Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Jądro ciemności
Spod ręki Conrada regularnie, niemal co roku, wychodziła kolejna powieść. W swojej twórczości opisywał głównie marynarskie przygody oraz problemy związane z moralnością i ludzką naturą. Do 1907 roku poruszał w swoich dziełach tematykę chciwości i eksploatacji przez państwa Europy Zachodniej terenów Afryki i Ameryki Południowej (Jądro ciemności, Lord Jim, Nostromo). Wydawnictwo, dla którego pracował często popędzało go, ponieważ nie dotrzymywał terminów. W roku 1910 amerykański prawnik John Quinn nabył wszystkie rękopisy Conrada i stał się jego pracodawcą.
Artysta kontynuował pisanie powieści podróżniczych, lecz zaczął poruszać w nich tematy polityczne: dzieło Tajny agent opowiada o grupce anarchistów, którzy planują wysadzić w powietrze Obserwatorium Greenwich; W oczach Zachodu to osadzona w dziewiętnastowiecznej, carskiej Rosji historia nieudanego zamachu na przedstawiciela władzy. Wielkim sukcesem okazała się Gra losu z 1913 roku, powieść zbliżona do Jądra ciemności, gdzie Conrad ukazał procesy, jakie zachodzą w psychice uczciwego człowieka, w obliczu otaczającej go z wszystkich stron zgrozy. Artysta napisał trzy autobiografie, kolejno w latach 1906, 1912 i 1921.
W Murzynie z zaÅ‚ogi “Narcyza” Conrad w jednym zdaniu okreÅ›liÅ‚ najlepiej swój styl: „(…) moim zadaniem jest, poprzez moc sÅ‚owa pisanego, sprawić abyÅ› usÅ‚yszaÅ‚, sprawić abyÅ› poczuÅ‚, sprawić abyÅ› zobaczyÅ‚” W swoim rzemioÅ›le w budowaniu literackich obrazów posÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ technikÄ… impresjonistycznÄ….
Ponieważ angielski byÅ‚ jego trzecim poznanym jÄ™zykiem, nieuniknione byÅ‚o zatem, że spoglÄ…daÅ‚ przez pryzmat francuskiego i polskiego, co czyniÅ‚o jego styl wyjÄ…tkowym. „Daj mi wÅ‚aÅ›ciwe sÅ‚owo i odpowiedni akcent, a poruszÄ™ Å›wiat”, mawiaÅ‚ pisarz. Ta specyficzność przysparzaÅ‚a autorowi uznanie w oczach ówczesnych krytyków, jednak egzotyczny styl, skomplikowana narracja oraz pesymistyczna wymowa czÄ™sto zniechÄ™caÅ‚y samych czytelników.
WedÅ‚ug niego „Sztuka to wielkie ucho i wielkie oko Å›wiata: sÅ‚yszy i widzi - i ma zawstydzić, drażnić, budzić sumienie”. Niemal wszystkie jego dzieÅ‚a poruszajÄ… temat moralnoÅ›ci jednostki lub zbiorowoÅ›ci ludzkiej. SÄ… one przesiÄ…kniÄ™te aktami tchórzostwa, okrucieÅ„stwa, strachu, niezrozumienia, zachÅ‚annoÅ›ci. Dzieje siÄ™ tak, ponieważ dla Conrada „literatura jest historiÄ… ludzkÄ…”.
Każda powieść oparta jest na autentycznych przeżyciach i podróżach pisarza. Jak zauważa ZdzisÅ‚aw Najder, wybitny historyk literatury oraz Å›wiatowej sÅ‚awy autorytet w kwestii twórczoÅ›ci Josepha Conrada: „W jego książkach znajdujemy sceny osadzone w niemal wszystkich zakÄ…tkach Europy: od ruder, paÅ‚aców i pokrytych Å›niegiem ulic Sankt Petersburga po poszarpane wybrzeże Costa Brava; od kanałów Amsterdamu aż po zatokÄ™ neapolitaÅ„skÄ…. Cytadela warszawska, eleganckie wille i piÄ™knie utrzymane bulwary Genewy, granitowe domy wiosek bretoÅ„skich, parkowe Å‚Ä…ki hrabstwa Kent, marmurowe paÅ‚ace Genui, zdobne tarasami budynki i zaciszne zauÅ‚ki zachodniego Londynu, niekoÅ„czÄ…ce siÄ™ rzÄ™dy nÄ™dznych kamieniczek londyÅ„skiej dzielnicy Lambeth, półwyspy i zatoczki morskiego wybrzeża koÅ‚o Tulonu, rozlegÅ‚e zielone poÅ‚acie przy ujÅ›ciu Tamizy, pozÅ‚acane budowle Brukseli i renesansowy Wielki Rynek Krakowa”.Biografia Josepha Conrada
Autor: Karolina MarlêgaSpod rÄ™ki Conrada regularnie, niemal co roku, wychodziÅ‚a kolejna powieść. W swojej twórczoÅ›ci opisywaÅ‚ głównie marynarskie przygody oraz problemy zwiÄ…zane z moralnoÅ›ciÄ… i ludzkÄ… naturÄ…. Do 1907 roku poruszaÅ‚ w swoich dzieÅ‚ach tematykÄ™ chciwoÅ›ci i eksploatacji przez paÅ„stwa Europy Zachodniej terenów Afryki i Ameryki PoÅ‚udniowej (JÄ…dro ciemnoÅ›ci, Lord Jim, Nostromo). Wydawnictwo, dla którego pracowaÅ‚ czÄ™sto popÄ™dzaÅ‚o go, ponieważ nie dotrzymywaÅ‚ terminów. W roku 1910 amerykaÅ„ski prawnik John Quinn nabyÅ‚ wszystkie rÄ™kopisy Conrada i staÅ‚ siÄ™ jego pracodawcÄ….
Artysta kontynuował pisanie powieści podróżniczych, lecz zaczął poruszać w nich tematy polityczne: dzieło Tajny agent opowiada o grupce anarchistów, którzy planują wysadzić w powietrze Obserwatorium Greenwich; W oczach Zachodu to osadzona w dziewiętnastowiecznej, carskiej Rosji historia nieudanego zamachu na przedstawiciela władzy. Wielkim sukcesem okazała się Gra losu z 1913 roku, powieść zbliżona do Jądra ciemności, gdzie Conrad ukazał procesy, jakie zachodzą w psychice uczciwego człowieka, w obliczu otaczającej go z wszystkich stron zgrozy. Artysta napisał trzy autobiografie, kolejno w latach 1906, 1912 i 1921.
W Murzynie z zaÅ‚ogi “Narcyza” Conrad w jednym zdaniu okreÅ›liÅ‚ najlepiej swój styl: „(…) moim zadaniem jest, poprzez moc sÅ‚owa pisanego, sprawić abyÅ› usÅ‚yszaÅ‚, sprawić abyÅ› poczuÅ‚, sprawić abyÅ› zobaczyÅ‚” W swoim rzemioÅ›le w budowaniu literackich obrazów posÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ technikÄ… impresjonistycznÄ….
Ponieważ angielski byÅ‚ jego trzecim poznanym jÄ™zykiem, nieuniknione byÅ‚o zatem, że spoglÄ…daÅ‚ przez pryzmat francuskiego i polskiego, co czyniÅ‚o jego styl wyjÄ…tkowym. „Daj mi wÅ‚aÅ›ciwe sÅ‚owo i odpowiedni akcent, a poruszÄ™ Å›wiat”, mawiaÅ‚ pisarz. Ta specyficzność przysparzaÅ‚a autorowi uznanie w oczach ówczesnych krytyków, jednak egzotyczny styl, skomplikowana narracja oraz pesymistyczna wymowa czÄ™sto zniechÄ™caÅ‚y samych czytelników.
WedÅ‚ug niego „Sztuka to wielkie ucho i wielkie oko Å›wiata: sÅ‚yszy i widzi - i ma zawstydzić, drażnić, budzić sumienie”. Niemal wszystkie jego dzieÅ‚a poruszajÄ… temat moralnoÅ›ci jednostki lub zbiorowoÅ›ci ludzkiej. SÄ… one przesiÄ…kniÄ™te aktami tchórzostwa, okrucieÅ„stwa, strachu, niezrozumienia, zachÅ‚annoÅ›ci. Dzieje siÄ™ tak, ponieważ dla Conrada „literatura jest historiÄ… ludzkÄ…”.
Jednym z ulubionych autorów Conrada byÅ‚ BolesÅ‚aw Prus, którego dwie nowele Pleśń Å›wiata oraz Cienie wywarÅ‚y wielki wpÅ‚yw na jego twórczość. NajwiÄ™kszy przejaw „polskoÅ›ci” w twórczoÅ›ci pisarza „rozpoznajemy w powtarzaniu siÄ™ motywów wiernoÅ›ci i zdrady oraz moralnej odpowiedzialnoÅ›ci za wspólnotÄ™, do której siÄ™ należy. Także w swobodnym, jakby oczywistym nawiÄ…zywaniu do tradycji etosu rycerskiego, którÄ… przesiÄ…kniÄ™ta byÅ‚a polska literatura szlachecka”, uważa ZdzisÅ‚aw Najder.
Pisarz zmarł na zawał serca 3 sierpnia 1924 roku, w wieku niespełna sześćdziesięciu siedmiu lat. Został pochowany na cmentarzy w Canterbury pod nazwiskiem Korzeniowski. Niedługo przed śmiercią prosił o pochówek w rytuale rzymsko-katolickim. Był to zwrot ku wierze, w której został wychowany, a którą odrzucił na rzecz ateizmu.
strona: 1 2 3
Szybki test:
Korzeniowski herbu Nałęcz przyszedł na świat 3 grudnia:a) 1839 roku
b) 1857 roku
c) 1864 roku
d) 1847 roku
RozwiÄ…zanie
Ojciec przyszłego artysty, Apollo, sam był:
a) lekarzem
b) prawnikiem
c) pisarzem
d) malarzem
RozwiÄ…zanie
Przyszły pisarz w wieku dwudziestu jeden lat:
a) usiłował popełnić samobójstwo
b) usiadł za sterami parowca
c) został powołany do wojska
d) odbył podróż do Indii
RozwiÄ…zanie
Więcej pytań
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies