Morfologia, skÅ‚adnia oraz stylistyka „Syzyfowych prac” - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Syzyfowe prace

Morfologia, skÅ‚adnia oraz stylistyka „Syzyfowych prac”

Autor: Karolina Marlêga

II. konkretnych: „Mróz przedefilowaÅ‚ po grzbiecie” to uczucie przerażenia Wiechowskiego w chwili wizytacji szkoÅ‚y.
III. udziwnionych: „pytanie to wytrysÅ‚o niespodziewanie z gÅ‚Ä™bi dumaÅ„ Iaczmieniewa”.
IV. animizacji: „zmarzniÄ™te pustkowia leżaÅ‚y w spokoju i prawie w ciszy”, „gdzieniegdzie waÅ‚Ä™saÅ‚y siÄ™ nad zaspami smugi najdrobniejszego pyÅ‚u”, „niekiedy las z nagÅ‚a podbiegaÅ‚ ku drodze”, „myÅ›li byÅ‚y szeregiem wizerunków jej twarzy, które przemykaÅ‚y mu siÄ™ pod powiekami i nikÅ‚y”, „wyrazy twarzy, ziejÄ…ce kwaskowatym chÅ‚odem”.
V. personifikacji: „boleść szerzyÅ‚a siÄ™… przechodziÅ‚a w chęć dzikiego oporu, wrzeszczenia, tupania nogami…”, „z kÄ…tów izby, zasnutych mrokiem, wychylaÅ‚ siÄ™ strach wielkooki”, „dÅ‚ugie pasma dymów zdawaÅ‚y siÄ™ pisać na biaÅ‚ych martwych kartach”.
VI. poÅ‚Ä…czenia przenoÅ›ni z porównaniem: „Przestrach jak pÅ‚yta marmurowa usunÄ…Å‚ siÄ™ na chwilÄ™ z piersi Wiechowskiego”, „w mózgu jego biegaÅ‚y jeszcze niektóre myÅ›li jak strzykania bólu”, „najbliższa góra poczęła wykrÄ™cać siÄ™, zmieniać, jakby krzywić i dziwacznie garbić”, „żal gÅ‚Ä™boki i nieznany jak wnÄ™trze nocy ogarniaÅ‚ jego serce”.

4. Metonimia (zamiennia)
PrzykÅ‚adami metonimii sÄ… wyrażenia: „imaÅ‚ siÄ™ Salustiusza”, „objaÅ›nić Demostenesa”, „roztrzÄ…sano byliny”, „kochaÅ‚ siÄ™ w Buckle’u”, „afisze daÅ‚y znać”, „obiady byÅ‚y pod psem”, „maÅ‚ego wylejÄ… na dwór”, „powtarzaÅ‚ z Zygierem”.

5. Synekdocha (ogarnienia)
PrzykÅ‚adami ogarnienia sÄ… wyrażenia: „powszechny pÅ‚acz”, „wÄ…sy od czasów we mgle przeszÅ‚oÅ›ci leżących nie podkrÄ™cane do góry”, „Wprost od tych szczegółów najniespodziewaniej zjechaÅ‚ z Wilna do Warszawy (…)”.

6. Porównanie
W. Słodkowski podzielił porównania występujące w powieści na cztery kategorie o typie:
I. Utarte-zwykÅ‚e, konwencjonalne: „zaspami, podobnemi do wysokich kopców, albo spiczastych dachów”, „ZwiÄ™dÅ‚a i zastygÅ‚a twarz jego marszczyÅ‚a siÄ™ w uÅ›miechu czoÅ‚obitnoÅ›ci, który czyniÅ‚ jÄ… podobnÄ… do maski”, „wrzynaÅ‚a siÄ™ myÅ›l jak drzazga”, „krótkie wÅ‚osy jak szczotka”.
II. Konkretne: „tÅ‚umiÅ‚ (…) wybuch przerażenia, które wstrzÄ…saÅ‚o jego żyÅ‚y jak wystrzaÅ‚ niespodziewany”, „mózg oblepiaÅ‚a jakby skorupa zeschÅ‚ego iÅ‚u”, „trwoga przywaliÅ‚a go, jak mÅ‚yÅ„ski kamieÅ„ drobne ziarenko”.
III. UdziwniajÄ…ce: „stanęło przed nim (…) niby tajny agent policji”, „fraku, kat olÅ›niewajÄ…co bÅ‚yszczÄ…cym” jakby byÅ‚ uszyty z wysuszonej pozÅ‚oty rosoÅ‚u”, „urywki nudne jak odwar z lukrecji”.
IV. Homeryckie: przykÅ‚adem jest opis stanu wzmożonych uczuć religijnych Borowicza: „Jak na wiosnÄ™ z nagiego gruntu wyrasta niespodziewanie, na oko z niczego, pÄ™k kwiatu, idzie za sÅ‚oÅ„cem i otwiera ku niemu swój kielich, tak w duszy Marcinka z niczego wyrosÅ‚o uczucie nieznane, cudowny kwiat wieku dzieciÄ™cego: ufność”.
7. Epitety
W tym przypadku podział obejmuje pięć kategorii:
I. Utarte-zwykÅ‚e: „rozlegÅ‚e doliny, „zimny przeciÄ…g”, „sypki Å›nieg”, „szara bibuÅ‚a”.
II. Tautologiczne: „naprężona uwaga”, „dzwoniÄ…ce ostrogi”, „ciche myÅ›li”, „szyba lustrzana”.
III. Rzadkie: „zmarzniÄ™te pustkowia”, „zimna bojaźń”, „martwy stoicyzm”, „nÄ™dzna litość”.
IV. Malowniczo-uczuciowe: jest ich najwiÄ™cej. PrzykÅ‚ady: „piÄ™kna walka”, „wzniosÅ‚y akt”, „obcy krajobraz”, „nudna przestrzeÅ„”, „cudna chimera”, „kipiÄ…cy bunt”, „zgromadzony gniew”, „uczucia wysokie”, „dreszcz bolesny”, zalÄ™kniona gromada”, „wysmukle brzózki”.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
Streszczenie „Syzyfowych prac”
„Syzyfowe prace” streszczenie w piguÅ‚ce
Stefan Żeromski - biografia
„Napisać muszÄ™ książkÄ™, gdzie wypowiem, ze historia mego czasu byÅ‚a przedmiotem mego badania i bólu mego serca”, czyli powstanie powieÅ›ci
Geneza i autobiografizm „Syzyfowych prac”
Czas i miejsce akcji „Syzyfowych prac”
JÄ™zyk i styl „Syzyfowych prac”
Kompozycja „Syzyfowych prac”
Znaczenie tytułu powieści
Metody rusyfikacji polskiej mÅ‚odzieży na podstawie „Syzyfowych prac”
Artyzm „Syzyfowych prac” Å»eromskiego
Rusyfikacja ziem polskich w XIX wieku
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „Syzyfowych prac”
Rusyfikacja ziem polskich w XIX wieku
„Syzyfowe prace” na wielkim i maÅ‚ym ekranie
Morfologia, skÅ‚adnia oraz stylistyka „Syzyfowych prac”
Krytycy i badacze o „Syzyfowych pracach”
Żeromski - kalendarium twórczości
Twórczość Stefana Żeromskiego
Najważniejsze cytaty „Syzyfowych prac”
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Marcina Borowicza
Charakterystyka Andrzeja Radka
Charakterystyka Bernarda Zygiera (Siegera)
Charakterystyka pozostałych bohaterów



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies