Styl „JÄ…dra ciemnoÅ›ci” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Jądro ciemności

Styl „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”

Autor: Karolina Marlêga

Ponieważ historia Marlowa jest przez niego opowiadana na głos, spotykamy w tekście wiele elementów charakterystycznych dla tego typu wypowiedzi: pauzy, powtórzenia, dygresje. Czytelnik wyczuwa, iż Marlow nie tylko daje upust swoim wspomnieniom, ale sam próbuje zrozumieć znaczenie swojej opowieści. Bohater starannie dobiera słowa, aby jak najdokładniej przedstawić swoją historię.

DziÄ™ki technice impresjonistycznej, którÄ… zastosowaÅ‚ Conrad, czytelnik, wraz z Marlowem, przeżywa opowieść. Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje sposób ukazywania ogólnego planu poprzez sumÄ™ pojedynczych detali. Na przykÅ‚ad, gdy Marlow spostrzegÅ‚ palisadÄ™ wokół domu Kurtza byÅ‚ przekonany, iż stanowi ona jedynie formÄ™ ogrodzenia. Nieco później, gdy patrzyÅ‚ przez lunetÄ™, zorientowaÅ‚ siÄ™, iż pale zwieÅ„czone sÄ… czarnymi kulami, dopiero gdy wyregulowaÅ‚ ostrość przekonaÅ‚ siÄ™, że w istocie byÅ‚y to ludzkie gÅ‚owy. Przeżywamy to wszystko razem z nim, poczynajÄ…c od zÅ‚udzenia do nagÅ‚ego zaszokowania, które również nastÄ™puje etapami – najpierw zaskoczenie: „pod pierwszym wrażeniem targnÄ…Å‚em gÅ‚owÄ™ w tyÅ‚ jak przed ciosem”, a nastÄ™pnie dedukcja. Czytelnik bierze udziaÅ‚ w procesie myÅ›lowym bohatera. PodobnÄ… technikÄ… opisany jest atak tubylców na parowiec. Impresjonizm w literaturze najczęściej współistniaÅ‚ wraz z naturalizmem, ekspresjonizmem lub symbolizmem. DziÄ™ki niemu narracja w prozie ulegÅ‚a rozluźnieniu, zwÅ‚aszcza w sferze ciÄ…gÅ‚oÅ›ci czasowej. ZnaczÄ…cy wpÅ‚yw wywarÅ‚ na opisywanie otoczenia, które koniecznie musiaÅ‚o być spowite mgÅ‚Ä… lub nakreÅ›lone pastelowymi barwami.

Taki styl niesie za sobÄ… inne konsekwencje. Autor kÅ‚adzie nacisk na to, iż pewnym jest tylko to, czego możemy doÅ›wiadczyć zmysÅ‚ami. Główny bohater nieustannie poddaje badaniom swoje sensualne odczucia i wrażenia, by poznać ich znaczenie. Od narratora dowiadujemy siÄ™, iż opowieść Marlowa bÄ™dzie dotyczyÅ‚a „jednej z rozlicznych przygód (…) nie doprowadzajÄ…cych do żadnych konkluzji”, dla takiej wÅ‚aÅ›nie opowieÅ›ci, nierozstrzygniÄ™tej, nieprzekonywujÄ…cej, styl impresjonistyczny jest wÅ‚aÅ›ciwy.

Jednak impresjonizm przejawia siÄ™ głównie w opisywanym otoczeniu. Akcja powieÅ›ci rozgrywa siÄ™ w półmroku, przy sÅ‚abym Å›wietle, czasami w ciemnoÅ›ciach, a czasami we mgle. Nawet postaci ludzkie sÄ… opisywane w podobny sposób: „byÅ‚y to tylko czarne cienie choroby i gÅ‚odu, leżące bezwÅ‚adnie w zielonawym mroku”.


Szybki test:

Impresjonizm przejawia się głównie w:
a) opisach bohaterów
b) opisach zamęczanych tubylców
c) opisywanym otoczeniu
d) opisach wody
RozwiÄ…zanie

Conrad zastosował technikę:
a) impresjonistycznÄ…
b) ekspresjonistycznÄ…
c) klasycznÄ…
d) modernistyczna
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„JÄ…dro ciemnoÅ›ci” - streszczenie szczegółowe
Streszczenie „JÄ…dra ciemnoÅ›ci” w piguÅ‚ce
Geneza „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Znaczenie tytuÅ‚u „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Czas i miejsce akcji „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Motyw ciemnoÅ›ci w „JÄ…drze ciemnoÅ›ci”
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Polityczno-spoÅ‚eczna problematyka „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Problematyka psychologiczna „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Biografia Josepha Conrada
Struktura i jÄ™zyk „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Narracja „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Styl „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Uniwersalna wymowa „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Rola kobiet w „JÄ…drze ciemnoÅ›ci”
Obraz rdzennych mieszkaÅ„ców Konga i Afryki w „JÄ…drze ciemnoÅ›ci”
Tło historyczne powieści - sytuacja Konga Belgijskiego u schyłku XIX stulecia
Kalendarium twórczości Josepha Conrada
Ekranizacje „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Najważniejsze cytaty „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Bibliografia




Bohaterowie
Marlow – charakterystyka bohatera
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Kurtz – charakterystyka bohatera



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies