JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Szewcy
Gerould, jak pisze przywoÅ‚ywany już wielokrotnie Eustachiewicz, dostrzegÅ‚ interesujÄ…cÄ… analogiÄ™ miÄ™dzy Witkacym a Czechowem: „zwÅ‚aszcza jako autorem WiÅ›niowego Sadu. Zbliża ich nie tylko poetycko kreowane poczucie kresu pustego i wyczerpanego Å›wiata, do którego należeli, ale i uznawanie rozmowy za najważniejszy element struktury literackiej”.
Bohaterowie zostali podzieleni na pierwszoplanowych (szewcy, Księżna, Scurvy) oraz pozostaÅ‚ych, „stworzonych” do wypeÅ‚nienia różnych funkcji (np. bojówkarze, lokaj, ChochoÅ‚ – aluzja literacka). Nieprzypadkowo po lekturze odnosi siÄ™ wrażenie, że postaci dramatu przypominajÄ… raczej automaty, manekiny wprawiane w ruch jakaÅ› niewidzialnÄ… rÄ™kÄ™, zewnÄ™trznÄ… siÅ‚Ä…, a nie ludzi z krwi i koÅ›ci.
To wÅ‚aÅ›nie ruch, gestykulacja, mimika sÄ… kolejnÄ… osiÄ… kompozycyjnÄ…. OrganizujÄ… akcjÄ™, która – choć wypeÅ‚niona dyskusjÄ… – nie nudzi (mamy obraz walki, liczne zamaszyste gesty, gwaÅ‚townÄ… pracÄ™ w warsztacie, przypominajÄ…cÄ… zbliżenie seksualne). W akcie I na przykÅ‚ad odnajdujemy opis pracy szewców, którzy walili mÅ‚otem „w co popadÅ‚o”, a w ostatnim – awantury z chÅ‚opami w krakowskich strojach, zabawy z bombÄ… (termosem), strzałów z colta czy finaÅ‚owego, „nagÅ‚ego jak piorun” opadniÄ™cia żelaznej kurtyny.
LesÅ‚aw Eustachiewicz trafnie zauważyÅ‚, że finaÅ‚ Szewców przypomina zakoÅ„czenie Balladyny Juliusza SÅ‚owackiego, z tÄ… jednak różnicÄ…, że w romantycznym dziele piorun wymierzyÅ‚ sprawiedliwość i ukaraÅ‚ winowajczyniÄ™, a w utworze Witkacego wszyscy w jakimÅ› stopniu byli zbrodniarzami: „Jeden piorun nie mógÅ‚by wystarczyć”..
Oddzielnym elementem struktury dramatu, który należy wymienić, jest uzupeÅ‚nienie akcji informacjami o rekwizytach. Czytelnik zostaje zapoznany z narzÄ™dziami pracy szewców, szpicrutÄ… prowokacyjnej, sadystycznej Księżnej, bombÄ… Hiper-Robociarza (która okazuje siÄ™ termosem z kawÄ…), czerwonÄ… togÄ… prokuratora, zÅ‚otÄ… siekierÄ…, klatkÄ… spadajÄ…cÄ… na KsiężnÄ…, koÅ‚pakiem z piórem i karabelÄ… GnÄ™bona. Eustachiewicz pisze: „Znaczenie rekwizytów, zarówno udajÄ…cych ludzi, jak i bÄ™dÄ…cych przedmiotami bez antropomorficznej maski, jest w ogóle duże. Nie tylko buty i narzÄ™dzia pracy szewskiej sÄ… wizualnie lub metaforycznie ważne; do rekwizytów o szczególnym, czÄ™sto koszmarnym lub wulgarnym sensie skojarzeÅ„, należy szpicruta Księżnej, czerwona toga Prokuratora, zÅ‚ota siekiera, którÄ… podnosi Czeladnik (…) bomba Hiper-Robociarza (…) kostium „rajskiego ptaka” dla Księżnej i zielone skrzydÅ‚a nietoperza, koÅ‚pak z piórem i karabela GnÄ™bona Puczymordy, zastÄ…pione po pewnym czasie przez zawszone Å‚achmany i kaszkiet, kajdanki Sajetana w akcie pierwszym i Å‚aÅ„cuch, którym jest w akcie trzecim Scurvy przywiÄ…zany do psiej budy, druciana klatka (…) caÅ‚y ten magazyn antykwaryczny to wspaniaÅ‚y teatr marzeÅ„ sennych, o jakim rozmyÅ›laÅ‚ w swej teorii teatru Witkacy”.
ZÅ‚ota siekiera jest aluzjÄ… literackÄ… do zÅ‚otego rogu z Wesela StanisÅ‚awa WyspiaÅ„skiego. Struktura i kompozycja „Szewców”
Autor: Karolina MarlêgaGerould, jak pisze przywoÅ‚ywany już wielokrotnie Eustachiewicz, dostrzegÅ‚ interesujÄ…cÄ… analogiÄ™ miÄ™dzy Witkacym a Czechowem: „zwÅ‚aszcza jako autorem WiÅ›niowego Sadu. Zbliża ich nie tylko poetycko kreowane poczucie kresu pustego i wyczerpanego Å›wiata, do którego należeli, ale i uznawanie rozmowy za najważniejszy element struktury literackiej”.
Bohaterowie zostali podzieleni na pierwszoplanowych (szewcy, Księżna, Scurvy) oraz pozostaÅ‚ych, „stworzonych” do wypeÅ‚nienia różnych funkcji (np. bojówkarze, lokaj, ChochoÅ‚ – aluzja literacka). Nieprzypadkowo po lekturze odnosi siÄ™ wrażenie, że postaci dramatu przypominajÄ… raczej automaty, manekiny wprawiane w ruch jakaÅ› niewidzialnÄ… rÄ™kÄ™, zewnÄ™trznÄ… siÅ‚Ä…, a nie ludzi z krwi i koÅ›ci.
To wÅ‚aÅ›nie ruch, gestykulacja, mimika sÄ… kolejnÄ… osiÄ… kompozycyjnÄ…. OrganizujÄ… akcjÄ™, która – choć wypeÅ‚niona dyskusjÄ… – nie nudzi (mamy obraz walki, liczne zamaszyste gesty, gwaÅ‚townÄ… pracÄ™ w warsztacie, przypominajÄ…cÄ… zbliżenie seksualne). W akcie I na przykÅ‚ad odnajdujemy opis pracy szewców, którzy walili mÅ‚otem „w co popadÅ‚o”, a w ostatnim – awantury z chÅ‚opami w krakowskich strojach, zabawy z bombÄ… (termosem), strzałów z colta czy finaÅ‚owego, „nagÅ‚ego jak piorun” opadniÄ™cia żelaznej kurtyny.
LesÅ‚aw Eustachiewicz trafnie zauważyÅ‚, że finaÅ‚ Szewców przypomina zakoÅ„czenie Balladyny Juliusza SÅ‚owackiego, z tÄ… jednak różnicÄ…, że w romantycznym dziele piorun wymierzyÅ‚ sprawiedliwość i ukaraÅ‚ winowajczyniÄ™, a w utworze Witkacego wszyscy w jakimÅ› stopniu byli zbrodniarzami: „Jeden piorun nie mógÅ‚by wystarczyć”..
Oddzielnym elementem struktury dramatu, który należy wymienić, jest uzupeÅ‚nienie akcji informacjami o rekwizytach. Czytelnik zostaje zapoznany z narzÄ™dziami pracy szewców, szpicrutÄ… prowokacyjnej, sadystycznej Księżnej, bombÄ… Hiper-Robociarza (która okazuje siÄ™ termosem z kawÄ…), czerwonÄ… togÄ… prokuratora, zÅ‚otÄ… siekierÄ…, klatkÄ… spadajÄ…cÄ… na KsiężnÄ…, koÅ‚pakiem z piórem i karabelÄ… GnÄ™bona. Eustachiewicz pisze: „Znaczenie rekwizytów, zarówno udajÄ…cych ludzi, jak i bÄ™dÄ…cych przedmiotami bez antropomorficznej maski, jest w ogóle duże. Nie tylko buty i narzÄ™dzia pracy szewskiej sÄ… wizualnie lub metaforycznie ważne; do rekwizytów o szczególnym, czÄ™sto koszmarnym lub wulgarnym sensie skojarzeÅ„, należy szpicruta Księżnej, czerwona toga Prokuratora, zÅ‚ota siekiera, którÄ… podnosi Czeladnik (…) bomba Hiper-Robociarza (…) kostium „rajskiego ptaka” dla Księżnej i zielone skrzydÅ‚a nietoperza, koÅ‚pak z piórem i karabela GnÄ™bona Puczymordy, zastÄ…pione po pewnym czasie przez zawszone Å‚achmany i kaszkiet, kajdanki Sajetana w akcie pierwszym i Å‚aÅ„cuch, którym jest w akcie trzecim Scurvy przywiÄ…zany do psiej budy, druciana klatka (…) caÅ‚y ten magazyn antykwaryczny to wspaniaÅ‚y teatr marzeÅ„ sennych, o jakim rozmyÅ›laÅ‚ w swej teorii teatru Witkacy”.
Autor daÅ‚ dowód swego mistrzostwa w posÅ‚ugiwaniu siÄ™ komicznym jÄ™zykiem, tworzÄ…c tekst żywy, lecz nie zabawny. Gerould, BÅ‚oÅ„ski i wielu innych historyków literatury stwierdzili zgodnie, że żaden z dramatów Witkacego nie jest tak „przygniatajÄ…cy, nie wywoÅ‚uje tak przygnÄ™biajÄ…cego poczucia zamkniÄ™cia”.
Bohaterowie autora „Nienasycenia”, choć po pierwszej lekturze jawiÄ… siÄ™ nam jako co najmniej „dziwni”, tak naprawdÄ™ sÄ… doskonale przemyÅ›lani. Podobnie jest z wystÄ™pujÄ…cymi w tekÅ›cie rekwizytami czy informacjami umieszczonymi w didaskaliach.
strona: 1 2
Szybki test:
Złota siekiera jest aluzją do:a) złotego runa
b) złotego rogu
c) złotego sztyletu
d) złotego miecza Damoklesa
RozwiÄ…zanie
Dramat Witkacego składa się z:
a) trzech aktów, podzielonych na „podakty”
b) trzech aktów, bez podziału na sceny
c) trzech aktów, podzielonych na nierówną ilość scen
d) trzech aktów, podzielonych na równą ilość scen
RozwiÄ…zanie
Trójkowość kompozycji i struktury dramatu jest w pewnym stopniu cechą:
a) matematycznÄ…
b) beletrystycznÄ…
c) magicznÄ…
d) cyklicznÄ…
RozwiÄ…zanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies