Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Jądro ciemności
Ponieważ historia Marlowa jest przez niego opowiadana na głos, spotykamy w tekście wiele elementów charakterystycznych dla tego typu wypowiedzi: pauzy, powtórzenia, dygresje. Czytelnik wyczuwa, iż Marlow nie tylko daje upust swoim wspomnieniom, ale sam próbuje zrozumieć znaczenie swojej opowieści. Bohater starannie dobiera słowa, aby jak najdokładniej przedstawić swoją historię.
DziÄ™ki technice impresjonistycznej, którÄ… zastosowaÅ‚ Conrad, czytelnik, wraz z Marlowem, przeżywa opowieść. Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje sposób ukazywania ogólnego planu poprzez sumÄ™ pojedynczych detali. Na przykÅ‚ad, gdy Marlow spostrzegÅ‚ palisadÄ™ wokół domu Kurtza byÅ‚ przekonany, iż stanowi ona jedynie formÄ™ ogrodzenia. Nieco później, gdy patrzyÅ‚ przez lunetÄ™, zorientowaÅ‚ siÄ™, iż pale zwieÅ„czone sÄ… czarnymi kulami, dopiero gdy wyregulowaÅ‚ ostrość przekonaÅ‚ siÄ™, że w istocie byÅ‚y to ludzkie gÅ‚owy. Przeżywamy to wszystko razem z nim, poczynajÄ…c od zÅ‚udzenia do nagÅ‚ego zaszokowania, które również nastÄ™puje etapami – najpierw zaskoczenie: „pod pierwszym wrażeniem targnÄ…Å‚em gÅ‚owÄ™ w tyÅ‚ jak przed ciosem”, a nastÄ™pnie dedukcja. Czytelnik bierze udziaÅ‚ w procesie myÅ›lowym bohatera. PodobnÄ… technikÄ… opisany jest atak tubylców na parowiec. Impresjonizm w literaturze najczęściej współistniaÅ‚ wraz z naturalizmem, ekspresjonizmem lub symbolizmem. DziÄ™ki niemu narracja w prozie ulegÅ‚a rozluźnieniu, zwÅ‚aszcza w sferze ciÄ…gÅ‚oÅ›ci czasowej. ZnaczÄ…cy wpÅ‚yw wywarÅ‚ na opisywanie otoczenia, które koniecznie musiaÅ‚o być spowite mgÅ‚Ä… lub nakreÅ›lone pastelowymi barwami.
Taki styl niesie za sobÄ… inne konsekwencje. Autor kÅ‚adzie nacisk na to, iż pewnym jest tylko to, czego możemy doÅ›wiadczyć zmysÅ‚ami. Główny bohater nieustannie poddaje badaniom swoje sensualne odczucia i wrażenia, by poznać ich znaczenie. Od narratora dowiadujemy siÄ™, iż opowieść Marlowa bÄ™dzie dotyczyÅ‚a „jednej z rozlicznych przygód (…) nie doprowadzajÄ…cych do żadnych konkluzji”, dla takiej wÅ‚aÅ›nie opowieÅ›ci, nierozstrzygniÄ™tej, nieprzekonywujÄ…cej, styl impresjonistyczny jest wÅ‚aÅ›ciwy.
Jednak impresjonizm przejawia siÄ™ głównie w opisywanym otoczeniu. Akcja powieÅ›ci rozgrywa siÄ™ w półmroku, przy sÅ‚abym Å›wietle, czasami w ciemnoÅ›ciach, a czasami we mgle. Nawet postaci ludzkie sÄ… opisywane w podobny sposób: „byÅ‚y to tylko czarne cienie choroby i gÅ‚odu, leżące bezwÅ‚adnie w zielonawym mroku”.
a) opisach wody
b) opisach zamęczanych tubylców
c) opisywanym otoczeniu
d) opisach bohaterów
RozwiÄ…zanie
Conrad zastosował technikę:
a) modernistyczna
b) klasycznÄ…
c) impresjonistycznÄ…
d) ekspresjonistycznÄ…
RozwiÄ…zanie
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Styl „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Autor: Karolina MarlêgaPonieważ historia Marlowa jest przez niego opowiadana na gÅ‚os, spotykamy w tekÅ›cie wiele elementów charakterystycznych dla tego typu wypowiedzi: pauzy, powtórzenia, dygresje. Czytelnik wyczuwa, iż Marlow nie tylko daje upust swoim wspomnieniom, ale sam próbuje zrozumieć znaczenie swojej opowieÅ›ci. Bohater starannie dobiera sÅ‚owa, aby jak najdokÅ‚adniej przedstawić swojÄ… historiÄ™.
DziÄ™ki technice impresjonistycznej, którÄ… zastosowaÅ‚ Conrad, czytelnik, wraz z Marlowem, przeżywa opowieść. Na uwagÄ™ zasÅ‚uguje sposób ukazywania ogólnego planu poprzez sumÄ™ pojedynczych detali. Na przykÅ‚ad, gdy Marlow spostrzegÅ‚ palisadÄ™ wokół domu Kurtza byÅ‚ przekonany, iż stanowi ona jedynie formÄ™ ogrodzenia. Nieco później, gdy patrzyÅ‚ przez lunetÄ™, zorientowaÅ‚ siÄ™, iż pale zwieÅ„czone sÄ… czarnymi kulami, dopiero gdy wyregulowaÅ‚ ostrość przekonaÅ‚ siÄ™, że w istocie byÅ‚y to ludzkie gÅ‚owy. Przeżywamy to wszystko razem z nim, poczynajÄ…c od zÅ‚udzenia do nagÅ‚ego zaszokowania, które również nastÄ™puje etapami – najpierw zaskoczenie: „pod pierwszym wrażeniem targnÄ…Å‚em gÅ‚owÄ™ w tyÅ‚ jak przed ciosem”, a nastÄ™pnie dedukcja. Czytelnik bierze udziaÅ‚ w procesie myÅ›lowym bohatera. PodobnÄ… technikÄ… opisany jest atak tubylców na parowiec. Impresjonizm w literaturze najczęściej współistniaÅ‚ wraz z naturalizmem, ekspresjonizmem lub symbolizmem. DziÄ™ki niemu narracja w prozie ulegÅ‚a rozluźnieniu, zwÅ‚aszcza w sferze ciÄ…gÅ‚oÅ›ci czasowej. ZnaczÄ…cy wpÅ‚yw wywarÅ‚ na opisywanie otoczenia, które koniecznie musiaÅ‚o być spowite mgÅ‚Ä… lub nakreÅ›lone pastelowymi barwami.
Taki styl niesie za sobÄ… inne konsekwencje. Autor kÅ‚adzie nacisk na to, iż pewnym jest tylko to, czego możemy doÅ›wiadczyć zmysÅ‚ami. Główny bohater nieustannie poddaje badaniom swoje sensualne odczucia i wrażenia, by poznać ich znaczenie. Od narratora dowiadujemy siÄ™, iż opowieść Marlowa bÄ™dzie dotyczyÅ‚a „jednej z rozlicznych przygód (…) nie doprowadzajÄ…cych do żadnych konkluzji”, dla takiej wÅ‚aÅ›nie opowieÅ›ci, nierozstrzygniÄ™tej, nieprzekonywujÄ…cej, styl impresjonistyczny jest wÅ‚aÅ›ciwy.
Jednak impresjonizm przejawia siÄ™ głównie w opisywanym otoczeniu. Akcja powieÅ›ci rozgrywa siÄ™ w półmroku, przy sÅ‚abym Å›wietle, czasami w ciemnoÅ›ciach, a czasami we mgle. Nawet postaci ludzkie sÄ… opisywane w podobny sposób: „byÅ‚y to tylko czarne cienie choroby i gÅ‚odu, leżące bezwÅ‚adnie w zielonawym mroku”.
Szybki test:
Impresjonizm przejawia się głównie w:a) opisach wody
b) opisach zamęczanych tubylców
c) opisywanym otoczeniu
d) opisach bohaterów
RozwiÄ…zanie
Conrad zastosował technikę:
a) modernistyczna
b) klasycznÄ…
c) impresjonistycznÄ…
d) ekspresjonistycznÄ…
RozwiÄ…zanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies