowe prace” streszczenie w piguÅ‚ce
Stefan Żeromski - biografia
„Napisać muszÄ™ książkÄ™, gdzie wypowiem, ze historia mego czasu byÅ‚a przedmiotem mego badania i bólu mego serca”, czyli powstanie powieÅ›ci
Geneza i autobiografizm „Syzyfowych prac”
Czas i miejsce akcji „Syzyfowych prac”
JÄ™zyk i styl „Syzyfowych prac”
Kompozycja „Syzyfowych prac”
Znaczenie tytułu powieści
Metody rusyfikacji polskiej mÅ‚odzieży na podstawie „Syzyfowych prac”
Artyzm „Syzyfowych prac” Å»eromskiego
Rusyfikacja ziem polskich w XIX wieku
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „Syzyfowych prac”
Rusyfikacja ziem polskich w XIX wieku
„Syzyfowe prace” na wielkim i maÅ‚ym ekranie
Morfologia, skÅ‚adnia oraz stylistyka „Syzyfowych prac”
Krytycy i badacze o „Syzyfowych pracach”
Żeromski - kalendarium twórczości
Twórczość Stefana Żeromskiego
Najważniejsze cytaty „Syzyfowych prac”
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Marcina Borowicza
Charakterystyka Andrzeja Radka
Charakterystyka Bernarda Zygiera (Siegera)
Charakterystyka pozostałych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies