JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Syzyfowe prace
·podporzÄ…dkowanie caÅ‚ej administracji generaÅ‚owi-gubernatorowi zależnemu od Petersburga,
·rozwiÄ…zanie Rady Stanu i Banku Polskiego (na jego miejsce utworzono kantor Rosyjskiego Banku PaÅ„stwa),
·wprowadzenie stanu wojennego, obowiÄ…zujÄ…cego do XX wieku,
·podzielenie kraju na dziesięć guberni.
Rusyfikacji poddano nazwy (Królestwo Polskie zamieniono na Kraj Nadwiślański), administrację (urzędu obsadzano jedynie Rosjanami), szkolnictwo (język rosyjski został językiem urzędowym, odpolszczono Uniwersytet Warszawski, zlikwidowano w 1869 roku Szkołę Główną Warszawską, w 1869 Puławski Instytut Politechniczny, powołując w jego miejsce Instytut Gospodarstwa Wiejskiego i Leśnictwa z wykładowym językiem rosyjskim). Przykładem rusyfikacji architektury Warszawy jest fasada Pałacu Staszica po 1893, zbudowana w stylu bizantyjsko-rosyjskim.
Stopniowo, w latach 1869-1885, następowało całkowite wypieranie języka polskiego z systemu szkolnictwa, zakończone w 1885 sprowadzeniem go do roli języka dodatkowego i nieobowiązkowego.
Kuratorem okrÄ™gu warszawskiego zostaÅ‚ A. Apuchtin („noc apuchtinowska”) – symbol ówczesnych represji. W historii zapisaÅ‚ siÄ™ jako pomysÅ‚odawca wprowadzenia do szkół systemu donosów i szpiclowania.
Kościół Katolicki został całkowicie podporządkowany Petersburgowi. Skonfiskowano majątek kleru, zlikwidowano zakony, rozpoczęto krwawe prześladowania wiernych Kościoła unickiego. Również nasileniu uległy represje gospodarcze. Na ziemiach I Rzeczypospolitej włączonych w granice Rosji po rozbiorach zakazano Polakom nabywania ziemi, nałożono wysokie kontrybucje, uniemożliwiono obejmowanie urzędów.
Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje omówienie postaw spoÅ‚eczeÅ„stwa wobec rusyfikacji. Po klÄ™sce roku 1864 ludzie zmienili sposób walki z zaborcÄ…. PojawiÅ‚y siÄ™ takie idee, jak praca organiczna czy praca u podstaw. Zrozumiano, że paÅ„stwo należy wzmocnić poprzez poprawÄ™ oÅ›wiaty i gospodarki. Popierano rozwój handlu. Leopold Kronenberg zaÅ‚ożyÅ‚ Bank Handlowy. Za jego przykÅ‚adem poszli inni. Organizowano towarzystwa, fachowe wydawnictwa (tytuÅ‚y: „Ekonomista”; „Encyklopedia rolnictwa”). Rozwinęło siÄ™ szkolnictwo zawodowe (Hipolit Wawelberg zaÅ‚ożyÅ‚ SzkoÅ‚Ä™ TechnicznÄ… w Warszawie, a Leopold Kronenberg powoÅ‚aÅ‚ w tym mieÅ›cie także SzkoÅ‚Ä™ HandlowÄ…). Walczono z analfabetyzmem, zakÅ‚adano koÅ‚a tajnego nauczania. PowoÅ‚ano KasÄ™ im. Mianowskiego, która zbieraÅ‚a fundusze na naukÄ™, udzielaÅ‚a stypendiów, zakÅ‚adaÅ‚a czytelnie czy sieci bibliotek. PoprawiÅ‚a siÄ™ liczebność i jakość prasy. Nowymi tytuÅ‚ami byÅ‚y: „PrzeglÄ…d Tygodniowy”, „Niwa”, „Gazeta ÅšwiÄ…teczna”. OÅ›wiecanie mas chÅ‚opskich i praca organiczna staÅ‚a siÄ™ tematem twórczoÅ›ci Elizy Orzeszkowej, Henryka Sienkiewicza czy BolesÅ‚awa Prusa.
Prócz próby uwolnienia siÄ™ spod wpÅ‚ywu caratu, byÅ‚y również obecne oczywiÅ›cie postawy ugodowe. Lojalizm wobec wÅ‚adzy reprezentowali na przykÅ‚ad Erazm Piltz i WÅ‚odzimierz Spadkowicz. Na Å‚amach pisma „Kraj” propagowali ugodowość, w której widzieli szansÄ™ na poprawÄ™ sytuacji kraju. Z kolei serwilizm reprezentowaÅ‚ Zygmunt Wielopolski, który opowiadaÅ‚ siÄ™ za bezwarunkowÄ… wiernoÅ›ciÄ… carowi.Rusyfikacja ziem polskich w XIX wieku
Autor: Karolina Marlêga·podporzÄ…dkowanie caÅ‚ej administracji generaÅ‚owi-gubernatorowi zależnemu od Petersburga,
·rozwiÄ…zanie Rady Stanu i Banku Polskiego (na jego miejsce utworzono kantor Rosyjskiego Banku PaÅ„stwa),
·wprowadzenie stanu wojennego, obowiÄ…zujÄ…cego do XX wieku,
·podzielenie kraju na dziesięć guberni.
Rusyfikacji poddano nazwy (Królestwo Polskie zamieniono na Kraj Nadwiślański), administrację (urzędu obsadzano jedynie Rosjanami), szkolnictwo (język rosyjski został językiem urzędowym, odpolszczono Uniwersytet Warszawski, zlikwidowano w 1869 roku Szkołę Główną Warszawską, w 1869 Puławski Instytut Politechniczny, powołując w jego miejsce Instytut Gospodarstwa Wiejskiego i Leśnictwa z wykładowym językiem rosyjskim). Przykładem rusyfikacji architektury Warszawy jest fasada Pałacu Staszica po 1893, zbudowana w stylu bizantyjsko-rosyjskim.
Stopniowo, w latach 1869-1885, następowało całkowite wypieranie języka polskiego z systemu szkolnictwa, zakończone w 1885 sprowadzeniem go do roli języka dodatkowego i nieobowiązkowego.
Kuratorem okrÄ™gu warszawskiego zostaÅ‚ A. Apuchtin („noc apuchtinowska”) – symbol ówczesnych represji. W historii zapisaÅ‚ siÄ™ jako pomysÅ‚odawca wprowadzenia do szkół systemu donosów i szpiclowania.
Kościół Katolicki został całkowicie podporządkowany Petersburgowi. Skonfiskowano majątek kleru, zlikwidowano zakony, rozpoczęto krwawe prześladowania wiernych Kościoła unickiego. Również nasileniu uległy represje gospodarcze. Na ziemiach I Rzeczypospolitej włączonych w granice Rosji po rozbiorach zakazano Polakom nabywania ziemi, nałożono wysokie kontrybucje, uniemożliwiono obejmowanie urzędów.
Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje omówienie postaw spoÅ‚eczeÅ„stwa wobec rusyfikacji. Po klÄ™sce roku 1864 ludzie zmienili sposób walki z zaborcÄ…. PojawiÅ‚y siÄ™ takie idee, jak praca organiczna czy praca u podstaw. Zrozumiano, że paÅ„stwo należy wzmocnić poprzez poprawÄ™ oÅ›wiaty i gospodarki. Popierano rozwój handlu. Leopold Kronenberg zaÅ‚ożyÅ‚ Bank Handlowy. Za jego przykÅ‚adem poszli inni. Organizowano towarzystwa, fachowe wydawnictwa (tytuÅ‚y: „Ekonomista”; „Encyklopedia rolnictwa”). Rozwinęło siÄ™ szkolnictwo zawodowe (Hipolit Wawelberg zaÅ‚ożyÅ‚ SzkoÅ‚Ä™ TechnicznÄ… w Warszawie, a Leopold Kronenberg powoÅ‚aÅ‚ w tym mieÅ›cie także SzkoÅ‚Ä™ HandlowÄ…). Walczono z analfabetyzmem, zakÅ‚adano koÅ‚a tajnego nauczania. PowoÅ‚ano KasÄ™ im. Mianowskiego, która zbieraÅ‚a fundusze na naukÄ™, udzielaÅ‚a stypendiów, zakÅ‚adaÅ‚a czytelnie czy sieci bibliotek. PoprawiÅ‚a siÄ™ liczebność i jakość prasy. Nowymi tytuÅ‚ami byÅ‚y: „PrzeglÄ…d Tygodniowy”, „Niwa”, „Gazeta ÅšwiÄ…teczna”. OÅ›wiecanie mas chÅ‚opskich i praca organiczna staÅ‚a siÄ™ tematem twórczoÅ›ci Elizy Orzeszkowej, Henryka Sienkiewicza czy BolesÅ‚awa Prusa.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies