JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Syzyfowe prace
Tadeusz Pini, polski wydawca, krytyk i historyk literatury:
„Pisać recenzjÄ™ trzeciego wydania znanej powszechnie powieÅ›ci, i to powieÅ›ci Å»eromskiego, byÅ‚oby rzeczÄ… wprost Å›miesznÄ…. Utwór ten zapisany jest już trwaÅ‚ymi zgÅ‚oskami w historii naszej literatury i nie zdawkowej recenzji, ale poważnego studium literackiego wymaga”.
E. Lo Gatto, włoski krytyk twórczości Żeromskiego:
„W tej powieÅ›ci mogÅ‚a Polska oglÄ…dać dzieje wÅ‚asnego dojrzewania i wÅ‚asnych upadków, wÅ‚asny trud daremny i twórczy, a w samych postaciach dojrzewanie Å›wiadomoÅ›ci polskiej”.
Å». Grotowski:
„[w powieÅ›ci] problemat narodowy bije najsilniejszym tÄ™tnem. Autor uderzyÅ‚ w struny najwiÄ™kszego bólu spoÅ‚ecznego (…) jakim jest zÅ‚a szkoÅ‚a”.
J. Hulewicz:
„Syzyfowe Prace pozostanÄ… po wsze czasy wspaniaÅ‚ym pomnikiem martyrologii narodowej mÅ‚odzieży polskiej, pozostanÄ… jako dokument czasu, jako Å›wiadectwo walki z rusyfikatorstwem”.
Julian Krzyżanowski, historyk literatury:
„[powieść rzuca Å›wiatÅ‚o] na metamorfozy, które dokonywaÅ‚y siÄ™ w umysÅ‚owoÅ›ci polskiej pod koniec ubiegÅ‚ego stulecia”.
Wacław Borowy, polski historyk literatury, krytyk literacki, profesor Uniwersytetu Warszawskiego:
„Niepospolita wartość artystyczna Syzyfowych prac wiąże siÄ™ z wartoÅ›ciÄ… caÅ‚ego wczesnego okresu twórczoÅ›ci Å»eromskiego, który wobec późniejszych jego dzieÅ‚ o wiÄ™kszej ambicji i o wiÄ™kszym blasku najniesÅ‚uszniej bywaÅ‚ pomniejszany”. Z kolei Jampolski stwierdziÅ‚, że jest to powieść „ogromnej wartoÅ›ci, powieść-dokument i dzieÅ‚o sztuki, przy czym obie te wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci przenikajÄ… siÄ™ w sposób nierozerwalny”, a W. SÅ‚odkowski pisaÅ‚: „Istotnie, ta powieść o charakterze dokumentu historycznego, wyrosÅ‚a z osobistych przeżyć pisarza i współczesnego jemu pokolenia mÅ‚odzieży, zespoliÅ‚a w sobie ogromne wartoÅ›ci poznawcze i artystyczne. Najważniejsze problemy ówczesnego życia narodowego w Królestwie zostaÅ‚y przedstawione przez Å»eromskiego na kartach Syzyfowych prac w sugestywnym obrazie artystycznym. Po mistrzowsku ukazaÅ‚ pisarz bogaty i zÅ‚ożony Å›wiat uczuć i przeżyć mÅ‚odzieży. Powieść staÅ‚a siÄ™ tym samym poematem o mÅ‚odoÅ›ci, uogólnieniem dziejów pokolenia mÅ‚odych w latach ucisku narodowego, w szkole apuchtinowskiej”.
Jan Kasprowicz, poeta, dramaturg, krytyk i tÅ‚umacz, czoÅ‚owy przedstawiciel MÅ‚odej Polski:Krytycy i badacze o „Syzyfowych pracach”
Autor: Karolina MarlêgaTadeusz Pini, polski wydawca, krytyk i historyk literatury:
„Pisać recenzjÄ™ trzeciego wydania znanej powszechnie powieÅ›ci, i to powieÅ›ci Å»eromskiego, byÅ‚oby rzeczÄ… wprost Å›miesznÄ…. Utwór ten zapisany jest już trwaÅ‚ymi zgÅ‚oskami w historii naszej literatury i nie zdawkowej recenzji, ale poważnego studium literackiego wymaga”.
E. Lo Gatto, włoski krytyk twórczości Żeromskiego:
„W tej powieÅ›ci mogÅ‚a Polska oglÄ…dać dzieje wÅ‚asnego dojrzewania i wÅ‚asnych upadków, wÅ‚asny trud daremny i twórczy, a w samych postaciach dojrzewanie Å›wiadomoÅ›ci polskiej”.
Å». Grotowski:
„[w powieÅ›ci] problemat narodowy bije najsilniejszym tÄ™tnem. Autor uderzyÅ‚ w struny najwiÄ™kszego bólu spoÅ‚ecznego (…) jakim jest zÅ‚a szkoÅ‚a”.
J. Hulewicz:
„Syzyfowe Prace pozostanÄ… po wsze czasy wspaniaÅ‚ym pomnikiem martyrologii narodowej mÅ‚odzieży polskiej, pozostanÄ… jako dokument czasu, jako Å›wiadectwo walki z rusyfikatorstwem”.
Julian Krzyżanowski, historyk literatury:
„[powieść rzuca Å›wiatÅ‚o] na metamorfozy, które dokonywaÅ‚y siÄ™ w umysÅ‚owoÅ›ci polskiej pod koniec ubiegÅ‚ego stulecia”.
Wacław Borowy, polski historyk literatury, krytyk literacki, profesor Uniwersytetu Warszawskiego:
„Niepospolita wartość artystyczna Syzyfowych prac wiąże siÄ™ z wartoÅ›ciÄ… caÅ‚ego wczesnego okresu twórczoÅ›ci Å»eromskiego, który wobec późniejszych jego dzieÅ‚ o wiÄ™kszej ambicji i o wiÄ™kszym blasku najniesÅ‚uszniej bywaÅ‚ pomniejszany”. Z kolei Jampolski stwierdziÅ‚, że jest to powieść „ogromnej wartoÅ›ci, powieść-dokument i dzieÅ‚o sztuki, przy czym obie te wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci przenikajÄ… siÄ™ w sposób nierozerwalny”, a W. SÅ‚odkowski pisaÅ‚: „Istotnie, ta powieść o charakterze dokumentu historycznego, wyrosÅ‚a z osobistych przeżyć pisarza i współczesnego jemu pokolenia mÅ‚odzieży, zespoliÅ‚a w sobie ogromne wartoÅ›ci poznawcze i artystyczne. Najważniejsze problemy ówczesnego życia narodowego w Królestwie zostaÅ‚y przedstawione przez Å»eromskiego na kartach Syzyfowych prac w sugestywnym obrazie artystycznym. Po mistrzowsku ukazaÅ‚ pisarz bogaty i zÅ‚ożony Å›wiat uczuć i przeżyć mÅ‚odzieży. Powieść staÅ‚a siÄ™ tym samym poematem o mÅ‚odoÅ›ci, uogólnieniem dziejów pokolenia mÅ‚odych w latach ucisku narodowego, w szkole apuchtinowskiej”.
„WedÅ‚ug utartych pojęć estetycznych Syzyfowe prace nie sÄ… powieÅ›ciÄ…. Ale co obchodzÄ… utarte pojÄ™cia estetyczne prawdziwego, iskrÄ… bożą obdarzonego artystÄ™? WedÅ‚ug wÅ‚asnych tworzy on prawideÅ‚, nie pytajÄ…c siÄ™ o to, czy zawodowi przyklasnÄ… mu szufladkarze?
M. R. Mayenowa:
„Zdarzenia tu rozwijajÄ… siÄ™ w czasie (przechodzenia z klasy do klasy). Istotnym jednak elementem organizujÄ…cym zdarzenie jest Å›rodowisko klasy. Szereg zdarzeÅ„ dzieje siÄ™ równoczeÅ›nie na tej samej pÅ‚aszczyźnie”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies