Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Szewcy

„Szewcy” – streszczenie szczegółowe


Akt III kończy nagłe opadnięcie żelaznej kurtyny i słowa Głosu Straszliwego:

„Trzeba mieć duży takt,
By skończyć trzeci akt.
To nie złudzenie - to fakt”.


Nagle ze swego miejsca podniósł się Sajetan, czym wzbudził powszechne zdziwienie, i wyjawił zebranym swój cel - uwierzył w metempsychozę: wierzyłem w wielki TAM-TAM i nic mnie śmierć nie kosztuje, bo i tak tu bym już żyć nie mógł”Zaczął chwalić piękno świata: zdziebełko każde, każde gówienko najmniejsze, co daje życie roślinkom”.

W ogólnym chaosie, jaki zapanował w izbie, Scurvy wił się na łańcuchu, skomlał i żalił na niemożność uszycia butów, a Sajetan wygłaszał dziwaczne, bełkotliwe monologi o śmierci i cierpieniu. Jakby tego było dosyć, Puczymorda wzruszył się na spostrzeżenie, że wiedzie samotne, nieszczęśliwe życie, a Czeladników ogarnia nuda i pustka. Nawet Księżna Irenka nie czuła się komfortowo. Chciała być wyniesiona na piedestał, ponieważ tylko to da jej spełnienie i szczęście: „Na piedestał, na piedestał mnie co prędzej! Nie mogę żyć bez piedestału! Trzymajcie mnie, trzymajcie mnie, ach na tym piedestale, Bo się za chwilę cała z niego sama, ach, na pysk wywalę! (…)”.

Gdy już weszła na podest, Czeladnicy i Puczymorda zaczęli pełznąć ku niej na brzuchach, wyjąc coraz głośniej. Także Skurvy rwał się z łańcucha i skowyczał coraz głośniej, gdy tymczasem Księżna wołała wszystkich „po rosyjsku „nieistowym” głosem”: „Oto wołam was „nieistowym”, jak mówią Rosjanie - polskiego słowa na to nie ma – głosem mych nadbebechów i krużganków ducha przeszłego i zatraconego, w tych bebechach wylęgłego: ukorzcie się przed symbolem wszechmatry - czyli raczej suprapanbabojarchatu! On wybuchnie lada chwila. Bo wy, mężczyźni, możecie zgnić nagle: zamienić się w kupkę płynnej zgnilizny, (…) Wy pykniczejecie: wasi schyzoidzi wymierają - nasze schyzoidki mnożą się (…)”.
Gdy Czeladnicy i Puczymorda pełzli ku niej na brzuchach, Scuryy rwał się z łańcucha jak wściekły, a wśród brzęku i skowytów obrócił wstał Sajetan – uniósł się chochoł, którego spadł słomiany strój. Okazało się, że był to zwykły Bubek we fraku, który chciał zatańczyć z Księżną tango. Poprosiwszy Irenkę do tańca spowodował, że kobietą zaczął zachwycać się Sajetan.

W końcu na Księżną spadła druciana klatka „jak dla papugi”, a Scurv’emu pękła aorta i umarł. Irenkę tak podnieciła ta śmierć „z pożądania”, że zamierzała oddać się byle komu, by zaspokoić swoje erotyczne żądze: „Teraz bierz mnie, który chce - teraz bierz! Jestem podniecona tą śmiercią jego z pożądania niesytego do mnie do niewiarygodnych granic!”.

Na scenę weszło dwóch Panów - Towarzysz X i Abramowski - ubranych w angielskie garnitury i rozmawiających po cichu o upaństwowieniu przemysłu rolnego oraz Hiper-Robociarz z termosem miedzianym w ręku. Przekroczywszy obojętnie leżących „pełzaków” i trupa prokuratora, zaczęli przedstawiać swe poglądy. Nagle pierwszy z nich, zdenerwowany przez Irenkę, kazał Hiper–Robociarzowi zarzucić na klatkę kobiety czerwoną płachtę: „Zakryć tę małpę, jak papugę, płachtą jaką. Niech przestanie świergolić i skrzeczeć” i dostarczyć ją potem do gabinetu Abramowskiego – jako źródło rozrywki i odprężenia.

Nagle jak piorun spada żelazna kurtyna i rozlega się Głos Straszliwy:
„Trzeba mieć duży takt,
By skończyć trzeci akt.
To nie złudzenie - to fakt”.


strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23  

Szybki test:

Najgorszym pewnikiem dla Tempe jest fakt, iż praca:
a) nie jest doceniana
b) nigdy nie ustanie
c) nie jest najwyższą wartością
d) jest zbawieniem ludzkości
Rozwiązanie

I Czeladnik chęć otrzymania narzędzi porównał do potrzeby skorzystania z:
a) darmowej opieki medycznej
b) toalety
c) usług prostytutki
d) pomocy medyka
Rozwiązanie

Jędrek mówił, że pragnie najbardziej:
a) zostać arystokratą
b) ładnych kobiet i dużo piwa
c) pieniędzy na rozpustę
d) założyć własny zakład szewski
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Szewcy” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Szewców” w pigułce
Geneza „Szewców”
Biografia Stanisława Ignacego Witkiewicza
Problematyka „Szewców”
Czas i miejsce akcji „Szewców”
Język „Szewców” Witkacego
Struktura i kompozycja „Szewców”
Czysta Forma Witkacego
Problematyka władzy w „Szewcach” Witkacego
Krytyka ustrojów politycznych w „Szewcach” Witkacego
Obraz rewolucji w „Szewcach” Witkacego
Interpretacja tytułu „Szewców”
Motywy literackie obecne w „Szewcach”
Nuda i Nienasycenie w „Szewcach”
Sceniczne dzieje „Szewców” dawniej i dziś
Biogram życia i twórczości Witkacego
O Witkacym powiedzieli...
Cytaty z Witkacego
Najważniejsze cytaty „Szewców”
Bibliografia




Bohaterowie
Charakterystyka Księżny Iriny Wsiewołodownej Zbereźnickiej-Podberezkiej
Charakterystyka Sajetana Tempe
Charakterystyka prokuratora Scurviego
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Szewców”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies